ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرنواختر
علمی

انفجار ابرنواختر Eta Carinae در یک شبیه‌سازی سه بعدی

انفجارهای ابرنواختر به عنوان درخشان‌ترین انفجارهایی که در کیهان رخ می‌دهند، همیشه زیبا و خیره‌کننده هستند. در این ویدئو انفجار ابرنواختر معروف در منظومه ستاره‌ای «اتا کارینا» نشان داده شده است که برای مدت کوتاهی ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

انفجارهای ابرنواختر به عنوان درخشان‌ترین انفجارهایی که در کیهان رخ می‌دهند، همیشه زیبا و خیره‌کننده هستند. در این ویدئو انفجار ابرنواختر معروف در منظومه ستاره‌ای «اتا کارینا» نشان داده شده است که برای مدت کوتاهی سبب شد این منظومه به درخشان‌ترین جرم آسمانی در سال 1843 تبدیل شود. با گذشت بیش از 170 سال، هنوز دو سر کره مانند ابرنواختر درحال گسترش یافتن هستند و منبعی غنی از نظر جمع‌آوری داده برای دانشمندان محسوب می‌شوند.

انفجار ابرنواختر اتا کارینا

«فرانک سامرز» دانشمند تحلیل داده در موسسه علمی تلسکوپ فضایی «بالتیمور STScl» در بیانیه‌ای از ناسا گفت: « تیم ما کار بسیار شگفت‌انگیزی را با هدف نمایش لایه‌های حجمی این ابرنواختر انجام داد. هدف ما این بود که بینندگان بتوانند به‌طور شهودی میزان پیچیدگی ساختار آن را درک کنند. حالا علاوه بر توانایی تعریف کردن داستان این انفجار شگفت‌انگیز، می‌توانیم سحابی حاصل را به صورت سه بعدی نیز به نمایش بگذاریم. همچنین قادر هستیم به کمک علم ریاضیات، توصیف‌های دقیقی از رفتار این سحابی و آنچه رخ خواهد داد، ارائه دهیم.»

در مدل‌سازی سه بعدی اتا کارینا از داده‌های دو تلسکوپ فضایی «هابل» و «اسپیترز» و تلسکوپ رصدخانه اشعه ایکس «چاندرا» استفاده شده است.

ناسا در بیانیه دیگری گفت: «اتا کارینا در طیف نوری مادون قرمز به شدت درخشان است و اطلاعات ارزشمندی درباره محیط اطراف در اختیار ما قرار می‌دهد. ما به کمک داده‌های جمع‌آوری شده قادر هستیم تاثیر محیط را بر انفجار اتا کارینا بررسی کنیم. داده‌های آرشیو شده اسپیترز در تکمیل اطلاعات بسیار به ما کمک کردند.»

درحالیکه اسپیترز بازنشسته شده است، هابل و چاندرا همچنان فعال هستند و داده‌های جدید خود را به زمین می‌فرستند. تلسکوپ فضایی «جیمز وب» نیز پس از رسیدن به مقصد، کار خود را در زمینه کاوش کیهان در تابستان سال میلادی جاری شروع خواهد کرد. بدین ترتیب، با رسیدن داده‌های بیشتر به زمین، شاهد تصاویر خیره‌کننده دیگری خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ک ق
    ک ق | ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

    این همه مطلب گذاشتین بعد خود شبیه سازیو نمی ذارین ؟ 🤦‍♂️🤦‍♂️

مطالب پیشنهادی