ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ جیمز وب
علمی

تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار ردیابی یک سیارک را تمرین کرد

تلسکوپ فضایی جدید ناسا که چند ماه پیش پرتاب شد و بالاخره در حالت آماده به کار قرار گرفته، اخیرا با موفقیت حرکت یک سیارک را دنبال کرده تا تمرینی برای آغاز رسمی ماموریت‌های علمی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

تلسکوپ فضایی جدید ناسا که چند ماه پیش پرتاب شد و بالاخره در حالت آماده به کار قرار گرفته، اخیرا با موفقیت حرکت یک سیارک را دنبال کرده تا تمرینی برای آغاز رسمی ماموریت‌های علمی خود داشته باشد. ناسا می‌خواهد مطمئن شود که تلسکوپ جیمز وب برای چرخه عمر 20 ساله خود آماده شده است.

موفقیت تلسکوپ جیمز وب در ردیابی یک جرم آسمانی نزدیک به این رصدخانه نشان می‌دهد که تلسکوپ ناسا علاوه بر مشاهده کهکشان‌های دوردست، می‌تواند روی اشیاء منظومه شمسی هم نظارت داشته باشد. سازمان فضایی آمریکا در گزارش جدیدی ضمن اعلام آمادگی تقریبی جیمز وب برای آغاز رصدهای علمی نوشت: «با عبور از مراحل راه‌اندازی، اشیاء دیگری را که با سرعت‌های گوناگون حرکت می‌کنند آزمایش خواهیم کرد تا مطمئن شویم که می‌توانیم با [جیمز] وب روی اشیاء درون منظومه شمسی هم مطالعه کنیم.»

ناسا می‌گوید توانایی جیمز وب در رصد اشیاء نزدیک به این تلسکوپ اجازه می‌دهد تا هر سوژه‌ای از اشیاء یخی در کمربند کویپر گرفته تا قمرهای سکونت‌پذیر سیارات گازی منظومه شمسی را بررسی کند. سیارکی که برای این رصد آزمایشی انتخاب شده بود، 6841 Tenzing نام داشت.

رصد جیمز وب
مقایسه رصد تلسکوپ اسپیتز (چپ) و وب (راست)

«هایدی همل»، دانشمند میان‌رشته‌ای پروژه جیمز وب در رصدهای منظومه شمسی می‌گوید: «برایان هالر در موسسه علوم تلسکوپ‌های فضایی با حدود 40 سیارک احتمالی برای آزمایش قابلیت ردیابی روبرو بود.» این تیم در نهایت سیارکی را انتخاب کرد که نام آن مرتبط با یک موفقیت بود.

تلسکوپ جیمز وب نیمه دوردست منظومه شمسی را رصد می‌کند

ناسا مدعی است که جیمز وب در ردیابی اشیاء متحرک با چالش‌هایی روبرو است؛ مثلا باید بین زوایای سردتر و داغ‌تر حرکت کند، در نتیجه ممکن است چیدمان دقیق آینه‌ها و ابزارهای آن را به هم بریزد. با این حال، همل می‌گوید دانشی که این تلسکوپ می‌تواند درباره نیمه بیرونی منظومه شمسی، به‌ویژه درباره اورانوس و نپتون به ما ارائه کند، ارزش این دردسرها را دارد.

همل ادامه می‌دهد: «من دهه‌ها قبل به خاطر نبود ماموریت‌های جدید برای بررسی همین سیاره‌های دوردست وارد پروژه وب شدم. تیم اورانوس امیدوار است که شیمی و دینامیک اتمسفر بالایی این سیاره را به اتمسفر پایین‌تری که دهه‌ها قبل با ابزارهای دیگر مشاهده شده بود، پیوند دهد.»

از دیگر اهداف جیمز وب در داخل منظومه شمسی می‌توان به بررسی حلقه‌های زحل، اتمسفر تایتان، رصد اشیاء یخی در کمربند کویپر و فواره‌های گاه و بیگاه از کره اروپا، قمر مشتری، اشاره کرد. اروپا همچنین یکی از اهداف ماموریت اروپا کلیپر است و اطلاعات وب می‌تواند به کمک آن بیاید.

وب احتمالا فرآیند راه‌اندازی خود را در ماه ژوئن (خرداد و تیر) به پایان می‌رساند و بعد وارد فاز اولیه ماموریت‌های علمی می‌شود. همل می‌گوید حدود 7 درصد از رصدهای سال نخست فعالیت جیمز وب متعلق به اشیاء منظومه شمسی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی