ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات پوست کن موز
تکنولوژی

توسعه ربات ژاپنی که می‌تواند بدون آسیب زدن به موز، پوست آن را بکند [تماشا کنید]

ژاپن به ربات‌هایش معروف است و این بار یک ربات متفاوت توانسته با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی شیوه کندن پوست موز توسط انسان را شبیه‌سازی کند و این کار ظریف را به‌صورت خودکار انجام دهد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

ژاپن به ربات‌هایش معروف است و این بار یک ربات متفاوت توانسته با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی شیوه کندن پوست موز توسط انسان را شبیه‌سازی کند و این کار ظریف را به‌صورت خودکار انجام دهد.

کندن پوست موز بدون آسیب زدن به این میوه کار دشواری برای ربات‌هاست. از سوی دیگر، شکل غیرمتوازن موز که می‌تواند اندازه و حالات مختلفی داشته باشد، باعث می‌شود کندن پوست آن چالش سختی برای ربات‌ها باشد. ولی گروهی از محققان در دانشگاه توکیو توانسته‌اند سیستمی توسعه دهند که دو بازو و در هر بازو دو انگشت دارد و می‌تواند پوست این میوه را بکند.

این ربات ابتدا شیوه کندن پوست صدها موز را از طریق 811 دقیقه ویدیوی آموزشی دریافت کرد. سپس این فرآیند به 9 مرحله تقسیم شد. این مراحل شامل بلند کردن موز با یک دست، گرفتن نوک موز با دست دیگر و کندن پوست بخش‌های مختلف میوه می‌شود.

ربات دانشگاه توکیو دو رویکرد عملیاتی دارد

این مدل یادگیری ماشینی برای حرکات کلی که شانس کمتری برای آسیب زدن به موز دارند، مسیر حرکت خود را ردیابی می‌کند و بدون تفکر عمیق به تقلید حرکات انسان می‌پردازد. ولی زمانی که انگشت‌ها باید پوست را بگیرند، سیستم رویکرد خود را به حالت واکنشی تغییر می‌دهد تا بتواند متناسب با تغییرات ناگهانی در محیط عمل کند.

این ربات در آزمایش‌ها موفق شد 57 درصد مواقع با موفقیت پوست موز را بکند. کل این فرآیند کمتر از 3 دقیقه طول می‌کشد. «جاناتان اتیکن» از دانشگاه «شفیلد» بریتانیا می‌گوید: «نکته بسیار جالب در این مورد این است که فرآیند مورد استفاده توسط انسان از طریق یادگیری تقلید-عمیق به یک سیستم رباتیک آموزش داده شده است.»

«هیچئول کیم» که رهبری محققان در این پروژه در دانشگاه توکیو را برعهده داشته، می‌گوید رویکرد آن‌ها از نظر داده‌ای بهینه بوده چون به جای صدها هزار ساعت آموزش، فقط از 13 ساعت آموزش استفاده کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MAHDI_GERMANI G
    MAHDI_GERMANI G | ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

    سلام، فقط پوست موز رو میکنه یا خیار هم میکنه؟؟ چ بدرد ادم میخوره این ربات، ادم‌مگه چقدر موز میخوره

  • Parsa HH
    Parsa HH | ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

    حاجی ناموسا به خاطر یدونه موز کندن رفته میلیونی خرج کرده ربات ساخته خب خودت پوست بکن دیگه یا نمیتونی بده میمون واست پوست بگیره که فک کنم بعدش خودش بخوره 😂

مطالب پیشنهادی