ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: سیارات منظومه شمسی بر فراز سالن اپرای سیدنی

زمین در این شب‌ها منظره‌ای به سوی سیارات پرنور و شناخته‌شده منظومه شمسی دارد که به طور زیبایی پشت سر هم در آسمان جای گرفته‌اند. تصویر امروز ناسا این منظره را در نیمکره جنوبی زمین، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۳

زمین در این شب‌ها منظره‌ای به سوی سیارات پرنور و شناخته‌شده منظومه شمسی دارد که به طور زیبایی پشت سر هم در آسمان جای گرفته‌اند. تصویر امروز ناسا این منظره را در نیمکره جنوبی زمین، بر فراز سالن اپرای سیدنی در استرالیا نشان می‌دهد که منظره متفاوت از چیزی است که در نیمکره شمالی می‌بینیم.

این منظره در بیشتر نیمکره شمالی زمین به صورت خطی تقریبا افقی از سیارات دیده می‌شود، اما این خط در نیمکره جنوبی تقریبا عمودی است. سیارات داخل این تصویر از بالا به پایین زحل، مریخ، ناهید و مشتری هستند.

پنجره‌ای رو به کیهان

این منظره با حرکت سیارات در مدار خود به مرور تغییر می‌کند. تا پایان این هفته، با حرکت سیاره ناهید و مشتری در مدار خود، فاصله زاویه‌ای بین آن‌ها به مرور کمتر می‌شود و به زیر یک درجه قوسی می‌رسد. در هفته دوم خردادماه نیز سیاره مشتری از کنار مریخ عبور می‌کند. این خط از سیارات تا پایان بهار حرکت می‌کند و به جایی می‌رسد که سیاره عطارد نیز به صف آن‌ها می‌پیوندد.

البته این تنها تصویر ارسالی عکاسان سراسر دنیا از این همنشینی سیارات به ناسا نیست. ناسا در صفحه فیسبوک خود تصاویر جالب توجه را به صورت گالری منتشر می‌کند و این بار نیز گالری کوچکی از تصاویر مرتبط با این موضوع منتشر کرده است.

شما نیز در این روزها می‌توانید ساعاتی قبل از طلوع آفتاب نگاهی به آسمان بیندازید و این چهار سیاره را در خطی تقریبا افقی در سمت شرق آسمان مشاهده کنید. البته باید گفت که برای مشاهده اجرام پرنوری مثل سیارات منظومه شمسی نیازی به آسمان تاریک یا ابزار خاصی ندارید و کافی است کمی کنجکاو و سر به هوا باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی