ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هلیکوپتر نبوغ
علمی

انتشار ویدیوی رکوردشکنی هلیکوپتر نبوغ در مریخ از سوی ناسا

هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا با دوربین سیاه و سفیدش ویدیویی از رکوردشکنی خود در بیست و پنجمین پروازش را به نمایش گذاشت. در این ویدیو، بالگرد ناسا مسافت 740 متری را با سرعت 5.5 متر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا با دوربین سیاه و سفیدش ویدیویی از رکوردشکنی خود در بیست و پنجمین پروازش را به نمایش گذاشت. در این ویدیو، بالگرد ناسا مسافت 740 متری را با سرعت 5.5 متر در ثانیه طی کرد که طولانی‌ترین و سریع‌ترین پرواز آن در سیاره سرخ محسوب می‌شود.

«تدی زنتوس»، سرپرست تیم Ingenuity از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفته:

«برای ثبت این رکوردشکنی در پرواز، دوربین ناوبری رو به پایین نبوغ تصاویری به ما ارائه کرده که پرواز در ارتفاع 10 متری سطح مریخ با سرعت 5.5 متر در ثانیه را نشان می‌دهد.»

طبق توضیحات ارائه شده، هلیکوپتر پس از رسیدن به ارتفاع 10 متری، به سمت جنوب غربی حرکت می‌کند و در کمتر از سه ثانیه به حداکثر سرعت خود می‌رسد. در طول مسیر این بالگرد، ابتدا شاهد لایه‌های شنی هستیم و سپس از اواسط آن، چند سنگ بزرگ نیز به چشم می‌خورد. در انتهای ویدیو نیز به هلیکوپتر ناسا به مکان صاف و مسطحی می‌رسد که نقطه مناسبی برای فرود است.

همچنین نسخه اصلی پرواز در مجموع 161.3 ثانیه بوده که در این ویدیو سرعت آن تقریبا 5 برابر افزایش یافته و مدت زمانش به کمتر از 35 ثانیه کاهش پیدا کرده است.

ویژگی امنیتی دوربین ناوبری هلیکوپتر نبوغ

هلیکوپتر نبوغ

دوربین ناوبری نبوغ طوری برنامه‌ریزی شده که هر زمان هلیکوپتر به ارتفاع 1 متری از سطح مریخ ‌می‌رسد، غیرفعال می‌شود. در واقع دانشمندان با این تصمیم اطمینان پیدا می‌کنند که در هنگام بلند شدن و فرود آمدن، هیچ گرد و غباری به سیستم ناوبری داخلی آن نفوذ نکند.

پروازهای نبوغ کاملا مستقل انجام می‌شوند. در واقع دانشمندان ناسا آن‌ها را به صورت دستوراتی به مریخ نورد استقامت (Perseverance) ارسال می‌کنند و سپس به هلیکوپتر منتقل می‌شوند. گفته می‌شود این بالگرد هم اکنون در حال آماده شدن برای انجام بیست و نهمین پرواز خود است.

هلیکوپتر نبوغ ناسا اخیرا تصاویری از بقایای فرود مریخ‌نورد استقامت را منتشر کرده بود که چتر، پوسته محافظ و بخش‌های دیگری از آن را نشان می‌دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۷ خرداد ۱۴۰۱

    5.5 متر در ساعت نیست بلکه 5.5 متر در ثانیه‎ست تو منبع هم همین رو ذکر کرده
    یه مدتِ اشتباهات تایپی و اطلاعاتیتون دوباره زیاد شده

مطالب پیشنهادی