ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هدست واقعیت ترکیبی اپل
تکنولوژی

هرآنچه درباره هدست واقعیت ترکیبی اپل و سیستم عامل RealityOS می‌دانیم

مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها و شایعات درباره توسعه یک هدست واقعیت ترکیبی (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده) از سوی اپل هستیم. با گذر زمان پازل این محصول کامل‌تر می‌شود و اطلاعات بیشتری از آن به بیرون درز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها و شایعات درباره توسعه یک هدست واقعیت ترکیبی (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده) از سوی اپل هستیم. با گذر زمان پازل این محصول کامل‌تر می‌شود و اطلاعات بیشتری از آن به بیرون درز پیدا می‌کند. اما به نظر می‌رسد حالا از هر زمان دیگری بیشتر به معرفی این محصول نزدیک شده‌ایم و حتی شاید در کنفرانس WWDC 2022 که هفته آینده کوپرتینویی‌ها برگزار می‌کنند، با این محصول روبه‌رو شویم. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب نگاهی به تمام گزارش‌ها و شایعات پیرامون این محصول داشته باشیم.

اپل مانند هر شرکت دیگری پیش از اینکه محصولی را روانه بازار کند، سال‌ها روی آن کار می‌کند و بخش تحقیق و توسعه آن در طول همین سال‌ها پتنت‌های زیادی را به ثبت می‌رساند. اگرچه ثبت پتنت به معنای عرضه قطعی یک محصول نیست، اما می‌تواند مسیری که یک کمپانی در آن قرار دارد را به ما نشان دهد. البته جدا از این پتنت‌ها، انتشار شایعات زیاد هم می‌تواند نشانه‌ای از توسعه یک محصول جدید توسط کوپرتینویی‌ها باشد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

سال‌هاست شرکت‌های مختلف از سامسونگ گرفته تا متا (فیسبوک سابق) روی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده کار می‌کنند و محصولات زیادی روانه بازار شده، اما این بازار هنوز یک غایب بزرگ دارد: اپل. اما کوپرتینیویی‌ها در این سال‌ها بیکار نبوده‌اند و طبق گزارش‌ها، مشغول کار روی دو پروژه واقعیت افزوده بوده‌اند.

یکی از این محصولات یک هدست واقعیت ترکیبی یا افزوده است و دیگری یک عینک هوشمند واقعیت افزوده با طراحی باریک‌تر و سبک‌تر. درباره تاریخ معرفی این محصولات اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما احتمالا همین امسال یا اوایل سال 2023 با هدست واقعیت ترکیبی این کمپانی روبه‌رو می‌شویم، حتی این احتمال وجود دارد که در کنفرانس WWDC 2022 هم این دستگاه معرفی شود.

این هدست که انتظار می‌رود طرفداران زیادی در بازار پیدا کند (البته شاید نه در نسل اول)، یک محصول مستقل خواهد بود، یعنی برای استفاده از آن وابسته به آیفون نخواهید بود. همچنین اپل برای آن از یک سیستم عامل اختصاصی به نام RealityOS یا به اختصار rOS استفاده خواهد کرد. در ادامه همراه دیجیاتو باشید تا نگاهی به تمامی شایعات پیرامون این هدست و البته سیستم عامل اختصاصی‌اش داشته باشیم.

طراحی هدست اپل

طبق اطلاعاتی که تا به امروز در اختیارمان قرار گرفته، هدست اپل طراحی مشابه با سایر هدست‌های واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده بازار دارد. بنابراین با طراحی خاص یا متفاوتی روبه‌رو نمی‌شویم. حتی برخی رسانه‌ها گفته‌اند که به نمونه اولیه هدست کوپرتینویی‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

این هدست برای اینکه راحتی کاربران تضمین شود، در ساخت بدنه‌اش از پارچه و مواد سبک وزن استفاده می‌شود. طبق طرح‌های مفهومی، این محصول از هدبند قابل تعویض بهره می‌برد که چنین قابلیتی منطقی به نظر می‌رسد. در بخش جلویی هم با ماده‌ای روبه‌رو هستیم که با قرارگیری روی چهره، آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

گفته می‌شود این محصول از قابلیت صدای فراگیری یا فضایی (Spatial) مشابه ایرپاد پرو بهره می‌برد. این هدست همچنین احتمالا به حرکات چشم و سر کاربر هم واکنش نشان می‌دهد. همچنین طراحی این دستگاه اپل احتمالا به گونه‌ای خواهد بود تا مانع از ورود نور به میدان دید کاربر می‌شود.

طبق شایعات، وزن نمونه‌های اولیه این هدست بین 200 تا 300 گرم بود، اما کوپرتینویی‌ها می‌خواهند وزن محصول نهایی را به 100 تا 200 گرم برسانند، البته اگر بتوانند بر چالش‌های فنی غلبه کنند.

نمایشگر هدست واقعیت ترکیبی اپل

طبق شایعات، این محصول دو تا سه نمایشگر خواهد داشت که دو مورد آن از نوع micro OLED با رزولوشن 4K و تراکم پیکسلی 3000 پیکسل در هر اینچ خواهند بود. انتظار می‌رود سونی تامین‌کننده نمایشگرهای موردنیاز اپل باشد.

نمایشگرهای میکرو OLED بجای اینکه روی یک زیرلایه شیشه‌ای ساخته شوند، مستقیما روی ویفرهای چیپ قرار می‌گیرند که نتیجه‌اش کاهش ضخامت، کوچکتر شدن و همچنین بهره‌وری انرژی بالاتر خواهد بود. این فناوری اجازه می‌دهد که اندازه پیکسل بین 4 تا 20 میکرومتر باشد که در مقایسه با اندازه 40 تا 300 میکرومتری پنل‌های OLED استاندارد، بسیار کوچکتر است. علاوه بر این، با زمان پاسخگویی سریع‌تری هم روبه‌رو هستیم که آن‌ها را بیش از پیش به انتخاب مناسب برای دستگاه‌های واقعیت مجازی و افزوده تبدیل می‌کند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

این احتمال وجود دارد که با یک نمایشگر سوم امولد هم روبه‌رو شویم که کیفیت پایین‌تری خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که این نمایشگر برای نمای جانبی مورد استفاده قرار بگیرد که کیفیت پایین‌تر آن را توجیه می‌کند.

اپل احتمالا برای اینکه بتواند به یک طراحی باریک و سبک دست پیدا کند، از لنزهای پنکیک استفاده خواهد کرد که البته قیمت بسیار بالاتری نسبت به لنزهای فرنل مورد استفاده در هدست‌های کنونی دارد.

دوربین‌های هدست اپل

اگر شایعات صحت داشته باشند، این محصول شمار بالایی دوربین اپتیکال با کاربردهای مختلف خواهد داشت؛ از ردیابی حرکت دست گرفته تا نقشه‌برداری از محیط و نمایش تجارب بصری. یکی از ویژگی‌های شایعه شده برای این محصول، امکان تهیه آواتارهای شبیه به واقعیت با ویژگی‌های دقیق چهره با استفاده از دوربین‌های آن است.

در این هدست از 8 دوربین برای تجربه واقعیت افزوده، 6 دوربین برای بیومتریک و یک دوربین برای تشخیص محیط استفاده خواهد شد. همچنین احتمالا با یک مجموعه دوربین شناسایی چشم هم روبه‌رو شویم که از طریق آن‌ها می‌توانید افرادی که مقابل‌تان قرار می‌گیرند را ببینید.

پردازنده هدست اپل

طبق شایعات، در این هدست از دو پردازنده در سطح مک استفاده خواهد شد تا قدرت فوق‌العاده بالایی در اختیار خریداران این گجت پوشیدنی اپل قرار بگیرد. البته شاید حتی این تراشه‌ها از نمونه‌های مورد استفاده در مک‌ها هم پیشرفته‌تر باشند. اپل برای شارژ این هدست احتمالا از آداپتور 96 واتی استفاده خواهد کرد که همین موضوع نشان از قدرت بالای تراشه‌های آن دارد.

انتظار می‌رود در این هدست از یک تراشه مرکزی قدرتمند مشابه M1 پرو به همراه یک چیپ کم‌مصرف و ضعیف‌تر برای مدیریت بخش‌های مربوط به سنسورها استفاده شود. یکی از این تراشه‌ها 4 نانومتری و دیگری 5 نانومتری خواهد بود. با توجه به این قدرت بالا، هدست اپل برای عملکردش وابسته به آیفون یا مک نخواهد بود و به صورت مستقل کار خواهد کرد.

ظاهرا اپل کار روی تراشه‌های مخصوص هدست خود را تکمیل کرده و آن را برای انتقال بی‌سیم اطلاعات، فشرده‌سازی ویدیو و بهره‌وری مصرف انرژی بهینه‌سازی خواهد کرد. البته در این چیپ‌ها خبری از موتور عصبی مانند سایر تراشه‌های اپل نخواهد بود.

سیستم عامل RealityOS

اپل برخلاف اکثر شرکت‌های حوزه فناوری، نه تنها طراح سخت افزار است، بلکه برای آن‌ها نرم افزار هم می‌سازد و در حقیقت همین ویژگی برگ برنده کوپرتینویی‌ها به حساب می‌آید. سیستم عامل iOS برای آیفون، iPadOS برای آیپد، مک او اس برای مک‌ها و چندین نمونه دیگر که البته در آینده یک سیستم عامل دیگر هم به آن‌ها اضافه خواهد شد: RealityOS یا rOS.

این سیستم عامل که مخفف Reality Operating System است، با اسم rOS در سورس کد اپل مشاهده شده و البته اخیر کوپرتینویی‌ها علامت تجاری آن را هم ثبت کرده‌اند. بنابراین تقریبا می‌توانیم با اطمینان نام این سیستم عامل را تایید کنیم.

در حال حاضر اطلاع زیادی درباره این سیستم عامل نداریم، اما شایعات برخی از ویژگی‌های آن را افشا کرده‌اند. برای مثال می‌دانیم اپل به دنبال توسعه یک اپ استور اختصاصی برای این سیستم عامل و هدست خود است. این اپ استور روی بازی‌ها، استریم ویدیو و ویدیو کنفرانس تمرکز خواهد کرد. محیط این اپ استور سه بعدی خواهد بود و همچنین اپل احتمالا برای تولید محتوا، با سایر شرکت‌ها همکاری خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم عامل، احتمالا یک نوع فیس تایم واقعیت مجازی همراه با انیموجی خواهد بود. در حقیقت با این قابلیت زمانی که با فردی تماس فیس تایم می‌گیرید، بجای چهره واقعی‌اش با میموجی سه‌بعدی او روبه‌رو می‌شوید. هدست اپل قادر به خواندن ویژگی‌های صورت خواهد بود تا در هنگام فیس تایم، به صورت لحظه‌ای آن را در انیموجی به نمایش بگذارد.

انتظار می‌رود برخی سرویس‌های کنونی اپل مانند اپل تی‌وی پلاس، اپل آرکید و همچنین SharePlay که با iOS 15 معرفی شد، در این هدست وجود داشته باشند.

در نهایت اگرچه شاید هدست اپل در کنفرانس WWDC 2022 معرفی نشود، اما از آنجایی که با یک کنفرانس با تمرکز روی نرم افزار روبه‌رو هستیم، شاید اپل تصمیم به رونمایی از RealityOS بگیرد و توسعه هدست ترکیبی خود را تایید کند. البته از سوی دیگر شاید کوپرتینویی‌ها تصمیم به برگزاری یک مراسم جداگانه بگیرند که تنها مختص به هدست و ویژگی‌هایش باشد، چرا که این محصول شاید به اندازه آیفون برای این کمپانی اهمیت داشته باشد.

سایر قابلیت‌های هدست اپل

یکی از ویژگی‌های هر هدستی، نحوه کنترل آن است که شامل ژست‌های دست، ردیابی چشم و همچنین ورودی از کنترلرهای مختلف می‌شود. گفته می‌شود اپل به سراغ یک سیستم ردیابی پیشرفته می‌رود که روشی خلاقانه برای تجربه بصری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و البته با حرکات چشم می‌توان آن را کنترل کرد.

این محصول احتمالا شامل چهار ماژول سه‌بعدی می‌شود که می‌تواند ژست‌های دست و همچنین اجسام نزدیک را تشخیص دهد. علاوه بر این، کاربران به قابلیت کنترل با صدا و همچنین پشتیبانی از دستورات سیری هم روبه‌رو می‌شوند. این هدست می‌تواند پوست را هم تشخیص دهد تا قادر به ردیابی حرکات چهره باشد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالا از وای فای 6E پشتیبانی می‌کند که اگرچه وای فای 7 به‌زودی از راه می‌رسد، اما مدتی طول می‌کشد تا به یک استاندارد تبدیل شود. در حقیقت وای فای 6E برای محصول اپل کافی به نظر می‌رسد و می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

قیمت و تاریخ عرضه هدست واقعیت ترکیبی اپل

همانطور که گفتیم درباره تاریخ معرفی و عرضه این هدست اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. اگر اپل در کنفرانس هفته آینده‌اش از این محصول رونمایی نکند، احتمالا باید تا اواخر 2022 یا حتی اوایل 2023 صبر کنیم.

علاوه بر تاریخ معرفی، درباره قیمت این محصول هم اطلاعات زیادی نداریم. برخی قیمت آن را 3000 دلار اعلام کرده‌اند که نه تنها از آیفون، بلکه از برخی مک‌ها هم گران‌تر است. اگر این قیمت صحت داشته باشد، اپل برای نسل اول این هدست مشتریان عادی را هدف قرار نمی‌دهد و توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و افراد حرفه‌ای مشتری آن خواهند بود.

قیمت و تاریخ عرضه هدست واقعیت ترکیبی اپل

ظاهرا اپل انتظار دارد تنها روزانه یک دستگاه در هر فروشگاه از این هدست واقعیت ترکیبی به فروش برساند و به تامین‌کنندگان گفته انتظار دارد که در سال اول، 7 تا 10 میلیون واحد از آن را عرضه کند.

در پایان باید بگوییم که هیچ کدام از اطلاعات این مقاله از سوی اپل اعلام یا تایید نشده‌اند، بنابراین احتمال تغییر در تمام بخش‌های هدست کوپرتینویی‌ها وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی