ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: حباب کهکشان NGC 3521

کهکشان زیبای NGC 3521 در فاصله ۳۵ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی بهاری اسد (Leo constellation) قرار دارد. کهکشان مارپیچی NGC 3521 به راحتی از پشت تلسکوپ‌های کوچک دیده می‌شود، اما ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۵

کهکشان زیبای NGC 3521 در فاصله ۳۵ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی بهاری اسد (Leo constellation) قرار دارد. کهکشان مارپیچی NGC 3521 به راحتی از پشت تلسکوپ‌های کوچک دیده می‌شود، اما با وجود کهکشان‌های دیگر صورت فلکی اسد مثل M65 و M66 نادیده گرفته شده است.

در این کهکشان که تقریبا قطری برابر با ۵۰ هزار سال نوری دارد، ناحیه‌های صورتی و آبی رنگ برجسته‌ای دارد. در نواحی صورتی رنگ ستاره‌هایی متولد می‌شوند و در قسمت‌های آبی رنگ، خوشه‌های ستاره‌ای جوانی وجود دارد که به دلیل دمای بالای آن‌ها آبی دیده می‌شوند.

حباب کهکشان NGC 3521

در این تصویر هاله محو و بزرگی مثل حباب، کهکشان NGC 3521 را در بر گرفته است. منجمان احتمال می‌دهند که این حباب بر اثر برخورد چند کهکشان اقماری به این کهکشان به وجود آمده است.

در بیشتر اوقات با برخورد دو یا چند کهکشان به یکدیگر غبارهای جزر و مدی در اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود که حاصل برخورد ستاره‌های داخل کهکشان‌ها به یکدیگر است. این غبارها در اطراف این کهکشان به گونه‌ای پخش شده که تمام کهکشان را در حبابی از این غبارها فرو برده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی