ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بجای فالکون 9 اسپیس ایکس، احتمالا یک راکت قدیمی چینی با ماه برخورد می‌کند

در حالی‌که گفته شده بود در تاریخ 13 اسفند ماه قطعه بزرگی از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس مربوط به پرتاب 2015 با ماه برخورد می‌کند، اکنون یک کارشناس فضایی می‌گوید ظاهرا اشتباهی رخ داده ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۲

در حالی‌که گفته شده بود در تاریخ 13 اسفند ماه قطعه بزرگی از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس مربوط به پرتاب 2015 با ماه برخورد می‌کند، اکنون یک کارشناس فضایی می‌گوید ظاهرا اشتباهی رخ داده و موشک مربوطه، یک راکت قدیمی چینی است.

یک ستاره شناس و کارشناس ردیابی فضایی ماه گذشته میلادی از احتمال برخورد قطعه‌ای از موشک قدیمی فالکون 9 اسپیس ایکس با ماه در ماه مارس (در تاریخ 13 اسفند سال جاری) خبر داده بود. این خبر رسانه‌ای شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما اکنون او پیش‌بینی خود را تغییر داده و می‌گوید قطعه‌ای که قرار است با ماه برخورد کند، قسمتی از فالکون 9 نیست که طی هفت سال گذشته در فضا باقی مانده است، بلکه یک موشک قدیمی چینی است.

راکت چینی

پروژه پلوتو و شناسایی سیارک‌ها

«بیل گری»، ستاره شناس و ردیاب سیاره‌ها که در پروژه پلوتو فعالیت می‌کند، از مارس 2015 این قطعه بزرگ محکوم به فنا را دنبال می‌‌کند. او می‌گوید که این قطعه بزرگ برای اولین بار توسط تلسکوپ‌های نزدیک توسان شناسایی شد. آریزونا عموما آسمان را برای شناسایی سیارک‌های بالقوه خطرناک که ممکن است تهدیدی برای زمین باشند، رصد می‌کند.

تعدادی سرنخ باعث شد گری و سایر همکارانش تصور کنند که این قطعه بزرگ مربوط به موشک اسپیس ایکس است. حتی آنها به این نتیجه رسیدند که این قطعه، مربوط به قسمت بالای فالکون 9 است که در فوریه 2015 به فضا پرتاب شده و ماهواره ارزشمندی به نام DSCOVR را در مداری بسیار دور برای اداره ملی اقیانوسی و جوی قرار داده است. موشک مذکور برای رساندن ماهواره به مقصد به ارتفاع بسیار بالایی رفت و دو روز بعد از پرتاب ماموریت DSCOVR از کنار ماه عبور کرد. با توجه به این جزئیات و سایر ویژگی‌های مربوطه، گری و همکارانش کاملا مطمئن بودند که زباله‌ها مربوط به موشک فالکون 9 است.

با این وجود، اکنون گری اعتراف می‌کند که شناسایی چنین قطعاتی کار ساده‌ای نیست و می‌تواند همراه با اشتباه باشد. به نظر می‌رسد جسمی که در مسیر برخورد با ماه قرار دارد، مربوط به ماموریت 2014 چین با نام «Chang’e 5-T1» و راکت «Long March 3C» باشد. با این حال هنوز چیزی بطور قطعی مشخص نیست و شاید با نزدیک شدن بیشتر این جسم به ماه، بتوان آن را بطور دقیق تشخیص داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی