ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

ناسا: روسیه همچنان قصد دارد برنامه ایستگاه فضایی بین المللی را تا 2030 تمدید کند

علیرغم مشکلات به وجود آمده در روابط بین ایالات متحده و روسیه، به گفته ناسا روسیه همچنان در حال بررسی تمدید مشارکت خود در ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 است. ناسا و سازمان ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

علیرغم مشکلات به وجود آمده در روابط بین ایالات متحده و روسیه، به گفته ناسا روسیه همچنان در حال بررسی تمدید مشارکت خود در ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 است.

ناسا و سازمان فضایی دولتی روسیه یعنی «روسکوسموس» (Roscosmos) در سه دهه گذشته دو شریک بزرگ ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بوده‌اند. طبق توافقات فعلی، این دو سازمان تا سال 2024 روی ISS کار خواهند کرد اما در پایان سال گذشته، دولت بایدن قصد خود برای تمدید برنامه ایستگاه فضایی تا سال 2030 را اعلا کرد. روسیه هنوز به طور رسمی با تمدید این برنامه موافقت نکرده است.

مشکلات ایالات متحده و ناسا با روسیه پس از حمله به اوکراین

مشارکت روسکوسموس با ناسا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه تقریبا بعید به نظر می‌رسید، چرا که در پاسخ به جنگ، ایالات متحده صنایع بزرگ روسی را تحریم کرد. این امر باعث عصبانیت «دیمیتری روگوزین» رئیس سازمان فضایی روسی شد و او در توییتر تهدید کرده بود که اگر روسیه از این برنامه خارج شود، ایستگاه فضایی ممکن است روی ایالات متحده سقوط کند.

ناسا

با وجود تمام این حواشی، روسکوسموس ظاهرا هنوز جواب منفی به ادامه این برنامه نداده و حتی ممکن است در آن مشارکت داشته باشد. «کتی لودرز» معاون عملیان فضایی ناسا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت:

«تمام شرکای بین المللی ما از جمله روسکوسموس در حال پیشرفت در زمینه تمدید برنامه ایستگاه تا سال 2030 هستند. همه ما اهمیت این همکاری مستر را حتی در زمان‌های بسیار سخت درک می‌کنیم.»

«جوئل مونتالبانو» مدیر برنامه ISS ناسا هم در حالی که این سازمان برای بازگشت «مارک ونده‌های» با فضاپیمای روسی سایوز آماده می‌شود، از احتمال تمدید آن با مقامات روسکوسموس خبر داد. «دانا وایگل» معاون برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا در کنفرانس مطبوعاتی خود توضیح داد به‌روزرسانی بزرگ بعدی در مورد ادامه این برنامه در اواخر آوریل یا اوایل ماه مه اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی