ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ افق رویداد به زودی تصویری از سیاهچاله کهکشان راه شیری منتشر می‌کند

حدودا دو هفته آینده، رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) و پروژه تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) کنفرانس خبری برگزار می‌کنند تا نتایج جدیدی از سیاهچاله مرکزی راه شیری منتشر کنند. این کنفرانس خبری ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

حدودا دو هفته آینده، رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) و پروژه تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) کنفرانس خبری برگزار می‌کنند تا نتایج جدیدی از سیاهچاله مرکزی راه شیری منتشر کنند. این کنفرانس خبری در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در مرکز فرماندهی رصدخانه جنوبی اروپا در آلمان و همزمان به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

پروژه تلسکوپ افق رویداد

یکی از مهم‌ترین اهداف پژوهشگران در زمینه اخترفیزیک، مشاهده مستقیم محیط یک سیاهچاله با کیفیت بالا است تا بتوانند افق رویداد آن را مشاهده کنند. چنین رصدهایی می‌توانند به تهیه تصاویری از اثر گرانشی قوی سیاهچاله منجر شوند.

اخترفیزیکدانان با این داده‌ها می‌توانند اطلاعات دینامیک اطراف یک سیاهچاله، جایی که ماده با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند، به دست آورند. این قابلیت می‌تواند درک ما از نسبیت عام انیشتین در اطراف نواحی پرتنش را افزایش دهد، حضور افق رویداد را تایید کند و اطلاعاتی از فیزیک سیاهچاله‌ها به ما بدهد.

موقعیت تلسکوپ‌های رادیویی پروژه افق رویداد

پروژه تلسکوپ افق رویداد یا EHT آرایه‌ای از چندین تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان است که به صورت شبکه‌ای از تلسکوپ‌ها کار می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود تا داده‌ها از چندین تداخل‌سنج با خط‌پایه بسیار طولانی (very-long-baseline interferometry) یا VLBI از سراسر زمین جمع‌آوری شود. در نهایت، کیفیت داده‌های دریافتی این آرایه به حدی می‌رسد که بتواند اجرامی به بزرگی سیاهچاله‌ها را رصد کند.

حالا پس از گذشت سه سال از انتشار اولین تصویر سیاهچاله، چندین تلسکوپ رادیویی دیگر از نقاط مختلف به این پروژه پیوسته‌اند تا داده‌های باکیفیت‌تری ثبت کنند. در ۲۲ اردیبهشت‌ماه، یعنی کمتر از دو هفته دیگر رصدخانه جنوبی اروپا به همراه پروژه تلسکوپ افق رویداد نتایج هیجان‌انگیزی از سیاهچاله مرکزی راه شیری منتشر خواهند کرد. این رویداد را می‌توانید به صورت زنده از وبسایت و یوتیوب رصدخانه جنوبی اروپا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی