ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زباله پلاستیکی
علمی

دانشمندان با آنزیم جدیدی مشکل زباله‌های پلاستیکی را برای همیشه برطرف می‌کنند

دانشمندان دانشگاه تگزاس، راه‌حل نوآورانه‌ای را ارائه کرده‌اند که می‌تواند مشکل آلودگی و زباله پلاستیکی را یکبار برای همیشه برطرف کند. آن‌ها در این روش، به سراغ آنزیمی رفته‌اند که می‌تواند در چند ساعت باعث ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

دانشمندان دانشگاه تگزاس، راه‌حل نوآورانه‌ای را ارائه کرده‌اند که می‌تواند مشکل آلودگی و زباله پلاستیکی را یکبار برای همیشه برطرف کند. آن‌ها در این روش، به سراغ آنزیمی رفته‌اند که می‌تواند در چند ساعت باعث تجزیه شدن پلاستیک‌ها شود.

آنزیم ساخته شده توسط دانشمندان، می‌تواند به برطرف کردن یکی از مبرم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی جهان یعنی میلیاردها تن زباله پلاستیکی، کمک کند. به طور دقیق‌تر، این آنزیم پتانسیل لازم برای بازیافت پلاستیک‌ها را دارد که باعث می‌شود صنایع مختلف با بازیابی و استفاده مجدد از پلاستیک، اثرات زیست‌محیطی خود را کاهش دهند.

زباله پلاستیکی

«هال آلپر»، استاد دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه تگزاس توضیح می‌دهد:

«امکانات نامحدودی برای استفاده از این فرآیند پیشرو در صنایع مختلف وجود دارد. علاوه بر مدیریت زباله، همچنین این فرصت را برای شرکت‌های هر بخش فراهم می‌کند تا در بازیافت محصولات خود پیشگام باشند. از طریق رویکردهای آنزیمی پایدارتر، همچنین می‌توانیم یک اقتصاد پلاستیکی دوره‌ای واقعی را تصور کنیم.»

تجزیه زباله پلاستیکی در کمتر از 24 ساعت

محققان در این پروژه بر پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) تمرکز دارند، پلمیری که 12 درصد از کل زباله‌های جهانی را تشکیل می‌دهد و در اکثر بسته‌بندی‌ها، از جمله ظروف شیرینی، بطری‌های نوشابه و الیاف و منسوجات خاص یافت می‌شود. این آنزیم به قدری کارآمد است که حتی می‌تواند در دمای محیط کار کند و برای مصارف مختلف مناسب است.

به گفته دانشمندان، با وجود این فرآیند جدید، در برخی موارد می‌توان پلاستیک‌ها در کمتر از 24 ساعت به طور کامل تجزیه کرد. آن‌ها اکنون قصد دارند روی افزایش تولید آنزیم کار کنند تا آن را برای کاربردهای صنعتی و محیطی آماده کنند.

زباله پلاستیکی

پلاستیک‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند و به سادگی تجزیه نمی‌شوند، به همین دلیل آلودگی پلاستیکی به شکل میکروپلاستیک‌ها تقریبا در همه جا از جمله عمیق‌ترین نقاط ریه انسان‌‌ها قابل مشاهده است. محققان جهان، به شیوه‌های مختلفی مانند استفاده مجدد از پلاستیک یا حتی تبدیل آن به روغن‌ها مفید با این مشکل مقابله کنند، اما هنوز به راه‌حل مبتکرانه‌ای دست نیافته‌اند.

بازیافت قابل‌توجه‌ترین روش برای کاهش زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود، اما در سطح جهان، کمتر از 10 درصد کل پلاستیک بازیافت شده است. از سویی دیگر، سوزاندن زباله‌های پلاستیکی بسیار پرهزینه و انرژی بر است و گازهای مضری را وارد هوا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • goodarz
    goodarz | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    حتی دانشمندان هم متوجه شدن هیچ امیدی به اینکه مردم طبیعت رو آلوده نکنن نیست و حذف پلاستیک توسط دولت ها غیر ممکن هستشکه دست به دامن خود طبیعت شدن

مطالب پیشنهادی