ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساب ردیت r/Place چیست و ایرانیان در خلق اثر پیکسلی آن چه نقشی دارند؟

شبکه اجتماعی ردیت که البته در ایران طرفداران کمتری دارد، در روز اول آوریل سال 2017 تجربه‌ای را در اختیار کاربران قرار داد تا با همکاری یکدیگر یک اثر خلق کنند. اعضای این وب‌سایت از ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

شبکه اجتماعی ردیت که البته در ایران طرفداران کمتری دارد، در روز اول آوریل سال 2017 تجربه‌ای را در اختیار کاربران قرار داد تا با همکاری یکدیگر یک اثر خلق کنند. اعضای این وب‌سایت از آن زمان تاکنون خواستار بازگشت این پروژه بودند و امسال دوباره ساب‌ردیت r/Place به کاربران اجازه داده تا با کمک هم اثر هنری پیکسلی جدیدی بسازند. ولی این پروژه چیست و ایرانیان در آن چه نقشی ایفا کرده‌اند؟

ساب ردیت r/Place چیست؟

به طور خلاصه، r/Place یک ساب‌ردیت با یک بوم سفید رنگ است که از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده است. هر کاربر می‌تواند هر پنج دقیقه فقط یک بار روی این بوم یک پیکسل رنگی بگذارد. اگر کاربران با هم همکاری کنند، در نهایت می‌توانند یک اثر پیکسلی جذاب بسازند.

تصویر r/Place سال 2017
تصویر اثر نهایی r/Place سال 2017

این ساب‌ردیت اولین بار در روز اول آوریل سال 2017 به وجود آمد و به سرعت محبوب شد. در حقیقت، ردیت می‌گوید این پروژه یکی از پرطرفدارترین پروژه‌های روز اول آوریل در تاریخ این کمپانی بوده است. به همین خاطر، امسال دوباره شاهد بازگشت r/Place هستیم.

ردیت می‌گوید که پنج سال پیش، بیش از یک میلیون کاربر در ساخت تابلوی پیکسلی بالا ایفای نقش کردند و بیش از 16 میلیون پیکسل را روی این صفحه قرار دادند. ایده r/Place نمایش قدرت جوامع آنلاین در دستیابی به اهداف مشترک است. نکته جالب این‌جاست که این ساب‌ردیت توسط «جاش واردل»، خالق بازی Wordle که اخیرا به محبوبیت رسید و توسط نیویورک تایمز خریداری شد، ساخته شده است.

r/Place چگونه کار می‌کند؟

ایده پشت این پروژه بسیار ساده است. پلتفرم ردیت یک بوم بزرگ 1000 در 1000 پیکسلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همان‌طور که گفتیم، هر نفر می‌تواند هر پنج دقیقه یک بار یک پیکسل رنگی روی آن بگذارد. هیچ محدودیتی در زمینه موقعیت جایگذاری پیکسل‌ها وجود ندارد.

بخشی از r/Place
بخشی از r/Place امسال

با توجه به این که هر کاربر در هر لحظه می‌تواند در این اثر هنری مشارکت کند، خروجی به‌صورت آنی به‌روز می‌شود. اگر در حین اجرای پروژه به این ساب‌ردیت بروید، می‌توانید تغییرات لحظه‌ای آن را ببینید. نکته جالب این‌جاست که اکثر کاربران سعی می‌کنند طرح‌های معنی‌داری را روی این بوم بکشند، اما عده‌ای سعی در تخریب آثار بقیه دارند و کاربران باید با کمک یکدیگر از آثار مدنظر خود محافظت کنند.

چگونه در خلق آثار هنری در r/Place مشارکت کنیم؟

پروژه ساب‌ردیت r/Pace از روز 1 آوریل (12 فروردین) ساعت 17:30 به وقت ایران آغاز شده و تا تاریخ 5 آوریل (16 فروردین) ساعت 8:30 صبح به وقت ایران ادامه پیدا می‌کند. بنابراین کافیست با اپلیکیشن موبایل یا مرورگر وب به این ساب‌ردیت بروید و هر پنج دقیقه یک بار پیکسل‌های خود را روی این صفحه بگذارید و به تکمیل طرح‌های این ساب‌ردیت کمک کنید.

کاربران در این پروژه دست به خلق آثار مختلفی زده‌اند و می‌توانید از نمادها و شعارهای گوناگون تا میم‌ها و پرچم کشورها را مشاهده کنید.

ایرانی‌ها هم حضور دارند؟

اگرچه شمار ایرانیان فعال در پلتفرم ردیت چندان زیاد نیست، ولی کاربران با همکاری یکدیگر دست به طراحی پرچم ایران زده‌اند و چند نماد ملی مثل برج آزادی، مجسمه شیردال پرسپولیس و نقشه کشورمان را روی آن ثبت کرده‌اند.

طرح ایرانی‌ها در r/Place
اثر کنونی ایرانی‌ها در r/Place امسال

با توجه به این که طرح حاضر هر لحظه در حال تغییر است، کاربران باید دائما به اصلاح و ترمیم آن بپردازند. بسیاری از کشورها در ساب‌ردیت‌های مخصوصی به هماهنگی برای حفظ آثار خود مشغولند تا از خرابکاری در آثارشان جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها هم تاکنون در این کار موفق بوده‌اند. با این حال، از هر کمکی در حفظ این اثر استقبال می‌شود و می‌تواند به گسترش آن کمک کند.

جایگاه ایران در r/Place
موقعیت اثر ایرانی‌ها در r/Place امسال

برای مشاهده و مشارکت در اثر هنری کاربران ایرانی کافیست به ساب‌ردیت r/Place بروید و در نمای کلی اثر به بخش مشخص شده در تصویر بالا مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سبی احی
    سبی احی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    power of iran

    • سبی احی
      سبی احی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

      nice

  • نوشین بیات
    نوشین بیات | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

    اوهوم خیلی سخت بود،داشتیم مقبره کوروش هم میساختیم که یه سری ایرانی احمق اومدن پاکش کردن و موقع ساختش هم خیلیا فکر کردن داریم مسجد میسازیم و کارمونو خراب کردن:|

  • saeid R
    saeid R | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

    چقدر بهمون اتک دادن ولی درستش کردیم

  • Farbod Khanghah
    Farbod Khanghah | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

    سلام به همگی

  • Farbod Khanghah
    Farbod Khanghah | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

    سلام به دوستانی که کامنت هارو چک میکنن(😂)

مطالب پیشنهادی