ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

مطالعه جدید: واکسن کرونا خطر ابتلای طولانی مدت به بیماری را به نصف کاهش می‌دهد

مقامات بهداشتی بریتانیا می‌گویند واکسن‌ها به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلای طولانی مدت به کرونا را کاهش می‌دهند. در بررسی اخیر شواهد، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که افراد واکسینه شده پس از ابتلا به این ویروس، ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

مقامات بهداشتی بریتانیا می‌گویند واکسن‌ها به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلای طولانی مدت به کرونا را کاهش می‌دهند. در بررسی اخیر شواهد، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که افراد واکسینه شده پس از ابتلا به این ویروس، علائم بیماری را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر – نسبت به کسانی که واکسینه نشده‌اند – تجربه می‌کنند. آن‌ها همچنین دریافتند واکسن در کاهش علائم در میان کسانی که پیش از این ابتلای طولانی مدت به کرونا را تجربه کرده‌اند، بسیار کارآمد بوده است.

رابطه میان ابتلای طولانی مدت به ویروس کرونا و واکسن

محققان آژانس سلامت بریتانیا 15 مطالعه انجام شده در این کشور و دیگر کشورها را تا ژانویه 2022 مورد تحلیل قرار دادند تا به رابطه میان ابتلای طولانی مدت و واکسن پی ببرند.

آن‌ها علاوه بر فهم این ارتباط، دریافتند واکسن‌های کووید-19 تاحدودی قادر هستند از عفونت کردن نقاط مختلف بدن در اثر حضور ویروس جلوگیری کنند.

کرونا

به‌طور خاص محققان دریافتند کسانی که واکسن نزده‌اند، به‌طور متوسط دوره بیماری آن‌ها دو برابر افرادی است که واکسن زده‌اند. این نتیجه از مطالعه داده‌های جمع‌آوری شده بر روی افرادی بدست آمد که از واکسن‌های «آسترازنکا» و «جانسون-جانسون» استفاده کرده‌اند. به‌ نظر می‌رسد اثر محافظتی واکسن‌ها در برابر ابتلای طولانی مدت برای افراد بالای 60 سال بیشترین حد خود را دارد.

«مری رمزی» رئیس بخش ایمن‌سازی این موسسه می‌گوید: «واکسن بهترین راه برای حفاظت از خود در برابر علائم جدی این ویروس است. واکسن می‌تواند به کاهش اثرات طولانی مدت کمک شایانی کند.»

در ظاهر، بسیار منطقی است که واکسیناسیون می‌تواند خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت را کاهش دهد. اما تحقیقات نشان داده است واکسن می‌تواند خطر ابتلای شدید و نیاز به بستری شدن در بیمارستان را نیز تا حد بسیار زیادی پایین آورد. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که ابتلای طولانی مدت سبب افزایش عفونت در بدن می‌شود. پس کوتاه شدن دوره ابتلا به کمک واکسیناسیون امری مهم در پیشگیری بیماری‌های عفونی است.

مطالعات نشان می‌دهند همبستگی عمیقی میان واکسن و دوره ابتلا به ویروس وجود دارد. با اینکه گزارش‌هایی مبنی بر اثرات منفی واکسن نیز در 1% افراد دریافت شده است، اما واکسیناسیون بهترین محافظت شناخته شده در برابر ویروس کرونا به حساب می‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی