ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هواوی میت‌بوک ۱۴؛ اولترابوک حرفه‌ای اما گران‌قیمت

نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱

میت بوک ۱۴ جدیدترین اولترابوک هواوی در بازار ایران است. این لپ‌تاپ با طراحی زیبا، کیفیت ساخت بسیار خوب، نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت لمسی و سخت‌افزار به‌روز در رده اولترابوک‌های پریمیوم قرار می‌گیرد و می‌تواند جایگاه هواوی را در بازار لپ‌تاپ بالاتر ببرد. در این ویدیو با هواوی میت بوک ۱۴ بیشتر آشنا می‌شویم.

نقد و بررسی هواوی میت بوک ۱۴

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات هواوی میت بوک ۱۴

  • نمایشگر ۱۴ اینچی لمسی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل
  • پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD از نوع PCIe
  • کیبورد با نور پس‌زمینه
  • حسگر اثر انگشت
  • باتری ۵۶ وات ساعتی
  • وای فای ۶ و بلوتوث ۵.۱
  • وزن ۱.۴۹ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۳۹ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

لپ‌تاپ‌های هواوی از همان ابتدا شباهت زیادی به مک‌بوک‌ها داشتند. این موضوع در مورد میت بوک ۱۴ نیز صدق می‌کند و با لپ‌تاپی زیبا، باکیفیت و خوش‌ساخت روبرو هستیم. هواوی هنوز تصمیم به تغییر طراحی لپ‌تاپ‌های خود نگرفته و به همین دلیل، میت بوک ۱۴ به نسل‌های قبلی و حتی خانواده میت‌بوک D شبیه است. با این حال وقتی این لپ‌تاپ را در دست می‌گیرید، باکیفیت‌تر و مستحکم‌تر از لپ‌تاپ‌های اقتصادی هواوی به‌نظر می‌رسد. لبه‌های برش‌خورده و براق بدنه نیز ظاهر جذابی را به این دستگاه داده است.

نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱
نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱

میت بوک ۱۴ حدود ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی رقم متناسبی محسوب می‌شود و این دستگاه را بین ذن‌بوک ۱۴ (۱.۴ کیلوگرم) و مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی (۱.۶ کیلوگرم) قرار می‌دهد. ابعاد کلی دستگاه هم تقریبا هم‌اندازه مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و اندکی بزرگ‌تر از ذن‌بوک ۱۴ است. این لپ‌تاپ برخلاف سری میت بوک D از روکش شیشه‌ای براق روی نمایشگر بهره می‌برد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار کم است و طبق اعلام هواوی، نسبت نمایشگر به کل بدنه به حدود ۹۰ درصد می‌رسد.

نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱
نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱
نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱

کیبورد میت بوک ۱۴ همانند نسل‌های قبلی، دکمه‌های بزرگی دارد که با چیدمان استاندارد و فاصله مناسب از یکدیگر قرار گرفته‌اند. فاصله حرکتی کلیدها مثل اکثر لپ‌تاپ‌ها زیاد نیست اما تجربه کم‌دردسری از تایپ را برای شما فراهم می‌کند. کلیدهای پرکاربرد Home و End و PageUp و PageDown با ترکیب کلید فانکشن (Fn) و کلیدهای جهت‌دار فعال می‌شوند. کیبورد این دستگاه برخلاف سری میت‌بوک D نور پس‌زمینه دارد اما شدت نور بسیار کم است و فقط در محیط کاملاً تاریک دیده می‌شود. حضور وب‌کم داخل کیبورد و بین کلیدهای F6 و F7 نیز از تصمیمات عجیب هواوی است که همچنان بر آن پافشاری می‌کند.

تاچ‌پد میت بوک ۱۴ ابعاد بزرگی دارد و استفاده از آن لذت‌بخش است. این تاچ‌پد کاملاً دقیق عمل می‌کند و با پشتیبانی از درایورهای مایکروسافت پرسیژن و ژست‌های حرکتی چندلمسی، تجربه مالتی‌تسکینگ در ویندوز را به سطح تازه‌ای می‌رساند.

نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱
نقد و بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴ مدل ۲۰۲۱

میت بوک ۱۴ از نظر درگاه‌های ارتباطی تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی ندارد. لبه سمت راست میزبان دو درگاه USB 3.2 Gen 1 از نوع A است و لبه سمت چپ نیز درگاه USB-C، خروجی تصویر HDMI و جک ترکیبی هدفون/میکروفون را می‌بینیم. با استفاده از درگاه USB-C می‌توانید لپ‌تاپ را شارژ کنید یا داده و تصویر را انتقال دهید. این لپ‌تاپ از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ نیز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از تاندربولت می‌توانست به جذابیت‌های دستگاه اضافه کند اما ظاهراً هواوی اعتقادی به این تکنولوژی ندارد.

نمایشگر

هواوی یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای لپ‌تاپ را در میت بوک ۱۴ استفاده کرده است. این نمایشگر با پنل IPS و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (2K) کیفیت تصویر کم‌نظیری دارد و حتی محیط ویندوز را برای شما جذاب‌تر می‌کند. تراکم ۱۸۵ پیکسل در هر اینچ در دنیای لپ‌تاپ بسیار مطلوب است و به‌سختی می‌توانید هنگام استفاده عادی، پیکسل‌ها را از هم تشخیص دهید.

نمایشگر میت بوک ۱۴ با پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB حتی می‌تواند برای طراحی نیز مورد استفاده قرار گیرد. نسبت کنتراست ۱۵۰۰:۱ نیز تجربه بصری شما را تکمیل می‌کند. حداکثر روشنایی نمایشگر طبق اعلام هواوی ۳۰۰ نیت است و من طی مدتی که از آن استفاده کردم در هیچ شرایطی با مشکل خوانایی صفحه مواجه نشدم. البته به‌خاطر روکش براق صفحه، در محیط‌های روشن تصویری از محیط یا خودتان را نیز روی صفحه می‌بینید.

نمایشگر میت بوک ۱۴ از لمس نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۱۰ لمس هم‌زمان را تشخیص دهد. البته استفاده از ویندوز روی صفحه لمسی لپ‌تاپ کار جذابی نیست و به کثیف شدن دائمی صفحه منجر می‌شود اما استفاده از بعضی برنامه‌ها و بازی‌های سازگار با صفحه‌های لمسی مانند برنامه‌های رنگ‌آمیزی یا کندی کراش می‌تواند اوقات خوشی را برای شما فراهم کند. با اضافه شدن قابلیت اجرای اپ‌های اندرویدی روی ویندوز ۱۱ می‌توان آینده خوبی را برای صفحه‌های لمسی روی ویندوز متصور شد.

سخت‌افزار و کارآیی

هواوی میت بوک ۱۴ از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7 استفاده می‌کند که یکی از قوی‌ترین پردازنده‌ها در دنیای اولترابوک‌ها محسوب می‌شود. این پردازنده را ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD پرسرعت از نوع PCIe همراهی می‌کنند. ترکیب سخت‌افزاری این دستگاه نیاز تمام کاربران به‌جز گیمرهای حرفه‌ای را جواب می‌دهد.

برای ارزیابی سخت‌افزار میت بوک ۱۴ ابتدا سراغ حافظه SSD می‌رویم. هواوی در این لپ‌تاپ از حافظه SSD مدل PS5013 ساخت شرکت تایوانی Phison استفاده کرده که برخلاف انتظار، به نسل سوم حافظه‌های PCIe تعلق دارد. نتایج تست کریستال دیسک مارک نیز نشان می‌دهد که حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی این حافظه به‌ترتیب به حدود ۲۵۰۰ و ۱۹۵۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

نتایج تست سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه SSD لپ تاپ میت بوک ۱۴ هواوی

سرعت ۲.۵ گیگابایت بر ثانیه به‌هیچ‌وجه کم نیست و هنگام بوت ویندوز یا اجرای اپ‌ها هیچ تأخیری را حس نخواهید کرد. با این حال نتایج بالا از تمام لپ‌تاپ‌های هواوی که تاکنون در دیجیاتو بررسی شده‌اند -حتی مدل‌های سال قبل- نیز کمتر است. به‌عنوان مثال میت‌بوک ۱۵ مدل ۲۰۲۱ در این تست به نتایج ۳۴۰۰ و ۲۷۰۰ مگابایت بر ثانیه رسید. انتخاب نوع حافظه SSD را می‌توان یکی از تصمیمات غیرمنطقی هواوی در این لپ‌تاپ دانست، آن هم در شرایطی که اکثر رقبا به حافظه‌های نسل چهارم مجهز شده‌اند.

برای تست کارآیی پردازنده اصلی میت بوک ۱۴ از برنامه سینه‌بنچ استفاده کردم. این برنامه در دو حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تمام توان پردازنده را برای رندر کردن یک تصویر سنگین و پیچیده به‌کار می‌گیرد. نتایج به‌دست آمده را در تصویر زیر می‌بینید.

نتایج بنچمارک سینه‌بنچ لپ‌تاپ هواوی میت بوک ۱۴

پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7 در حالت تک هسته‌ای ۱۵۰۸ و در حالت چند هسته‌ای ۵۷۳۶ امتیاز می‌گیرد. نتیجه تست تک هسته‌ای این پردازنده در حد بهترین مدل‌های نسل یازدهم قرار می‌گیرد. در حالت چند هسته‌ای هم امتیاز قابل قبول است. نکته جالب این‌که لپ‌تاپ میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱ با پردازنده اینتل Core i5-1165G7 در تست سینه‌بنچ چند هسته‌ای با کسب ۵۷۷۷ امتیاز، اندکی بهتر از میت بوک ۱۴ عمل می‌کند.

تست پی‌سی مارک ۱۰ توان کلی سخت‌افزار را برای اجرای فعالیت‌های روزمره، تولید محتوای دیجیتال و بهره‌وری می‌سنجد. نتیجه اجرای این برنامه روی میت بوک ۱۴ را در ادامه می‌بینید.

نتیجه اجرای تست پی سی مارک روی لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴

با توجه به امتیاز ۴۹۴۱ میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ در این تست، می‌توان گفت که میت بوک ۱۴ برای استفاده عمومی و حتی تولید محتوای دیجیتال اندکی بهتر عمل می‌کند اما اختلاف در حدی نیست که بتوان برتری کامل را به میت بوک ۱۴ داد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه میت بوک ۱۴ سیستم خنک‌سازی حرفه‌ای است. این دستگاه با وجود این‌که کارت گرافیک مجزا ندارد اما از دو فن برای خنک کردن سخت‌افزار استفاده می‌کند. این دو فن در کنار دو هیت‌پایپ مسی بزرگ، کارآیی فراتر از انتظاری دارند. طبق تجربه من حتی پس از ۳۰ دقیقه تست سنگین سینه‌بنچ و بهره‌گیری از حداکثر توان پردازنده، بدنه دستگاه داغ نمی‌شود و تغییری در کارآیی لپ‌تاپ نیز به‌وجود نمی‌آید.

پخش صدا

هواوی میت بوک ۱۴ از دو اسپیکر با توان نامشخص برای پخش صدا استفاده می‌کند که صدای به‌مراتب بلندتر و باکیفیت‌تری نسبت به سری میت‌بوک D دارند. اسپیکرهای این لپ‌تاپ حتی برای پخش موسیقی و تماشای فیلم هم مناسب‌اند و شما را راضی خواهند کرد. طبق تجربه من، بلندی صدای این لپ‌تاپ حداقل دو برابر سری میت‌بوک D و اندکی بیشتر از ذن‌بوک ۱۴ است اما طبیعتاً به مک‌بوک پرو ۲۰۲۰ نمی‌رسد. هواوی همچنین در این لپ‌تاپ از ۴ میکروفون استفاده کرده تا برای مکالمه نیز هیچ مشکلی نداشته باشید.

باتری و شارژ

میت بوک ۱۴ باتری ۵۶ وات ساعتی دارد، یعنی همان ظرفیتی که در میت‌بوک D14 به‌کار رفته و حدود ۳۰ درصد بیشتر از میت‌بوک D15. نتایج تست باتری پی‌سی مارک نشان می‌دهند که این لپ‌تاپ با استفاده عمومی هنگام اتصال به وای‌فای و با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر، حدود ۱۰ ساعت کامل را با شما همراه خواهد بود.

نتیجه تست باتری لپ تاپ هواوی میت بوک ۱۴

برای مقایسه، میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱ با باتری ۴۲ وات‌ساعتی در این تست حدود ۸ ساعت دوام آورد و میت بوک D14 مدل ۲۰۲۰ با باتری ۵۶ وات ساعتی توانست به نتیجه خیره‌کننده ۱۳ ساعت برسد. البته طبیعتاً سخت‌افزار قوی و نمایشگر این لپ‌تاپ، مصرف انرژی بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارند.

شارژر ۶۵ واتی همراه میت بوک ۱۴ می‌تواند طی نیم ساعت حدود ۴۵ درصد ظرفیت باتری را پر کند اما شارژ کامل دستگاه به بیشتر از ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

هواوی میت بوک ۱۴ یک اولترابوک بسیار زیبا، خوش‌ساخت و باکیفیت از هواوی است و در دسته بهترین لپ‌تاپ‌های میان‌رده بازار قرار می‌گیرد. این دستگاه تمام نیازهای شما را برای استفاده عمومی و نیمه حرفه‌ای جواب می‌دهد و حتی تدوین ویدیوهای ساده یا اجرای بازی‌های نه‌چندان سنگین را می‌توانید از آن انتظار داشته باشید. نمایشگر لپ‌تاپ نیز به‌راحتی رقبا را کنار می‌زند و سخت‌گیرترین کاربران را راضی خواهد کرد.

استفاده از حافظه SSD نسل سوم با سرعت کمتر از انتظار، بک‌لایت ضعیف کیبورد و البته قیمت نسبتاً بالا را می‌توان نقاط ضعف اصلی میت بوک ۱۴ دانست. با این حال اگر طرفدار هواوی هستید یا از دیگر محصولات این شرکت استفاده می‌کنید، میت بوک ۱۴ می‌تواند ارتباط هوشمند و مؤثری با آنها برقرار کند و تجربه کاربری بهتری را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.