ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فالکون 9 در حال حمل فضانوردان اکسیوم
علمی

اسپیس ایکس اولین ماموریت کاملا خصوصی ISS را با موفقیت برای اکسیوم پرتاب کرد

اولین ماموریت خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی با موفقیت پرتاب شد. این ماموریت که با همکاری «اکسیوم اسپیس» و اسپیس ایکس انجام می‌شود و Ax-1 نام دارد، برای اولین بار چهار فضانورد خصوصی را سوار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

اولین ماموریت خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی با موفقیت پرتاب شد. این ماموریت که با همکاری «اکسیوم اسپیس» و اسپیس ایکس انجام می‌شود و Ax-1 نام دارد، برای اولین بار چهار فضانورد خصوصی را سوار بر فالکون 9 از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا روانه ISS کرد.

این فضاپیما حوالی ساعت 15:15 بعد از ظهر امروز به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد و انتظار می‌رود که دریچه کپسول در حدود ساعت 18 باز شود. اگر همه‌چیز موفقیت‌آمیز پیش برود، خدمه ایستگاه ساعت 18:35 دقیقه با این چهار نفر دیدار خواهند کرد.

اعضای ماموریت خصوصی اکسیوم

اعضای ماموریت Ax-1 را چهار نفر تشکیل داده‌اند: «لری کانر»، موسس شرکت سرمایه‌گذاری املاک The Connor Group؛ «مارک پتی»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری MAVRIK؛ «ایتن استیب»، خلبان سابق نیروی هوایی و موسس شرکت سرمایه‌گذاری Vital Capital و «مایکل لوپز-الگریا»، فضانورد سابق ناسا و فضانورد ارشد کنونی اکسیوم که فرماندهی این سفر را برعهده دارد. اکسیوم تاکنون بین 750 تا 1000 ساعت به این چهار نفر آموزش داده است.

اعضای ماموریت AX-1 اکسیوم
اعضای ماموریت Ax-1 اکسیوم

«ویلیام گرستن‌مایر»، معاون تولید و اطمینان پرواز اسپیس ایکس پس از رسیدن فضانوردان به مدار گفت: «ممنون که با فالکون 9 پرواز کردید. از سفر آسمانی خود به ایستگاه فضایی شگفت‌انگیز لذت ببرید. کمی برایمان تحقیقات جذاب انجام دهید. دوباره روی زمین با هم دیدار خواهیم کرد.»

لوپز-الگریا پس از رسیدن به مدار ضمن تشکر از اسپیس ایکس گفت: «پرواز دیوانه‌کننده‌ای بود، و بی‌صبرانه منتظر 10 روز آینده هستیم.» این گروه پس از اتصال به ایستگاه فضایی به اولین فضانوردان خصوصی تبدیل می‌شوند که به این ایستگاه رفته‌اند. آن‌ها قرار است هشت روز را در ایستگاه فضایی سپری کنند و در مجموع 25 آزمایش علمی با مدت زمان تقریبی 100 ساعت انجام دهند.

ماموریت Ax-1 اولین ماموریت از چهار ماموریتی است که اکسیوم با همکاری اسپیس ایکس انجام خواهد داد. هدف بلندمدت این شرکت ساخت مجموعه‌ای از ایستگاه‌های فضایی است که نخستین نمونه آن‌ها «ایستگاه اکسیوم» نام می‌گیرد. این شرکت اولین ماژول ایستگاه اکسیوم را در سال 2024 به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌کند و در ادامه پلتفرم مستقل خود را می‌سازد.

این شرکت در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره هزینه سفر اعلام نکرده، اما زمانی که اسامی سرنشینان این پرواز اعلام شد، رسانه‌ها مدعی بودند که هر نفر حدود 55 میلیون دلار برای رزرو صندلی خود هزینه پرداخت کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی