ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

هم‌بنیان‌گزار زی‌رو: موتور برقی‌های اشتراکی حرکت خود را از اراضی عباس آباد شروع کردند

نازلی بهروز، هم‌بنیان‌گذار زی‌رو با بیان اینکه هدف از فعالیت این پلتفرم، تلاش برای باز کردن گره‌های ترافیکی البته با تمرکز بر محدوده و مناطقی تعریف شده است، محدوده فعالیت زی‌رو را در حال حاضر ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

نازلی بهروز، هم‌بنیان‌گذار زی‌رو با بیان اینکه هدف از فعالیت این پلتفرم، تلاش برای باز کردن گره‌های ترافیکی البته با تمرکز بر محدوده و مناطقی تعریف شده است، محدوده فعالیت زی‌رو را در حال حاضر اراضی عباس‌آباد اعلام کرد.

زی‌رو که با تازگی در آستانه نوروز رونمایی و لانچ اصلی آن ششم فروردین اجرایی شد، این استارتاپ خود را نسل جدید حمل‌ونقل پاک در ایران معرفی کرده است. این پلتفرم موتور و دوچرخه برقی را به صورت اشتراکی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

استارتاپ زی‌رو کار خود را با 30 موتور و 100 دوچرخ شروع کرده‌. هرچند دوچرخه‌های اشتراکی همچنان در اختیار کابران قرار نگرفته اما زی‌رو قصد دارد به سرعت پس از آغاز به کار، وارد جذب سرمایه در دور دوم شود.

دوچرخه برقی اشتراکی زی‌رو در صف انتظار

نازلی بهروز در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که روند کاری زی‌رو در حال حاضر بر چه اساسی است، گفت: « مراحل اجاره موتور برقی اشتراکی انجام شده و کاربران زی‌رو این امکان را دارند که در محدوده تعریف شده از موتور برقی استفاده کنند. البته همچنان شرایط برای اجاره دوچرخه برقی اشتراکی به طور کامل فراهم نشده است.»

هم‌بنیان گذار زی‌رو در ادامه توضیحات خود درباره روند کار این پلتفرم گفت: «بحث مهمی که درباره زی‌رو خیلی مهم و قابل توجه است بومی سازی کل سیستم است.»

او در پاسخ به این پرسش که با وجود بودن نمونه خارجی و امکان وارد کردن صفر تا صد همه مراحل به کشور، چرا در زی‌رو تصمیم به اختراع دوباره چرخ گرفته شد، گفت: «هزینه واردات بسیار بالا و غیرقابل توجیه بود. از طرف دیگر با توجه به شرایطی که وجود دارد امکان فیلتر یک برنامه خارجی یا حتی تحریم و عدم امکان دسترسی به آن وجود داشت. از همین رو تصمیم به بومی‌سازی آن از صفر تا 100 گرفته شد.»

او در ادامه توضیحات خود درباره اهمیت بومی سازی این پلتفرم، با تاکید بر اینکه حتی اگر امکان خرید اپلیکیشن وجود داشت، باید روند و جریان بومی‌سازی هم انجام می‌شد، گفت: « بومی سازی در چنین برنامه‌هایی به دلیل نوع و شیوه استفاده اهمیت زیادی دارد. از همین رو مورد توجه قرار گرفت و همچنان اپلیکیشن در حال توسعه است.»

پوشش هوشمندانه منطقه‌ای پر ترافیک

هم‌بنیان‌گذار زی‌رو در پاسخ به این پرسش که امکان استفاده از زی‌رو بر چه اساسی است، گفت: « ایستگاه‌های کوچک پراکنده‌ای در طول مسیر تعیین شده است و کاربران بعد از پایان سفر خود موتور یا بعدها دوچرخه را در ایستگاه قفل کرده و عکس آن را برای پشتیبانی ارسال می‌کنند.»

بهروز در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر زی‌رو در چه مناطقی قابل دسترس است؟ گفت: «در حال حاضر صرفا در منطقه اراضی عباس آباد امکان دسترسی وجود دارد. در مراحل بعدی نیز منطقه سه تهران به این محدوده اضافه خواهد شد. البته همچنان هر چند روز یک بار ایستگاه‌های جدیدی هم اضافه خواهد شد.»

او با تاکید بر اینکه زی‌رو یک وسیله تفریحی یا سرگرمی نیست، در پاسخ به این پرسش که هدف اصلی زی‌رو چیست، گفت: «ما تلاش کرده‌ایم یک وسیله حمل‌ونقل هوشمند جدید را برای باز کردن گره‌های ترافیکی در اختیار شهر قرار دهیم.»

هم‌بنیان‌گذار زی‌رو هچنین تاکید کرد که در مراحل ابتدایی قرار بر این نیست که این پلتفرم کل تهران را پوشش دهد و گفت: «فاصله بین ایستگاه‌ها در زی‌رو زیاد نیست و نباید تصوری مثل فاصله ایستگاه‌های اتوبوس را در نظر داشته باشید. در این شرایط تلاش ما بر این است که به صورت هدفمند مشکلات ترافیکی خیابان‌ها در مناطقی که از ابتدا تعیین کرده‌ایم را حل کنیم.»

چالش‌های همیشگی استارتاپ‌ها

به گفته او یکی از مسائل و چالش‌های استارتاپ‌هایی از این جنس، دریافت مجوز از شهرداری‌های کل و مناطق است. در همین مسیر هم همه تلاش برای تحقق اهداف تعیین شده می‌کنیم.

بهروز در ادامه توضیحات خود درباره چالش‌ها و روند همکاری این پلتفرم با شهرداری با تاکید بر اینکه زی‌رو یک پلتفرم کاملا خصوصی است، گفت: «اگر بتوانیم از همکاری‌های بیشتر شهرداری برای امکان معرفی زی‌رو و فرهنگ‌سازی در این زمینه بهره بیشتری ببریم به طور حتم به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنیم.»

او همچنین بر این موضوع تاکید کرد که زی‌رو روی حفاظت از محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا متمرکز است و این موضوع در تمام کشورها و دولت‌ها امری مهم است. بنابراین انتظار می‌رود همکاری همه‌جانبه‌ای در توسعه آن شکل بگیرد.

زی‌رو به کجا می‌رود؟

موتورها از ششم فروردین وارد سطح شهر شده‌اند و با یک سپرده اولیه به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این مبلغ برای جریمه‌ها و استفاده از کلاه تعیین شده است و هر زمان که کاربر بخواهد این مبلغ عودت داده می‌شود.

هدف زی‌رو در واقع انجام سفرهای کوتاه ۸ تا ۱۲ کیلومتر است و کاربران می‌توانند برای مقاصد کوتاه مثل ایستگاه مترو به منزل و مسیرهای این‌چنینی از موتورهای برقی استفاده کنند. هزینه موتور دقیقه‌ای دو هزار تومان و دوچرخه دقیقه‌ای هزار تومان در نظر گرفته شده است.

زی‌رو فعالیت خود را در یک منطقه بسیار کوچک شروع کرده و البته در همین منطقه کوچک هم تقریبا نیمی از بازار را بر اساس قوانین حمل‌ونقل شهری که مربوط به زنان است، از دست داده. این که زنان به دلیل ممنوعیت امکان استفاده از موتور به عنوان راننده نمی‌توانند کاربر مستقیم زی‌رو باشند هم یک نقطه قابل توجه است.

البته باید دید این محدوده آزمایشی در نهایت چه نتیجه‌ای خواهد داشت و کاربران زی‌رو، شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی این پلتفرم را به کجا خواهند برد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expert_developer
    expert_developer | ۸ فروردین ۱۴۰۱

    دقیقه‌ای دو هزار تومان؟! یعنی اگر سرعت متوسطش 40 کیلومتر در ساعت هم باشه یک مسافت 10 کیلومتری تقریبا 15 دقیقه طول میکشه و هزینه اش حدود 30 تومن میشه. همین مسافت رو اسنپ بگیریم هم هزینه اش همین قدر در میاد نیازی به سپرده 300 هزار تومنی هم نیست. صرف نداره مگر جایی باشه که خیلی ترافیکه و عجله داشته باشی و موتور هم گیرت نیاد.

مطالب پیشنهادی