ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: یک سوم بهبودیافتگان کووید-۱۹ تا ۶ الی ۱۲ ماه پس از بیماری علائم آن را دارند

با مطالعه ۱۵۳ هزار نفر در دانمارک، محققان متوجه شدند که یک سوم از بهبودیافتگان کووید-۱۹ تا ۶ الی ۱۲ ماه پس از ابتلا به این بیماری همچنان حداقل یکی از علائم بیماری را دارند. ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

با مطالعه ۱۵۳ هزار نفر در دانمارک، محققان متوجه شدند که یک سوم از بهبودیافتگان کووید-۱۹ تا ۶ الی ۱۲ ماه پس از ابتلا به این بیماری همچنان حداقل یکی از علائم بیماری را دارند. این مطالعه یکی از بزرگترین گروه‌هایی را بررسی کرد که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، اما هرگز بستری نشدند. البته این مطالعه به صورت پیش مقاله (pre-print) منتشر شده و همتاداوری (peer review) نشده است.

محققان موسسه دولتی سرم خون دانمارک برای ادامه مطالعات خود و درک بهتر این بیماری، به بررسی این گروه ادامه داد. آن‌ها با پاسخ بهبودیافتگان به پرسشنامه موسسه، متوجه شدند علائمی که به طور معمول بین بهبودیافتگان تا چندین ماه باقی می‌ماند، تغییر حس بویایی و چشایی و احساس خستگی است.

این مطالعه بین شهریور ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰، درست قبل از شیوع واریانت امیکرون انجام شد. از بین گروهی که مورد بررسی قرار گرفتند، ۶۱ هزار نفر حدود ۶، ۹ و ۱۲ ماه قبل از ۹۲ هزار نفر دیگر تست مثبت کرونا داشتند. البته تست پی‌سی‌آر ۹۲ هزار نفر دیگر در این بازه زمانی منفی بود.

نتایج مطالعه

به طور کلی، ۲۹.۶ درصد از کسانی که کرونا مثبت بودند، در مقایسه با ۱۳ درصد گروه کنترل، تا ۶ الی ۱۲ ماه پس از ابتلا حداقل یک نشانه از بیماری را داشتند. بیش از ۵۰ درصد افراد کرونا مثبت در مقایسه با ۱۱.۵ درصد گروه کنترل، در این بازه زمانی خستگی روحی و جسمی، مشکلاتی در برنامه خواب و یا مشکلات شناختی داشتند.

اثر کرونا بر مشکلات شناختی

به علاوه، مشخص شد که اضطراب و افسردگی در بین افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، بسیار معمول است. محققان این مطالعه ذکر کردند نتایج این بررسی نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران باید رد طولانی کووید-۱۹ را در نظر بگیرند و در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کرونا بلندمدت خبر می‌دهد و آن را به عنوان شرایط پسا کووید-۱۹ (Post-Covid-19 Condition) معرفی می‌کند. این سازمان علائم این شرایط را خستگی، کمبود تنفس و سایر علائم کووید-۱۹ می‌داند که سه ماه پس از ابتلای اولیه ایجاد می‌شود و تا حداقل دو ماه ادامه خواهد داشت. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از بهبودیافتگان به این شرایط دچار می‌شوند و مطالعات بیشتری برای درک بهتر این شرایط نیاز است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی