ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه
علمی

محققان برای نخستین بار در تاریخ توربین گازی با سوخت هیدروژن ساختند

توربین های گازی حالا دیگر در سراسر کره زمین وجود دارند، اما با حرکت به سمت کاهش آلودگی، این فناوری هم باید خودش را با شرایط جدید تطبیق بدهد یا کنار گذاشته شود. اکنون محققان ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

توربین های گازی حالا دیگر در سراسر کره زمین وجود دارند، اما با حرکت به سمت کاهش آلودگی، این فناوری هم باید خودش را با شرایط جدید تطبیق بدهد یا کنار گذاشته شود. اکنون محققان می‌گویند توانسته‌اند با موفقیت روشی ابداع کنند تا از هیدروژن خالص به عنوان سوخت در این توربین‌ها استفاده کنند.

پژوهشگران دانشگاه استاوانگر نروژ در اواسط ماه مه 2022 در استفاده از سوخت هیدروژن به موفقیت بزرگی دست یافتند و توانستند توربین‌ها را به‌طور کامل با هیدروژن روشن کنند. آن‌ها می‌خواهند با این کار بدون تولید آلودگی دست به تولید برق بزنند.

پروفسور «محسن اسدی»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما در احتراق هیدروژن در توربین‌های گازی کوچک به رکوردی در سطح جهان دست یافتیم. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته بود در این سطح دست به تولید انرژی بزند.» تیم او حالا ثابت کرده‌اند که می‌توانند در زیرساخت‌های گاز طبیعی موجود از سوخت هیدروژن استفاده کنند و لازم نیست چندان ترکیب اولیه ساختارها را تغییر دهند.

سوخت هیدروژن

نیازی به تحول توربین های گازی نیست

اسدی اضافه می‌کند: «بازدهی توربین‌های گازی در صورت استفاده از هیدروژن کمی پایین می‌آید. اما مزیت اصلی این است که می‌توانیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. به‌علاوه، این روش تولید انرژی هیچ نوع آلودگی CO2 در پی ندارد.» تحقیقات این پژوهشگران افزون بر ذخیره‌سازی به بحث توزیع سوخت گازی هم می‌پردازد.

اسدی می‌گوید: «اول باید مطمئن شویم که زیرساخت‌های گازی موجود می‌توانند به جای گاز طبیعی از هیدروژن استفاده کنند. دوم، بحث ما به فناوری تبدیل انرژی مربوط می‌شود که همان فناوری خود توربین‌هاست.» اما هیدروژن این توربین‌ها از کجا می‌آید؟

اگرچه هیدروژن یکی از پاک‌ترین منابع انرژی دنیاست، انسان‌ها هنوز بخش عمده این ماده را از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آورند. در نتیجه، تولید هیدروژن خود باعث نشت مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای به اتمسفر می‌شود. اما اخیرا گروه دیگری از محققان مدعی شده بودند که توانسته‌اند با انرژی خورشیدی هیدروژن تولید کنند. پس اگر دانشمندان دانشگاه استاوانگر هم بتوانند این روش را در سازوکار خود به کار بگیرند، مسئله تامین هیدروژن هم از گزند هرگونه آلودگی پاک می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی