ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت 2: شیک و به‌روز

هواوی واچ فیت 2 یکی از جدیدترین ساعت‌های هوشمند هواوی در ایران است که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

نوشته شده ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

هواوی پس از موفقیت ساعت هوشمند واچ فیت، تصمیم گرفت تا نسل جدید آن را روانه بازار کند. ساعت هوشمند واچ فیت 2 یکی از جدیدترین گجت‌های پوشیدنی هواوی است. هواوی واچ فیت 2 که برچسب قیمت حدود ۴ میلیون تومانی را با خود یدک می‌کشد، از ویژگی‌های مهمی مانند نمایشگر ١.۷۴ اینچی OLED، طراحی زیبا، شارژدهی باتری تا ۱۰ روز و قابلیت‌های مختلف پایش سلامتی بهره می‌برد. در ادامه به بررسی این گجت پوشیدنی تازه‌وارد خواهیم پرداخت.

پیش‌تر بررسی هواوی واچ فیت را در دیجیاتو با شما به اشتراک گذاشتیم. این ساعت هوشمند در کل یکی از گزینه‌های موجود در بازه قیمتی حدود ٢ میلیون تومان بود که ارزش خرید نسبتا خوبی هم داشت. اکنون نسل دوم این ساعت هوشمند در بازار کشورمان موجود شده است.

هواوی واچ فیت 2 هم‌اکنون با برچسب قیمتی ۴ میلیون تومانی به فروش می‌رسد که نسبت به قبل بیشتر است. در نتیجه این ساعت هوشمند باید با رقیبان جدی از جمله گلکسی واچ 4 و هواوی واچ GT 3 (بررسی دیجیاتو) مقابله کند. واچ فیت 2 در کنار قابلیت‌های ورزشی و پایش سلامتی که ارائه می‌دهد، نمایشگر بزرگ و شارژدهی باتری خوبی نیز دارد که باعث می‌شود آن را به عنوان نماینده‌ای قابل‌توجه از هواوی بشناسیم؛ اما واچ فیت 2 دقیقا چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

فهرست مشخصات هواوی واچ فیت 2

  • نمایشگر عریض ١.٧۴ اینچی امولد با رزولوشن ٣٣۶ در ۴٨۰ پیکسلی
  • سیستم عامل HarmonyOS 2.1 / سازگاری با دستگاه‌های مجهز به اندروید 6 یا iOS 9 و بالاتر
  • شارژدهی باتری تا ۱۰ روز با استفاده روزمره
  • دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • مجهز به GPS داخلی
  • مجهز به بلندگو
  • توانایی پایش و ردیابی ٩٧ حالت ورزشی مختلف
  • توانایی مقاومت تا عمق ۵۰ متر زیر آب
  • وزن ٣۰ گرمی بدون بند
  • ضخامت ١۰.٨ میلی‌متری
  • مجهز به قابلیت‌های تشخیص میزان ضربان قلب، سنجش غنای اکسیژن خون (SpO2)، پایش کیفیت خواب و حداکثر میزان جذب اکسیژن (VO2Max)
  • بهره‌مند از حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ
  • بلوتوث ۵.٢
  • قیمت حدود ۴ میلیون تومان

ویدیوی بررسی هواوی واچ فیت 2

تماشای ویدیو از آپارات

طراحی و سخت‌افزار

بررسی هواوی واچ فیت 2

هواوی واچ فیت 2 در سه مدل مختلف عرضه می‌شود: مدل Active، مدل Classic و مدل Elegant. مهم‌ترین تفاوت میان این سه مدل، در جنس بدنه و بند دور ساعت است و در باقی مشخصات تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

بررسی هواوی واچ فیت 2

مدل Active با بند سیلیکونی و در رنگ‌های مشکی، صورتی و آبی در دسترس است. مدل Classic از بند چرمی بهره می‌برد که رنگ‌های آن به خاکستری و سفید محدود می‌شود. مدل Elegant نیز با بند فلزی به دستتان می‌رسد که در رنگ‌های طلایی و خاکستری قابل خریداریست. در این بین، مدل Active کم‌ترین قیمت را دارد و قیمت مدل‌های دیگر به ترتیب افزایش می‌یابد. جالب این‌که مدل اکتیو از فریم پلاستیکی و باقی مدل‌ها از فریم با کیفیت‌تر فلزی برخوردارند.

بررسی هواوی واچ فیت 2

اولین تغییر مهمی که در هواوی واچ فیت 2 با آن مواجه می‌شوید به استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر مربوط می‌شود. نمایشگر واچ فیت 2 حدود ۲۰ درصد بزرگ‌تر از نسل قبل است. به‌کارگیری چنین نمایشگری سبب شده تا کاربر بتواند محتوا را به شکل گسترده‌تری تماشا کند و کار کردن با واچ فیت 2 ساده‌تر شود. این نمایشگر توسط شیشه منحنی احاطه شده و جلوه زیبایی به آن بخشیده است.

بررسی هواوی واچ فیت 2

روی فریم واچ فیت 2 چیزی به جز دکمه پاور قرار ندارد. قاب پشتی پلاستیکی واچ فیت 2 نیز میزبان مواردی مانند بلندگو، میکروفون، پین شارژ و حسگرهای مخصوص پایش سلامتی هستیم. بلندگوی واچ فیت 2 صدای چندان رسایی تولید نمی‌کند، اما بودنش بهتر از نبودنش است. در کل این ساعت هوشمند طراحی جالب و ساده‌ای دارد که سبب می‌شود در نظر خیلی از کاربران جذاب باشد.

بررسی هواوی واچ فیت 2

وزن واچ فیت 2 بدون احتساب بند آن، به حدود ۳۰ گرم می‌رسد که زیاد نیست و حین استفاده طولانی‌مدت از آن احساس خستگی نمی‌کنید. مانند بسیاری دیگر از ساعت‌های هوشمند موجود در این بازه قیمتی، نماینده جدید هواوی نیز از قابلیت مقاومت در برابر آب تا عمق ۵۰ متری بهره‌مند است که سبب می‌شود بتوانید برای شنا کردن در استخرهای عمیق نیز از آن استفاده کنید.

مجددا به بخش نمایشگر باز می‌گردیم تا از کیفیت آن صحبت کنیم. مطابق انتظارات نمایشگر ١.٧۴ اینچی اولد هواوی واچ فیت 2 با رزولوشن ٣٣۶ در ۴٨۰ پیکسلی و تراکم ٣٣۶ پیکسل بر اینچ، کیفیت بسیار خوبی دارد. این نمایشگر مانند باقی رقبا عملکرد بسیار خوبی در بسیاری از شرایط دارد. با توجه به روشنایی زیاد، کنتراست تصویر مناسب و شفافیت بالای این نمایشگر می‌توانید حتی زیر نور مستقیم آفتاب هم محتوا را روی آن تماشا کنید. در کل می‌توان گفت که این نمایشگر پا به پای رقبایی مانند گلکسی واچ 4 و هواوی واچ GT 3 می‌آید.

بررسی هواوی واچ فیت 2

با توجه به اندازه بزرگ‌تر نمایشگر و شکل مستطیلی آن در واچ فیت 2، این ساعت هوشمند می‌تواند برای برخی کاربران جذاب‌تر باشد. یکی دیگر از مزایای این ساعت هوشمند، برخورداری از حسگر نورسنج است. حضور این حسگر باعث می‌شود تا روشنایی نمایشگر با توجه به محیطی که در آن حضور دارید تغییر کند و دیگر نیازی به تنظیم دستی آن نداشته باشید.

نرم‌افزار و تجربه کاربری

بررسی هواوی واچ فیت 2

هواوی واچ فیت 2 بر خلاف نسل قبل از سیستم عامل اختصاصی هواوی HarmonyOS 2.1 بهره می‌برد. این سیستم عامل اختصاصی قابلیت‌ها و ظاهر جدیدی را به ساعت هوشمند جدید هواوی آورده است. به‌کارگیری سیستم عامل بهینه HarmonyOS 2.1 در واچ فیت 2 سبب شده تا عملکردی بسیار روان و بدون لگ را از این ساعت شاهد باشیم.

نکته منفی در رابطه با واچ فیت 2 و باقی ساعت‌های هواوی این است که اگر گوشی شما از این برند و دارای رابط کاربری EMUI نباشد، انتخاب‌های شما در استفاده از واچ فیس بسیار محدود می‌شوند. در ثانی نمی‌توانید به اپ‌های شخص ثالث موجود در HarmonyOS استفاده کنید، هرچند که تعداد آن‌ها کم است و خیلی کاربردی نیستند. با این وجود امکانات مختلفی در این پلتفرم وجود دارند که تا حد زیادی سبب می‌شوند تا کمبودها را احساس نکنید.

هواوی اعلام نکرده که ساعت هوشمند جدیدش به چه مقدار حافظه رم تجهیز شده، اما می‌دانیم که ۴ گیگابایت حافظه داخلی برای واچ فیت 2 در نظر گرفته شده است. هرچند که حافظه داخلی ساعت‌های هوشمند چندان کاربردی ندارد اما می‌توانید روی این ساعت موزیک و تصاویر را انتقال دهید. واچ فیت 2 می‌تواند از طریق بلوتوث ۵.۲، به سایر دستگاه‌های بلوتوثی شما مانند هدفون‌های بلوتوثی متصل شود. بنابراین می‌توانید از طریق این ساعت هوشمند روی ایربادز یا هدفون‌های بی‌سیم آهنگ گوش دهید.

قابلیت‌های مختلف پایش وضعیت سلامتی در نسل جدید واچ فیت حضور دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به سنجش ضربان قلب، پایش سطح اکسیژن خون و پایش کیفیت خواب در کنار یک سری قابلیت دیگر اشاره کرد. ٩٧ حالت رصد و ردیابی فعالیت ورزشی هم در واچ فیت 2 موجود است که در ادامه به بررسی آن‌ها نیز می‌پردازیم. یک سری از ویژگی‌های مهم از جمله اطلاع‌رسانی وضعیت آب و هوا در این ساعت هوشمند ایراد دارد و راه حل دقیقی هم برای این مشکل وجود ندارد.

بررسی هواوی واچ فیت 2

هواوی واچ فیت 2 این بار با قابلیت‌های پیشرفته‌تری وارد میدان شده تا بتواند نیاز ورزشکاران حرفه‌ای‌تر را هم پوشش دهد. برای جفت‌سازی واچ فیت 2 ابتدا باید اپ Huawei Health را روی گوشی خود نصب کنید. پس از آن می‌توانید از این ساعت هوشمند استفاده کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که برای دسترسی به تمام بخش‌های این ساعت، HMS Core و اپ گالری هواوی را هم روی گوشی خود نصب کنید. در نهایت با اتمام جفت‌سازی ساعت و گوشی، در اپ هواوی Health می‌توانید چندین دیتای مختلف را مشاهده کنید. این دیتاها به شما اطلاعات مهمی از چند دوره مختلف وضعیت سلامتی شما را می‌دهد. از طریق این اپ نیز می‌توانید تنظیمات واچ فیت 2 را بر اساس نیازهای خود تغییر دهید. در کل اگر پیچیدگی نسبی و برخی مشکلات را در نظر نگیریم، هواوی Health یکی از بهترین اپ‌های مرتبط با ساعت هوشمند است.

نکته جذاب دیگر در رابطه با Huawei Health این است که اگر هواوی ID خود را داخل آن وارد کنید، طی سال‌های مختلف اطلاعاتی مانند تعداد گام‌های طی شده، کالری سوزانده شده و مسافتی که پیموده‌اید را جمع‌آوری می‌کند و حتی اگر ساعت هوشمند دیگری هم تهیه کنید، این اطلاعات را به شما نمایش می‌دهد. البته این ویژگی تنها در گوشی‌های هواوی قابل دسترسی است.

اکنون می‌خواهیم از تجربه‌ای که حین کار کردن چند روزه با هواوی واچ فیت 2 داشتیم صحبت کنیم. ابتدا که این ساعت هوشمند را روشن می‌کنید، با صفحه اصلی مواجه می‌شوید. در این صفحه می‌توانید واچ فیس‌های مد نظر خود را قرار دهید. البته همان‌طور که گفتم، اگر گوشی شما از برندی غیر هواوی باشد تعداد واچ فیس‌های قابل دسترسی محدودتر خواهند شد. قابلیت شخصی‌سازی برخی از واچ فیس‌ها و قرار دادن میانبر در آن‌ها نیز فراهم است.

یکی از مزیت‌های به‌کارگیری نمایشگر بزرگ و عریض در ساعت‌های هوشمند، نمایش کامل اطلاعات ٢۴ ساعت گذشته بدون نیاز به دسترسی به گوشی است. بنابراین می‌توانید نمودار دقیق میزان ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، میزان تغییرات استرس طی شبانه روز، فعالیت‌های ورزشی روزمره و نمودار خواب شب گذشته را در واچ فیت 2 مشاهده کنید.

با فشردن کلید پاور این ساعت هوشمند به منوی برنامه‌ها می‌توان دسترسی داشت. هنگامی که انگشت خود را از بالا به پایین نمایشگر می‌کشید، میانبرهای کاربردی به آلارم‌ها، قابلیت Do not disturb، بیشتر شدن زمان روشن ماندن نمایشگر و ویژگی یافتن گوشی متصل به دستگاه در دسترس هستند. هنگامی که انگشتتان را از پایین به بالا بکشید نیز اعلان‌های دریافتی به نمایش در می‌آیند.

به لطف پشتیبانی از زبان فارسی، می‌توانید پیام‌های فارسی را هم روی این ساعت بخوانید. متاسفانه با وجود اندازه بزرگ نمایشگر، امکان تایپ در این ساعت میسر نیست. موتور ویبره در ساعت‌های هوشمند برای برخی از کاربران حائز اهمیت ویژه‌ای است. قدرت موتور ویبره واچ فیت 2 در سطحی قرار دارد که می‌تواند سر صبح شما را از خواب بیدار کند و در کل عملکرد خوبی دارد؛ اما قدرت ویبره در واچ فیت 2 به اندازه رقبا بالا نیست

هواوی برای آن‌که بتوانید فعالیت ورزشی سالم‌تر و بهتری داشته باشید، یک مربی مخصوص را در واچ فیت 2 قرار داده است. این مربی در ساعت هوشمند جدید هواوی از طریق نمایش یک سری انیمیشن مخصوص، به شما نشان می‌دهد که چگونه پیش و پس از انجام فعالیت‌های ورزشی بدن خود را گرم یا سرد کنید. انجام این فعالیت‌ها سبب جلوگیری از آسیب به عضلات شما می‌شود. هواوی واچ فیت 2 توانایی سنجش حداکثر جذب اکسیژن (VO2Max) را هم دارد.

ساعت هوشمند تازه‌وارد هواوی توانایی ردیابی ٩٧ فعالیت ورزشی مختلف را دارد که نسبت به نسل گذشته یک عدد بیشتر شده است. از این تعداد، یک سری از فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و دویدن به صورت خودکار ردیابی می‌شوند و دیتای آن با دقت بالا به ثبت می‌رسند. طبق تجربه‌ای که داشتم، دقت واچ فیت 2 در ثبت اطلاعات بسیار خوب و در سطح رقباست.

برای انجام فعالیت‌های خارج از منزل، می‌توانید از قابلیت مکان‌یابی واچ فیت 2 نیز استفاده کنید. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقشه مسافتی که پیموده‌اید را پس از اتمام فعالیت ورزشی خود مشاهده کنید. GPS داخلی این ساعت هوشمند دقت بالایی دارد و به خوبی کارش را انجام می‌دهد، اما امکان دارد که فعال‌سازی آن کمی طول بکشد و این ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

حال به سراغ ویژگی‌های پایش سلامتی واچ فیت 2 می‌رویم. مانند آنچه که در نسل قبل دیده بودیم، این ساعت هوشمند نیز توانایی تشخیص غنای اکسیژن خون (SpO2) را دارد. بر خلاف قبل، واچ فیت 2 توانایی پایش سطح اکسیژن خون را به شکل خودکار داراست و دیگر نیازی نیست دائما خودتان این کار را انجام دهید. البته روی نتایج واچ فیت 2 در این بخش نباید به عنوان نتایج دقیق پزشکی حساب باز کنید و امکان دارد که دقیق نباشند. در کل حضور این قابلیت به شما کمک می‌کند تا متوجه شدید که در چه دوره‌هایی از روز اکسیژن خون شما مقدار کم‌تری داشته است.

قابلیت پایش کیفیت خواب نیز مانند تمام ساعت‌های هوشمند هواوی در واچ فیت 2 حضور دارد. این ویژگی هم کاربردیست، اما مانند بسیاری از رقبا داده‌های آن خطا دارد. مثلا امکان دارد که مدتی بی‌تحرک دراز کشیده باشید و این ساعت شما را در حال خواب تشخیص دهد.

به نظر من ویژگی Healthy Living در هواوی واچ فیت 2 یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌ها برای کاربرانی است که کم‌تر به وضعیت سلامتی خود اهمیت می‌دهند. قابلیت Healthy Living به کاربر اجازه می‌دهد تا با انجام چند کار، سلامتی خود را روی روتین نگه دارند. شما از طریق صفحه Healthy Leaving می‌توانید چند فعالیت از جمله نوشیدن چندین لیوان آب، چند دوره نفس عمیق طی شبانه روز و کارهای دیگری را انجام دهید تا به حد نصاب‌های سبک زندگی سالم‌تر برسید.

باتری و شارژر

بررسی هواوی واچ فیت 2

در بررسی طولانی‌مدت هواوی واچ GT 3 گفتیم که یکی از بهترین ویژگی‌های این ساعت هوشمند، شارژدهی بسیار بالای آن نسبت به رقباست. هواوی واچ فیت 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به لطف بهره‌وری از سیستم عامل بهینه HarmonyOS 2.1 شارژدهی بالایی دارد. با وجود این‌که ظرفیت باتری این ساعت هوشمند ٢٩٢ میلی‌آمپر ساعت بوده است و نمایشگر آن اندازه‌ای حتی بزرگ‌تر از گلکسی واچ 4 دارد، واچ فیت 2 هیچ مشکلی در این بخش ندارد.

هواوی می‌گوید که گجت پوشیدنی تازه‌واردش با استفاده معمول، حدود ۱۰ روز و با استفاده سنگین نیز حدود ٧ روز روشن می‌ماند. استفاده‌ای که من از واچ فیت 2 داشتم به نحوی بود که روشنایی نمایشگر روی حالت خودکار بود و قابلیت‌های پایش وضعیت سلامتی نیز به شکل اتوماتیک فعال بودند. با همین استفاده، هواوی واچ فیت 2 تقریبا توانست یک هفته و کمی بیشتر از آن دوام بیاورد. این میزان شارژدهی نسبت به رقبا بسیار خوب است و تنها هواوی واچ GT 3 توانایی رقابت با آن را دارد.

برای شارژ کردن هواوی واچ فیت 2 می‌بایست از پین مغناطیسی آن را به این ساعت متصل کنید. هرچند این پین مشکلی هم ندارد، اما شاید بهتر بود که پد مغناطیسی با مساحت بالاتر برای شارژ کردن واچ فیت 2 در نظر گرفته شود تا اتصال آن به شارژر راحت‌تر باشد. طبق بررسی‌های ما در دیجیاتو، هواوی واچ فیت 2 برای شارژ کامل به حدود ٢ ساعت زمان احتیاج دارد. این رقم کمی زیاد است، اما با توجه به شارژدهی بالای باتری نمی‌توان خیلی به آن خرده گرفت.

جمع‌بندی بررسی هواوی واچ فیت 2

بررسی هواوی واچ فیت 2

هواوی واچ فیت قیمتی حدود ٢ میلیون تومان داشت و از ویژگی‌های جذابی بهره‌مند بود، اما همچنان کامل نبود. هواوی واچ فیت 2 آمده تا همان فرمول نسل پیشین خود را با مجموعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامل‌تر کامل کند. درست است که قیمت واچ فیت 2 نسبت به قبل افزایش یافته، اما می‌توان گفت که این افزایش قیمت ارزشش را دارد.

واچ فیت 2 با قیمت حدود ۴ میلیون تومان قابل خریداریست. همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی واچ 4 و هواوی واچ GT 3 هم قیمتی نزدیک به این ساعت هوشمند جدید هواوی دارند. البته این موضوع مختص به مدل اکتیو است که از بند سیلیکونی و فریم پلاستیکی بهره می‌برد. در کل می‌توان گفت که واچ فیت 2 به عنوان یک نماینده تازه وارد از هواوی توانایی رقابت با دیگر مدل‌های این بازه قیمتی دارد. در کل اگر ورزشکار هستید یا به دنبال ساعت هوشمندی با ظاهر لوکس و جذاب هستید، واچ فیت 2 می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد.

نکات مثبت واچ فیت 2
  • طراحی شیک و زیبا
  • تنوع بالای مدل‌ها
  • احساس راحتی حین کار کردن
  • نمایشگر بزرگ و با کیفیت
  • ترکیب نرم‌افزاری به‌روز و روان
  • قابلیت‌های متنوع برای ورزشکاران
  • دقت بالای حسگرهای پایش سلامتی
  • شارژدهی بالای باتری
نکات منفی واچ فیت 2
  • بدنه پلاستیکی در مدل Active
  • برخی محدودیت‌ها در استفاده از قابلیت‌های ساعت
  • بی‌بهرگی از ویژگی تایپ کردن
  • مشکلات استفاده از برخی سرویس‌ها در ایران
  • دقت پایین در پایش کیفیت خواب
  • سرعت شارژ کند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pars
    pars | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

    من واچ فیت داشتم فقط میتونم بگم مفتش هم گرونه ... راه اندازی خدمات هواوی هم داستان داره و خیلی موارد برای ایران تحریمه. سامسونگ واچ 4 خریدم راحت شدم.

مطالب پیشنهادی