ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اثر هنری هوش مصنوعی
تکنولوژی

اثر هنری یک هوش مصنوعی تحت پوشش قانون حق تکثیر آمریکا قرار نگرفت

اداره حق تکثیر آمریکا درخواست اعطای حقوق معنوی یک اثری هنری به هوش مصنوعی را رد کرد. «استیون تالر» در سال 2019 این درخواست را ثبت و سعی کرده بود به نیابت از یک الگوریتم ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

اداره حق تکثیر آمریکا درخواست اعطای حقوق معنوی یک اثری هنری به هوش مصنوعی را رد کرد. «استیون تالر» در سال 2019 این درخواست را ثبت و سعی کرده بود به نیابت از یک الگوریتم هوش مصنوعی موسوم به Creativity Machine برای یک تصویر حق تکثیر بگیرد. حالا یک هیئت سه نفر از این اداره مدعی شده‌اند که تصویر ساخت این هوش‌مصنوعی دارای عنصر «ابتکار انسانی» نبوده است.

اداره حق تکثیر آمریکا باور دارد که اعطای گواهی حق تکثیر به یک اثر هنری به استانداردهای خاصی از جمله «ابتکار انسانی» نیاز دارد، ولی این اثر فاقد این ویژگی بوده است. تالر این تصویر را بخشی از مجموعه «شبیه‌سازی تجربیات نزدیک مرگ» توصیف کرده که توسط الگوریتم Creativity Machine برای توصیف زندگی پس از مرگ ساخته شده است. ولی نکته مهم برای تالر در ساخت این اثر کمترین دخالت انسانی در کارکرد هوش مصنوعی بوده که این مسئله ظاهرا با استانداردهای اداره حق تکثیر مغایرت داشته است.

قانون کپی رایت شامل آثار هوش مصنوعی نمی‌شود

این هیئت سه نفره در تصمیم خود اعلام کرده‌اند که رابطه میان ذهن انسان و ابراز خلاقیت عنصری کلیدی در بحث حق تکثیر است. قوانین موجود به‌طور دقیق به موجودیت‌های غیربشری اشاره نکرده‌اند، ولی دادگاه‌ها معمولا به ادعای حیوانات یا موجودات غیربشری در استفاده از قانون حق تکثیر پاسخ مثبت نداده‌اند. اداره حق تکثیر هم با اشاره به نظر دادگاه‌ها در پرونده‌های مشابه گفته که درخواست موجودیت‌های غیربشری برای استفاده از حق تکثیر قابل پذیرش نیست.

البته این رای لزوما بدین معنا نیست که هر اثری هنری که با دخالت هوش مصنوعی خلق شود، نمی‌تواند از قانون حق تکثیر استفاده کند. احتمالا اگر کسی بخواهد اثری را به ثبت برساند که هوش مصنوعی آن را با دخالت خلاقیت فرد ساخته باشد، نتیجه کار می‌تواند متفاوت باشد.

با این حال، نکته مهم در این پرونده تاکید اداره حق تکثیر بر اهمیت نقش انسان در آثار ساخت کامپیوترهاست، چیزی که احتمالا در آینده بیشتر از قبل اهمیت پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی