ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تویوتا با قابلیت دریفت اتوماتیک معرفی شد؛ دستاورد تازه محققان ژاپنی در همکاری با دانشگاه استنفورد

حرکت دریفت به مهارت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد و عمدتا رانندگان حرفه‌ای قادر به انجام آن هستند. اما موسسه تحقیق تویوتا (به اختصار TRI) خودرویی رونمایی کرده که می‌تواند بدون نیاز به دخالت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

حرکت دریفت به مهارت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد و عمدتا رانندگان حرفه‌ای قادر به انجام آن هستند. اما موسسه تحقیق تویوتا (به اختصار TRI) خودرویی رونمایی کرده که می‌تواند بدون نیاز به دخالت انسان حرکت دریفت را انجام دهد. این خودرو اخیرا در یک پیست اختصاصی با موفقیت به انجام دریفت پرداخته و نام خود را به عنوان اولین اتومبیل خودران با قابلیت دریفت مطرح کرده است.

تویوتا

برای اینکه انجام دریفت به صورت خودران میسر باشد، انستیتوی تحقیقات تویوتا این خودرو را به انبوهی از فناوری‌های پیشرفته تجهیز کرده است. یکی از این فناوری‌ها تکنولوژی اختصاصی بخش TRI است که Nonlinear Model Predictive Control نام دارد. این تکنولوژی در مواقعی که خودرو چسبندگی خود را از دست می دهد، وارد عمل شده و از انحراف آن پیشگیری می‌کند.

آویناش بالاچاندران (Avinash Balachandran) مدیر ارشد TRI هدف از این پروژه را ارتقای توانمندی‌های رانندگان و افزایش قلمروی قابل کنترل اعلام کرده است. از دید وی دستاوردهای این پروژه واکنش‌ها و مهارت‌های رانندگان حرفه‌ای را برای یک راننده عادی به ارمغان آورده و در شرایط چالش برانگیز ایمنی را بهبود می‌بخشد.

تویوتا

بد نیست اشاره کنیم تویوتا در این پروژه با لابراتوار طراحی داینامیک دانشگاه استنفورد نیز همکاری‌هایی داشته و سیستم ایمنی را با همکاری محققان این دانشگاه توسعه داده است. همچنین این کمپانی ژاپنی با متخصصان کمپانی GReddy و اسطوره دریفت یعنی کن گوشی (Ken Gushi) نیز همکاری کرده است. این خودروساز ژاپنی ادعا می‌کند در پروژه اخیر خود خواسته تسلط تمامی رانندگان را به سطح توانمندی‌های گوشی برساند.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می‌توانید مشاهده نمایید، پروژه تویوتا روی یک دستگاه سوپرا اجرا شده است. در این خودرو، پدال گاز، فرمان، کلاچ، گیربکس سکوئنشال و ترمزهای جداگانه چرخ‌ها توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شود. ساختار و تنظیمات هم مشابه با خودروهای فرمولا دریفت است.

وجود چنین پروژه‌ای باعث می‌شود محققان TRI درک بهتری از توانایی‌های فنی در قسمت‌های مختلف داشته باشند. نرم افزار طراحی شده در یک بیستم ثانیه محاسبات جدیدی انجام می‌دهد تا متناسب با مسیر بهترین دریفت اجرا شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی