ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای خورشیدی پارکر اولین تصاویر مرئی از ناهید را ثبت کرد

در سال ۲۰۱۸ میلادی، ناسا فضاپیمای خورشیدی پارکر را به سمت ستاره منظومه‌مان فرستاد تا آن را مطالعه کند. برای اینکه پارکر بتواند به خورشید نزدیک شود، باید چند مانور گرانشی یا اصطلاحا قلاب سنگ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

در سال ۲۰۱۸ میلادی، ناسا فضاپیمای خورشیدی پارکر را به سمت ستاره منظومه‌مان فرستاد تا آن را مطالعه کند. برای اینکه پارکر بتواند به خورشید نزدیک شود، باید چند مانور گرانشی یا اصطلاحا قلاب سنگ گرانشی با سیاره ناهید انجام دهد تا سرعت کافی برای رسیدن به خورشید را به دست آورد و مسیر خود را اصلاح کند. بنابراین، پارکر از نزدیکی ناهید عبور می‌کند و محققان از این فرصت استفاده کردند تا از این سیاره از نزدیک تصویربرداری کنند.

فضاپیمای خورشیدی پارکر در سومین گذر نزدیک از ناهید در ۲۱ تیر ۱۳۹۹ تصویر نادری از سطح این سیاره ثبت کرد. این تصویر به قدری شگفت‌انگیز بود که مرکز کنترل این ماموریت در چهارمین گذر پارکر از نزدیکی ناهید در زمستان ۱۳۹۹ دوربین‌های این فضاپیما را بار دیگر روشن کردند تا تصاویر دیگری از آن ثبت کنند.

تصویر ماموریت پارکر از ناهید

سیاره ناهید اتمسفر غلیظی از بخار سولفوریک اسید دارد که اجازه نمی‌دهد سطح سیاره را در نور مرئی ببینیم. اما پارکر توانست با ابزار تصویربردار میدان باز (WISPR) خود تصویری در طول موج فروسرخ و مرئی از سطح آن ثبت کند.

داده‌های گذشته و آینده از سیاره ناهید

این ابزار سمت شب ناهید را، یعنی سمتی که پشت به خورشید است، تصویربرداری کرد و توانست تا عوارضی مثل دشت‌ها و فلات‌های آن را مشاهده و درخشش مولکول‌های اکسیژن اتمسفر آن را ثبت کند. این داده‌های جدید با نقشه‌ای که فضاپیمای ماژلان ناسا در دهه ۹۰ میلادی از ناهید تهیه کرد، همخوانی دارد.

تصویر ماموریت ماژلان از ناهید

از آنجایی که عوارض مرتفع ناهید حدود ۳۰ درجه از سایر مناطق خنک‌تر است، این نواحی تاریک‌تر از عوارض کم‌ارتفاع‌تر ثبت شده‌اند. حالا محققان می‌توانند این داده‌های جدید را با داده‌های قبلی در طول موج‌های متفاوت ترکیب کنند تا مواد معدنی ناهید را بهتر مطالعه کنند. ماموریت‌های آینده طیف‌های دیگری از ناهید را ثبت می‌کند تا گستره وسیعی از داده‌ها را جمع‌آوری کند و به طور کلی به محققان کمک می‌کند تا بهتر به مطالعه سیارات بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی