ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار بجای خرید توییتر، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

ایلان ماسک هرچند وقت یکبار با گفته‌ها و کارهایش حسابی غوغا بپا می‌کند و حالا نوبت به خرید توییتر رسیده. ماسک که با خرید 9.2 درصد سهام توییتر، بزرگترین سهام‌دار این شبکه اجتماعی است، اخیرا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

ایلان ماسک هرچند وقت یکبار با گفته‌ها و کارهایش حسابی غوغا بپا می‌کند و حالا نوبت به خرید توییتر رسیده. ماسک که با خرید 9.2 درصد سهام توییتر، بزرگترین سهام‌دار این شبکه اجتماعی است، اخیرا پیشنهاد خرید کامل این پلتفرم با مبلغ 43 میلیارد دلار را مطرح کرده که البته مطمئن نیست بتواند چنین کاری را انجام دهد. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم مدیرعامل تسلا با این پول می‌تواند چه کارهایی بجای خرید توییتر انجام دهد.

ماسک قرار بود به هیات مدیره توییتر اضافه شود اما روزی که قرار بود کارش را در این سمت شروع کند، تصمیم دیگری گرفت و از چنین کاری منصرف شد. در همان زمان بسیاری از کارشناسان دلیل چنین موضوعی را محدودیت خرید سهام از سوی ماسک اعلام کردند. در حقیقت اگر ثروتمندترین فرد جهان به هیات مدیره توییتر اضافه می‌شد، حداکثر می‌توانست 14.9 درصد سهام آن را بخرد.

همین محدودیت و انصراف ماسک از پیوستن به هیات مدیره، بازار شایعات درباره خرید کامل توییتر توسط مدیرعامل تسلا را داغ کرد تا اینکه خود ماسک پیشنهاد خرید کامل این پلتفرم با مبلغ 43 میلیارد دلار را مطرح کرد. اگرچه مدیرعامل تسلا پولدارترین فرد جهان است، اما 43 میلیارد دلار حتی برای ماسک هم پول کمی نیست و می‌توان با آن کارهای زیادی کرد.

بازگشت انسان به ماه

تقریبا همه می‌دانیم که بزرگترین رویای ماسک فرستادن انسان به مریخ است، اما قبل از آن می‌خواهد یک پایگاه روی سطح ماه بسازد. مدیرعامل اسپیس ایکس در سال 2017 چنین موضوعی را مطرح کرد و البته چندبار دیگر هم دوباره ایده‌اش را به ما گوشزد کرد.

در حال حاضر ناسا با برنامه آرتمیس می‌خواهد فضانوردان را پس از دهه‌ها دوباره به قمر زمین بفرست، اما هزینه این کار بالاتر از 43 میلیارد دلار پیشنهادی ماسک برای تصاحب توییتر است. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که با یک سازمان دولتی روبه‌رو هستیم که از دولت بودجه می‌گیرد و انتظار می‌رود هزینه پروژه آرتمیس در فاصله سال‌های 2012 تا 2025 به 93 میلیارد دلار برسد.

با این حال ماسک می‌تواند با تزریق 43 میلیارد دلار به رگ‌های اسپیس ایکس، حتی زودتر از ناسا فضانوردان را به ماه بفرستد و هزینه‌ها را هم کاهش دهد. البته اگر علاقه‌ای به این کار هم نداشته باشد، با چنین بودجه‌ای می‌تواند پروژه‌های فضایی مختلفی را پیش ببرد و سرآغاز ماجراجویی فضایی جدید ماسک باشد. برای مثال می‌توان از این مبلغ برای ساخت لباس فضایی، سازه‌ها و زیرساخت‌ها در ماه استفاده کرد.

بنابراین ماسک می‌تواند بجای اینکه یک شبکه اجتماعی را بخرد و مدیریتش را در دست بگیرد، بیشتر روی ماجراجویی‌های فضایی‌اش تمرکز کند.

کمک به رفع مشکل گرسنگی جهان

ماسک ثروتمندترین فرد کره زمین است؛ سیاره‌ای که افراد زیادی در آن با گرسنگی و بیماری‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بنابراین شاید بد نباشد کمی به رفع این مشکل کمک کند. هرچند ماسک هم مانند بسیاری از سرمایه‌داران بزرگ جهان می‌تواند هیچ توجهی به این مشکلات نداشته باشد و تنها به فکر سرمایه و یا شهرت‌شان باشد.

البته موضوع کمک ماسک به رفع گرسنگی جهان چندان جدید نیست و چندین ماه پیش همین موضوع تبدیل به محل بحث میان ثروتمندترین فرد جهان و مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، «دیوید بیزلی» تبدیل شده بود. ماجرا از آنجایی شروع شد که بیزلی در مصاحبه‌ای گفته بود که افراد ثروتمند مانند ماسک با یکبار کمک مالی می‌توانند به مشکل گرسنگی جهان پایان دهند و رسانه‌ها رقم این کمک‌ها را 6 میلیارد دلار اعلام کردند.

اگرچه بیزلی در ادامه گفت که 6 میلیارد دلار مشکل گرسنگی جهانی را برطرف نمی‌کند، ولی می‌تواند از بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، درگیری‌ها و بخشی از بحران‌های اقلیمی جلوگیری کند، اما ماسک گفته بود که اگر سازمان ملل ثابت کند که 6 میلیارد دلار مشکل گرسنگی را برطرف می‌کند، سهامش در تسلا را می‌فروشد. البته در ادامه ماسک بخاطر پرداخت مالیات و نه کمک به رفع گرسنگی مجبور به فروش بخشی از سهامش در تسلا شد، هرچند در نوامبر سال گذشته ماسک 5.7 میلیارد دلار به خیریه کمک مالی کرد؛ کمکی که ظاهرا برنامه جهانی غذای سازمان ملل سهمی در آن نداشته است.

ایلان ماسک می‌تواند با 43 میلیارد دلار به بخشی از گرسنگی جهانی پایان دهد، البته اگر علاقه‌ای هم به این کار نداشته باشد، می‌تواند به رفع دیگر مشکلات زیرساختی در جهان بپردازد. هرچند چنین کاری تقریبا بعید است.

خرید شرکت‌های رسانه‌ای برای حمایت از خبرنگاری

در سال 2013 ثروتمندترین مرد جهان در آن زمان یعنی جف بزوس برای حمایت از رسانه آزاد، با پرداخت 250 میلیون دلار «واشنگتن پست» را خرید. یکی دیگر از میلیاردرهای دنیای فناوری، «لورن پاول جابز» 100 میلیون دلار برای رسانه آزاد هزینه کرد و حالا بخش بزرگی از سهام مجله «آتلانتیک» را در دست دارد. اگرچه شاید چنین اقدامی کاملا بخاطر حمایت از آزادی رسانه نباشد، اما همین سرمایه‌گذاری‌ها حمایت از خبرنگاری سنتی به حساب می‌آیند.

حالا ایلان ماسک می‌خواهد یکی از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تاثیرگذار در جهان را بخرد و به گفته خودش توجه ویژه‌ای هم به آزادی بیان دارد. بنابراین اگر آزادی بیان یکی از اولویت‌های اصلی ماسک باشد، می‌تواند بجای توییتر رسانه‌های سنتی جهان را بخرد تا علاوه بر آزادی بیان، از خبرنگاران هم حمایت کند.

حمایت مالی از زیرساخت‌ها

یکی دیگر از کارهایی که ماسک می‌تواند با 43 میلیارد دلارش انجام دهد، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مختلف مانند راه‌سازی حتی در خود آمریکاست. بر اساس تخمینی، تعمیر کل پل‌ها در آمریکا (البته غیر از پل‌های مهم و مطرح)، نزدیک به 42 میلیارد دلار هزینه برمی‌دارد، بنابراین ماسک می‌تواند بجای خرید توییتر به سراغ تعمیر پل‌های آمریکا برود.

البته تنها با تعمیر پل در آمریکا روبه‌رو نیستیم و در آمریکا و کشورهای مختلف بسیاری از زیرساخت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و ثروتمندترین فرد جهان می‌تواند در بخشی از این سرمایه‌گذاری نقش داشته باشد تا کیفیت زندگی مردم در دنیای واقعی را بهبود دهد.

سرمایه‌گذاری بیشتر در تسلا

اگرچه تسلا باارزش‌ترین کمپانی جهان است، بیشترین خودروهای برقی را در دنیا می‌فروشد و آینده درخشانی دارد (البته اگر خودروسازهای آلمانی در آینده سهمش را تصاحب نکنند)، اما این کمپانی مشکلات مخصوص به خودش را دارد. یکی از این بخش‌ها روابط عمومی تسلاست که به گفته برخی کارشناسان، شرکت تحت مدیریت ماسک در این زمینه نقص دارد.

علاوه بر نیروی انسانی، ماسک می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری روی نسل بعدی باتری‌ها داشته باشد و روند توسعه آن‌ها را سرعت ببخشد. البته امکان این سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه هم وجود دارد تا در آینده با خودروهای برقی کارآمدتری روبه‌رو شویم.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل

اکثر شرکت‌هایی که ماسک در اختیار دارد، در زمینه حمل نقل فعالیت دارند، حالا چه فضایی، چه زمینی و چه زیر زمینی! ماسک با Boring Company در حال ایجاد شبکه‌ای از مسیرهای زیرزمینی است و می‌خواهد ماشین‌ها را بدون اتلاف وقت از طریق همین تونل‌ها به مکان‌های مختلف منتقل کند. اما به نظر نمی‌رسد این رویکرد چندان کاربردی باشد چرا که احتمالا پس از مدتی ترافیک روی زمین به زیر زمین منتقل می‌شود!

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که زیرساخت‌ها می‌توانند برای سیستم حمل و نقل کنونی بهبود پیدا کنند یا اینکه سهم حمل و نقل عمومی در کشورهای مختلف بیشتر شود. در حقیقت یکی از راه‌های کاهش انتشار کربن علاوه بر حذف سوخت‌های فسیلی از وسایل حمل و نقل، تشویق افراد به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. البته همین وسایل حمل و نقل عمومی پس از چندین سال نیاز به نوسازی دارند و اینکار هم سرمایه زیادی می‌خواهد.

بنابراین ماسک می‌تواند در کنار شرکت تسلا و Boring که مشغول توسعه تونل‌های زیرزمینی است، در حمل و نقل عمومی هم سرمایه‌گذاری کند و بخشی از این 43 میلیارد دلار را به همین کار اختصاص دهد. با این کار می‌تواند سهم بزرگترین در جلوگیری از گرمایش زمین داشته باشد. البته گسترش خود بورینگ هم وجود دارد.

مسلما ماسک می‌تواند با 43 میلیارد دلار پیشنهادی کارهای دیگری هم انجام دهد و برای مثال به سمت خرید شرکت‌های کوچکتری برود و یا اینکه شبکه اجتماعی مخصوص به خودش را راه‌اندازی کند، مانند کاری که ترامپ انجام داد و به گفته خودش دیگر نمی‌خواهد به توییتر برگردد.

البته باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که تضمینی برای خرید توییتر توسط ماسک وجود ندارد و حتی خود ماسک هم از این موضوع مطمئن است. علاوه بر این، هیات مدیره توییتر استراتژی «قرص سمی» را در پیش گرفته تا از خرید احتمالی این شبکه اجتماعی توسط ماسک جلوگیری کند، هرچند مدیرعامل تسلا می‌تواند از راه‌های دیگری مانند ارتباط مستقیم با سهام‌داران این پلتفرم را بخرد. علاوه بر ایلان ماسک، گفته می‌شود شرکتی به نام Thoma Bravo هم نسبت به خرید توییتر ابراز تمایل کرده است.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهند و آیا ثروتمندترین فرد جهان می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی دنیا را بخرد یا نه. به نظر شما ماسک بجای خرید توییتر، با 43 میلیارد دلار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی