ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی های دنیای متاورس
تکنولوژی

تکنولوژی های دنیای متاورس؛ از بلاک چین تا اینترنت 5G

بدون تردید افزایش دقت شبیه‌سازی‌ها، تسریع معاملات و بهبود آنها در شرایط محیطی دنیای مجازی متاورس نیازمند بهره‌مندی از تکنولوژی‌های مختلفی است تا تجربه کاربری بهتری در این دنیای مجازی ایجاد کند. در این مطلب ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

بدون تردید افزایش دقت شبیه‌سازی‌ها، تسریع معاملات و بهبود آنها در شرایط محیطی دنیای مجازی متاورس نیازمند بهره‌مندی از تکنولوژی‌های مختلفی است تا تجربه کاربری بهتری در این دنیای مجازی ایجاد کند. در این مطلب قصد داریم شما را با تکنولوژی های دنیای متاورس آشنا کنیم و ببینیم چگونه این تکنولوژی‌ها می‌توانند به بهتر شدن محیط Metaverse و تقویت زیرساخت‌‌های آن کمک کنند.

مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس

قبلاً در دیجیاتو در مورد اینکه متاورس چیست، چگونه می‌توان وارد متاورس شد، کاربردهای متاورس و نحوه کسب درآمد از متاورس مقالاتی را منتشر کرده‌ایم و اکنون می‌خواهیم نگاهی به مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس داشته باشیم. از میان مهم‌ترین تکنولوژی‌ها برای توسعه و ایجاد متاورس می‌توان به بلاکچین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی، اینترنت اشیا، اینترنت 5G و رایانش لبه‌ای اشاره کرد. اجازه دهید بیشتر با این تکنولوژی‌ها آشنا شویم.

بلاکچین و رمزارز

مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس

تکنولوژی بلاکچین روش غیرمتمرکز و شفاف برای تسهیل اثبات مالکیت دیجیتالی، ایجاد آیتم‌های دیجیتالی و سایر موارد مثل معامله و خریدوفروش، حاکمیت، دسترسی و همکاری دیجیتالی محسوب می‌شود.

ارزهای دیجیتالی امکان خریدوفروش و دادوستد را در دنیای دیجیتالی متاورس فراهم می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال ارزهای دیجیتالی می‌توانند برای خریدوفروش زمین متاورس به شکل توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT) استفاده شوند.

جالب است بدانید که برخی از بازی‌های متاورس دارای ارز دیجیتالی اختصاصی خود هستند و می‌توانید با خرید این ارزهای دیجیتالی با استفاده از ارزهای رایج، آیتم‌های مختلفی در بازی بخرید و با استفاده از آن‌ها قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهید یا حتی ظاهر کاراکترهای بازی را با این آیتم‌ها مطابق میل خود سفارشی‌سازی کنید. بلاک چین تکنولوژی زیربنایی ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از آن، مالکیت آیتم‌های دیجیتالی مختلف در دنیای دیجیتالی را تثبیت و بی‌خطر کنید.

ارزهای دیجیتالی می‌توانند مردم را به ایجاد کسب‌وکار در متاورس و کسب درآمد از این طریق تشویق کنند. حتی در حال حاضر شرکت‌های مختلفی دفاتر مجازی خود را در متاورس راه‌اندازی کرده‌اند و شغل‌های مرتبط با متاورس از سوی این شرکت‌ها به متقاضیان کار پیشنهاد داده می‌شود.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس

اگر کمی با دنیای تکنولوژی آشنا باشید، تا حدودی با مفاهیم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آشنا هستید این دو تکنولوژی که مهمترین تکنولوژی های دنیای فناوری هستند، می‌توانند امکان تجربه محیط کاملاً سه‌بعدی در دنیای دیجیتالی متاورس را فراهم کنند. هردو تکنولوژی زمینه قرار گرفتن افراد در دنیای مجازی را فراهم می‌کنند؛ اما تفاوت بین این دو تکنولوژی چیست؟

تکنولوژی واقعیت افزوده در حقیقت امکان ایجاد کاراکترها و سایر آیتم‌های مجازی در دنیای واقعی اطراف شما را فراهم می‌کند. استفاده از واقعیت افزوده در مقایسه با تکنولوژی واقعیت مجازی راحت‌تر است و شما می‌توانید تقریباً با تمام وسایل هوشمند دارای دوربین مثل گوشی هوشمند از آن استفاده کنید. کاربران این تکنولژی می‌توانند آیتم‌های دیجیتالی مختلف را در دنیای اطراف خود ببینند و با آن‌ها تعامل برقرار کنند.

بازی پوکمن گو یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های بازی و سرگرم‌کننده واقعیت افزوده است. در این بازی کاربران می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی خود شخصیت‌های بازی را در محیط واقعی خود ببینند و آن‌ها را دنبال کنند. واقعیت افزوده می‌تواند در حوزه متاورس برای اهداف دیگر نیز استفاده شود که در مقاله «کاربردهای متاورس چیست» به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

واقعیت مجازی در حقیقت شکل ارتقا یافته واقعیت مجازی محسوب می‌شود و محیطی کاملاً مجازی و سه‌بعدی ایجادشده توسط کامپیوتر را برای شما فراهم می‌کند. استفاده از این تکنولوژی نسبت به واقعیت افزوده هزینه بیشتری دارد و برای بهره‌مندی از باید از هدست‌های مجازی و یک سری سنسور استفاده کنید.

این دو تکنولوژی با کمک یکدیگر مدل اولیه متاورس را تشکیل می‌دهند و شما را وارد دنیایی کاملاً متفاوت از دنیای واقعی می‌کنند. واقعیت مجازی و تجهیزات ساخته‌شده برای بهره‌مندی از آن می‌توانند امکان شبیه‌سازی موارد مختلف در دنیای متاورس را فراهم کنند و حتی می‌توان با استفاده از آن با آواتارهای دیجیتالی افراد مختلف در هر نقطه از جهان از نزدیک ارتباط برقرار کرد.

با ترکیب این دو تکنولوژی با یکدیگر می‌توان دو تکنولوژی واقعیت ترکیبی و واقعیت تعمیم‌یافته یا گسترش‌یافته را ایجاد کرد که می‌توانند مرزهای بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را بردارند و تجربه کاملاً متفاوتی از حضور در دنیای دیجیتالی کاملاً نزدیک به واقعیت را برای کاربران به ارمغان بیاورند. در کل این دو تکنولوژی می‌توانند در آینده فعالیت‌های مرتبط با حوزه سرگرمی، آموزشی و علمی، شبیه‌سازی و حتی تولید را متحول کنند و آن‌ها را وارد عرصه کاملاً جدیدی کنند.

هوش مصنوعی

تکنولوژی های دنیای متاورس

هوش مصنوعی امروزه تقریباً در تمام حوزه‌ها ازجمله تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی استراتژیک، محاسبه سریع‌تر، تشخیص چهره و بسیاری از حوزه‌های دیگر راه یافته و به‌نوعی پیوندی ناگسستنی بین این تکنولوژی و زندگی بشر ایجاد شده است. متاورس هم از این قاعده مستثنا نیست.

هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد و توسعه متاورس نقش سازنده‌ای داشته باشد و با ترکیب شدن با تکنیک‌های یادگیری ماشینی داده‌ها را با سرعت بسیار بالایی پردازش کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قابلیت یادگیری موارد مختلف را دارند و می‌توانند در هر فرایندی موارد مختلفی را فراگیرند و از آموخته‌های خود برای بهبود عملکردشان در فرایندهای آینده استفاده کنند. در ضمن این الگوریتم‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از اطلاعاتی که در طول زمان به دست می‌آورند، خروجی منحصربه‌فردی نیز ایجاد کنند.

هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تکنولوژی های دنیای متاورس می‌تواند برای کنترل و هدایت شخصیت‌های بازی استفاده شود. شخصیت‌هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، می‌توانند نسبت به اتفاقات در حال جریان در محیط سه‌بعدی پیرامون خود واکنش سریع و قابل‌قبولی داشته باشند و درست مانند زمانی که توسط انسان کنترل می‌شوند، عمل کنند. چنین شخصیت‌هایی حتی می‌تواند متناسب با شرایط بازی و اتفاقات در حال جریان، با شخصیت‌های در حال کنترل توسط انسان گفتگوهای مرتبطی داشته باشند و کارهای خاصی انجام دهند.

یک شخصیت در حال کنترل توسط هوش مصنوعی، کاملاً مستقل از انسان عمل می‌کند و می‌تواند در در برخورد با شخصیت‌هایی مختلف که توسط انسان‌ها کنترل می‌شوند، در آن واحد رفتارها و واکنش‌های مناسبی از خود نشان دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه ایجاد آواتارهای دیجیتالی کمک شایانی می‌کند. این تکنولوژی می‌تواند با کمک روش‌هایی مثل تجزیه‌وتحلیل تصاویر دوبعدی و یا اسکن تصاویر سه‌بعدی، آواتارهای دیجیتالی را با دقت بالا و کاملاً مطابق با ویژگی‌های ظاهری و حالت‌های عاطفی انسان‌هایی که قرار است این آواتارها به‌جای آن‌ها استفاده شوند، شبیه‌سازی کند؛ به‌عنوان‌مثال شبیه‌سازی شکل و حالت قسمت‌های مختلف صورت و همچنین ویژگی‌های جسمی، حرکات خاص و حتی زبان بدن افراد موردنظر در آواتارهای دیجیتالی آن‌ها با دقت بالا و جزئیات فراوان و کاملاً نزدیک به واقعیت امکان‌پذیر است. هوش مصنوعی می‌تواند برای شبیه‌سازی دقیق و نزدیک به واقعیت مواردی مثل لباس آواتارها نیز استفاده شود.

شبیه‌سازی سه‌بعدی مکان‌های فیزیکی

مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس

این تکنولوژی نیز یکی از تکنولوژی‌های کلیدی در حوزه متاورس است با بهره‌مندی از آن می‌توان نمایی ملموس از ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف در دنیای دیجیتالی ایجاد کرد. با این فناوری می‌توان بخش‌های مختلف متاورس را طوری طراحی کرد که افراد با حضور در آن‌ها کاملاً غرق محیط اطراف خود شوند و حتی برای چند لحظه کوتاه هم که شده است، تصور کنند در نمونه واقعی و فیزیکی مکان شبیه‌سازی‌شده حضور دارند.

شبیه‌سازی سه‌بعدی بخش‌های مختلف مکان‌های فیزیکی جزئیات دقیق و فراوان با وضوح بالا امکان‌پذیر است و بازدیدکنندگان می‌توانند به گوشه و کنار این مکان‌های مجازی سرک بکشند از آن‌ها بازدید کنند. با استفاده از این تکنولوژی و ی‌توان ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های مختلف مثل سالن برگزاری کنسرت‌ها و رویدادها را درست همانند نمونه واقعی آن‌ها در متاورس شبیه‌سازی کرد.

برای شبیه‌سازی دقیق مکان‌های فیزیکی می‌توان از روش‌هایی مثل استفاده از دوربین‌های سه‌بعدی و رندر کردن مدل‌های سه‌بعدی دقیق نزدیک به واقعیت ایجادشده از ساختمان‌ها، موقعیت فیزیکی آن‌ها و همچنین اشیای فیزیکی داخل آن‌ها استفاده کرد. پس از تهیه عکس با دوربین‌های سه‌بعدی و رندر کردن مدل‌های سه‌بعدی می‌توان با قرار دادن داده‌هایی مثل تصاویر 4K یا HD و داده‌های سه‌بعدی فضایی، مدل سه‌بعدی فضای موردنظر را با دقت بالایی شبیه‌سازی کرد تا افراد با حضور در آن‌ها، ورود به دنیای دیجیتالی سه‌بعدی با فضای فراگیر را به معنای واقعی کلمه تجربه کنند. در یک جمله می‌توان گفت مکان‌های مجازی شبیه‌سازی‌شده همزاد دیجیتالی مکان‌های واقعی هستند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در متاورس

اینترنت اشیا در دنیای واقعی وسایل هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت را با استفاده از اینترنت و سنسورهای مختلف، به اینترنت متصل می‌کند. به این ترتیب شبکه تشخیص‌دهنده کارآمدی بین این وسایل ایجاد می‌شود که ایجاد رابطه‌ای سریع و پایدار بین دستگاه‌ها، همانگی کامل بین آن‌ها و همچنین خودکارشدن فرایند ارسال و دریافت اطلاعات بین آن‌ها را امکان‌پذیر می کند.

اینترنت اشیا می‌تواند در متاورس برای تأمین و جمع‌آوری اطلاعات استفاده شود؛ این روش می‌تواند دقت شبیه‌سازی موارد مختلف را افزایش دهد؛ به‌عنوان‌مثال اطلاعات به‌دست آمده از وسایل اینترنت اشیا می‌تواند نحوه عملکرد عناصر دیجیتالی خاص در دنیای متاورس را بر اساس شرایط آب‌وهوایی فعلی و شرایط دیگر تغییر دهد.

اینترنت اشیا در دنیای متاورس می‌تواند با متصل کردن نمونه‌های واقعی وسایل اینترنت اشیا با نمونه‌های شبیه‌سازی شده آن‌ها در متاورس، امکان هماهنگی آنی و لحظه‌به‌لحظه بین دستگاه‌های واقعی و دستگاه‌های شبیه‌سازی‌شده را به‌منظور شبیه‌سازی کاملاً دقیق و بدون ناهماهنگی فراهم کند.

رایانش لبه‌ای

مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس

رایانش لبه‌ای (Edge computing) در حقیقت شکلی از محاسبه اطلاعات است که در نزدیکی منبع داده‌ها انجام می‌شود و با استفاده از این روش محاسباتی نیاز به پردازش اطلاعات در یک دیتاسنتر دور از منبع داده‌ها به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

ایجاد یک محیط مجازی سه‌بعدی نزدیک به واقعیت با فضای کاملاً فراگیر، نیازمند استفاده از روشی مناسب برای انتقال سریع و بدون تأخیر داده‌ها است. مسلماً روش رایانش لبه‌ای، بهترین روش برای محاسبه و انتقال سریع و بدون تأخیر داده‌ها است.

زمانی که میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان متقاضی حضور در فضای مجازی سه‌بعدی می‌شوند، سیستم ابری نمی‌تواند تمام پردازش‌های لازم برای ایجاد عملکرد بدون اختلال سیستم را انجام دهد؛ به همین دلیل فعالیت‌های محاسباتی بین منابع مختلف توزیع می شوند و با انجام این کار فرایند پردازش اطلاعات در نزدیکی منبع داده‌ها صورت می‌پذیرد (منظور منبعی است که داده‌ها برای پردازش شدن از آن ارسال می‌شوند) و در نتیجه محیط سه‌بعدی اطراف کاربر به‌صورت کامل روان و بدون لک و تأخیر رندر می‌شود.

اینترنت 5G

اینترنت 5G در متاورس

اینترنت سریع برای ارائه تجربه فراگیر و نزدیک به واقعیت به افراد در هنگام حضور آن‌ها در متاورس اهمیت بسیار زیادی دارد. بهره‌مندی از قابلیت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین ایجاتد بستری برایپردازش آنی و لحظه‌به‌لحظه داده‌ها نیازمند استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت و پایداری مثل اینترنت 5G است؛ بنابراین می‌توان گفت اینترنت 5G نیز یکی از مهمترین تکنولوژی های دنیای متاورس محسوب می شود. مسلماً هرچقدر اینترنت پرسرعت‌تر باشد، فضای سه‌بعدی فراگیر دنیای متاورس بهتر شکل می‌گیرد و کاربران را بیشتر غرق در خود می‌کند.

سوالات رایج کاربران درباره تکنولوژی های دنیای متاورس

مهم‌ترین تکنولوژی‌ های دنیای متاورس چیست؟

از میان مهم‌ترین تکنولوژی‌های مورداستفاده برای ایجاد و توسعه متاورس می‌توان به بلاکچین، ارزهای دیجیتال، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، اینترنت 5G ورایانش لبه‌ای اشاره کرد.

دلیل استفاده از تکنولوژی‌های مختلف برای ایجاد و توسعه متاورس به بهترین شکل ممکن چیست؟

لزوم ایجاد محیط دیجیتالی سه‌بعدی نزدیک به واقعیت با فضای کاملاً فراگیر و شبیه‌سازی دقیق و لزوم فراهم کردن امکان پردازش لحظه‌به‌لحظه اطلاعات و انتقال سریع داده‌ها برای افزایش سرعت پردازش آن‌ها، مهم‌ترین دلایل استفاده از تکنولوژی‌های مختلف برای تقویت زیرساخت متاورس هستند.

چه تکنولوژی‌هایی می‌تواند به شبیه‌سازی دقیق‌تر عناصر دیجیتالی دنیای متاورس کمک کند؟

تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی، شبیه‌سازی سه‌بعدی مکان‌های فیزیکی و اینترنت اشیا می‌تواند به افزایش دقت شبیه‌سازی عناصر مختلف دنیای متاورس (مثل آواتارهای دیجیتال) و بهبود روند واکنش‌های مختلف آن‌ها به اتفاقات در حال جریان در محیط پیرامون خود و شرایط محیطی، کمک شایانی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی