ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از فناوری‌های نوآورانه جدیدی برای ماموریت‌های آینده خود استفاده می‌کند

برنامه طرح‌های خلاقانه پیشرفته یا NIAC ناسا از مطالعات ابتدایی طرح‌هایی حمایت می‌کند که می‌تواند فناوری‌های فضایی جدیدی را برای ماموریت‌های آینده در اختیار فضانوردان قرار دهد. این برنامه به تازگی حدود ۵.۱ میلیون دلار ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

برنامه طرح‌های خلاقانه پیشرفته یا NIAC ناسا از مطالعات ابتدایی طرح‌هایی حمایت می‌کند که می‌تواند فناوری‌های فضایی جدیدی را برای ماموریت‌های آینده در اختیار فضانوردان قرار دهد. این برنامه به تازگی حدود ۵.۱ میلیون دلار به ۱۷ محقق در ایالات متحده آمریکا اعطا کرده تا پروژه‌های خود را آغاز کنند.

ناسا برای ادامه اکتشافات فضایی خود به ایده‌های خلاقانه و آینده‌نگرانه نیاز دارد تا به انسان‌ها و ربات‌ها کمک کند به پیشرفت‌های بیشتری در این مسیر برسند. در حال حاضر طرح‌هایی مثل ساخت لباس فضانوردی شخصی‌سازی شده، استفاده از اکسیژن مریخ برای تنفس و ساخت پهپاد پرنده شکل برای مطالعه سیاره ناهید در NIAC مطالعه می‌شود که می‌توان به کسب تجریه‌های بیشتر ناسا کمک کند.

تا امروز ۱۲ طرح جدید برای مطالعه در فاز اول و ۵ طرح برای مطالعه در فاز دوم انتخاب شده است که به محققان این امکان را می‌دهد تا روی پروژه‌های خودشان کار کنند. در حال حاضر این پروژه‌ها در مراحل ابتدایی تحقیقاتی قرار دارد و جز ماموریت‌های رسمی ناسا محسوب نمی‌شود. هر کدام از طرح‌های فاز اول ۱۷۵ هزار دلار برای ۹ ماه تحقیق و طرح‌های فاز دوم ۶۰۰ هزار دلار برای دو سال مطالعه دریافت کرده‌اند.

پروژه‌های فاز اول

پروژه‌های فاز اول طراحی فضاپیمای جدید با قابلیت حفاظت بیشتر در برابر تابش‌های خطرناک فضا، طرحی برای تکمیل هواپیماهای برقی بدون صدا و طراحی فضاپیمای جدیدی است که می‌تواند از انرژی خورشید استفاده کند تا با سرعتی باور نکردنی از منظومه شمسی خارج شود، شامل می‌شود.

در بین این پروژه‌ها طراحی یک سایه‌بان ستاره‌ای به اندازه یک زمین فوتبال وجود دارد که می‌تواند جلوی نور ستاره‌های دوردست را بگیرد تا منجمان بتوانند راحت‌تر به مطالعه سیارات فراخورشیدی و اتمسفر آن‌ها بپردازند. در کنار آن، ساخت پهپادی مطرح شده است که می‌تواند به سیاره ناهید برود و با ورود به اتمسفر این سیاره، بخشی از گاز و ابر ناهید را جمع‌اوری کند و برای مطالعه بیشتر به زمین بازگرداند.

پروژه‌های فاز دوم

پروژه‌هایی که برای فاز دوم مطالعات انتخاب شدند شامل طراحی رباتی با قابلیت بالا رفتن از غارهای مریخ، استفاده از انرژی هسته‌ای برای سوخت فضاپیماها و طراحی ریزربات‌هایی که می‌توانند در اقیانوس‌های کراتی مثل انسلادوس، اروپا و تیتان شنا کنند و آن‌ها را بررسی کنند، می‌شود.

در کنار این مطالعات طرحی برای ایجاد جاذبه مصنوعی وجود دارد که می‌تواند با یک ساختار در حال چرخش چنین چیزی را ایجاد کند. چنین چیزی پس از پرتاب می‌تواند تا ۱۵۰ برابر اندازه اصلی خود بزرگتر شود و ساختاری در حال چرخش را ایجاد کند که فضانوردان در آن قرار می‌گیرند و جاذبه‌ای معادل جاذبه زمین را حس می‌کنند.

برای مشاهده همه این طرح‌ها می‌توانید به وبسایت ناسا مراجعه کنید و درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی