ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

معرفی صندوق تخصصی اقتصاد دیجیتال: گام جدی اکوسیستم استارتاپی مشهد برای رشد

چند شرکت فعال در اکوسیستم استارتاپی مشهد گرد هم آمده و صندوق سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوظهور دیجیتال را با حمایت معاونت علمی راه‌اندازی کردند. کمک به توسعه اقتصاد دیجیتال و بالفعل‌سازی ظرفیت‌های آن در کشور و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

چند شرکت فعال در اکوسیستم استارتاپی مشهد گرد هم آمده و صندوق سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوظهور دیجیتال را با حمایت معاونت علمی راه‌اندازی کردند. کمک به توسعه اقتصاد دیجیتال و بالفعل‌سازی ظرفیت‌های آن در کشور و تسریع نفوذ فناوری در حوزه‌های راهبردی و بخش‌های کلیدی از اصلی‌ترین اهداف این صندوق به گفته مدیرعامل آن است. صندوقی که قرار نیست تنها در سرمایه‌گذاری ورود کند و خدمات دیگری را نیز به فعالین اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ارائه خواهد کرد.

نشست معرفی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال در واپسین روزهای بهار 1401 با حضور فعالین این حوزه در شهر مشهد توسط گرین‌تک (سرزمین نوآوری گرین‌وب) برگزار شد. مدیرعامل و جمعی از نمایندگان موسس این صندوق با حضور در این رویداد ضمن اشاره به اهداف و برنامه‌های صندوق، به بحث سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها و شاخص‌های کسب‌وکارهای نوآور سرمایه‌پذیر اشاره کردند.

«محمد موسی‌زاده»، مدیرعامل این صندوق با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان نهادهای تخصصی تامین مالی و اعتباری در اکوسیستم دانش بنیان و فن‌آور فعالیت می‌کنند، گفت: «صندوق‌های پژوهش و فناوری ابزارهای قانونی را در اختیار دارند تا در حوزه‌های فعالیت خود، تسهیل‌گری کنند. تسهیل دریافت اعتبار مورد نیاز برای کسب و کارها، سرمایه‌گذاری، ارائه ضمانت نامه و کارگزاری نهادهای مختلف از جمله اقدامات صندوق‌ها است.»

او به راه‌اندازی صندوق تخصصی فناوری‌های نوظهور دیجیتال اشاره کرده و گفت:

«این صندوق از اسفند سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هلدینگ گرین‌وب، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، بانیان رویش سامانه‌های آینده، توسعه تجارت الکتریک خاورمیانه و شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت سهام‌داران این صندوق را تشکیل می‌دهند.»

موسی‌زاده از حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IOT)، بلاک‌چین، AR/VR، کلان داده و بیگ‌دیتا، پردازش و ذخیره سازی ابری از حوزه‌های مورد علاقه صندوق برای تعامل با شرکت‌ها یاد کرد.

وی از سرمایه‌گذاری روی طرح‌های فناور در حوزه‌های راهبردی کشور استقبال کرد و افزود: «امکان هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد یعنی می‌توانیم بخشی از منابع خودمان را برای سرمایه‌گذاری بگذاریم و از منابع و اعتبارات صندوق نوآوری هم استفاده کنیم.»

در حاشیه این نشست و در پنل تخصصی برگزار شده موسی‌زاده با تاکید بر اینکه همیشه جذب سرمایه بهترین انتخاب برای یک کسب‌وکار نیست اظهار داشت نیاز واقعی تیم‌هایی که به آن‌ها مراجعه خواهند کرد را بررسی کرده تا ببینند آیا واقعا باید سرمایه جذب کنند یا با سایر ابزارهای در اختیار صندوق می‌توانند به آن‌ها برای پیشبرد اهدافشان کمک کنند: 

«یکی از این ابزارها می‌تواند کمک به استارتاپ برای دسترسی به بازار جدید باشد. اینگونه آن‌ها با سود حاصل از بازار جدید شاید بتوانند بخشی از نیازهای خود را تامین کنند. این یکی از نقش‌هایی است که در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال برای خودمان متصور هستیم تا بتوانیم به توسعه بازار داخلی و بین المللی فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال کمک کنیم.» 

به دنبال رفع نیازهای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال

موسی‌زاده در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه اصلی‌ترین نیازی که حس شد تا این صندوق راه‌اندازی شود، چه بود؟ گفت:

«ما حوزه‌ای با ظرفیت و پتانسیل بالا در کشور با عنوان اقتصاد دیجیتال داریم اما نهادی تخصصی برای متولی تامین مالی و کمک به بازیگران این اکوسیستم وجود نداشت. از همین رو صندوقی تخصصی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی را تشکیل دادیم تا بتواند به صورت متمرکز و تخصصی به ایفای نقش در این حوزه بپردازد.»

به گفته وی در بحث اقتصاد دیجیتال دو مدل رفتاری وجود دارد، یک سو کسب‌وکارهای نوپایی هستند که بر لبه تکنولوژی حرکت کرده و به صورت B2B یا B2C فعالیت می‌کنند و از سوی دیگر شرکت‌هایی وجود دارند که در بخش‌های کلیدی مثل صنایع و شرکت‌های بزرگ فعالیت و همکاری می‌کنند: «در کنار حمایت از کسب‌وکارهای خلاقانه مبتنی بر فناوری‌های نوظهور، تسریع نفوذ فناوری در حوزه‌های بالغ راهبردی و بخش‌های کلیدی یکی از کارهایی است که در صندوق پیگیر آن خواهیم بود. این امر یکی دیگر از الزاماتی است که موسسین صندوق برای رفع آن احساس نیاز کردند.»

موسی‌زاده اصلی‌ترین تفاوت صندوق سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوظهور دیجیتال با سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری را تمرکز روی حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی عنوان کرده و گفت به عنوان اولین نهاد مالی تخصصی در این حوزه و در قامت یک صندوق پژوهش و فناوری ایفای نقش خواهند کرد.

اما این صندوق در کنار سرمایه‌گذاری قرار است چه خدمات دیگری را ارائه کند؟ «گرشا زین‌اقلی»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری خطرپذیر گرین‌تک به عنوان نماینده یکی از موسسین صندوق مذکور در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«تجربیات سال‌های اخیر ما را به این توانمندی رسانده است تا هم استارتاپ‌های متقاضی و هم ما برای یکدیگر آورده داشته باشیم. یک بازوی صندوق گرین‌تک در این حوزه سرمایه‌گذاری با استفاده از صندوق است و بازوی دیگر، شبکه‌سازی، منتورینگ، کوچینگ، شتاب‌دهی، یافتن بازار و... است. در مقابل استارتاپ‌ها نیز تیم، ایده، اشتیاق، نیروی انسانی توانمند و... را پای کار آورده و با یک هم‌افزایی مناسب، خروجی حاصل می‌شود که بتوان ارزش افزوده‌ای در دنیای اقتصاد دیجیتال ایجاد کرد.»

موسی‌زاده نیز ارائه ضمانت‌نامه به شرکت‌ها، تسهیلات و سرمایه‌گذاری مشارکتی را از جمله سایر خدمات ارائه شده از سوی صندوق عنوان کرد.

او در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز صندوق تا پایان 1401 چیست، گفت: «نقشی که برای صندوق می‌بینیم این است که به توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور کمک کند، توان و ظرفیتی که در کشور وجود دارد را بالفعل و تبدیل به ارزش اقتصادی کند. ما باید به فرآیند تبدیل ظرفیت به خلق ارزش اقتصادی کمک کنیم و سعی می‌کنیم کنار اکوسیستم باشیم.»

ارائه فراخوان برای طرح جهش هوشمندسازی

بخش دیگر این رویداد به طرح جهش هوشمندسازی صندوق فناوری‌های نوظهور دیجیتال اختصاص داشت. مدیرعامل این صندوق با بیان اینکه ثبت‌نام در این فراخوان از دو هفته گذشته آغاز و تا اواسط مرداد ادامه خواهد داشت گفت:

«در حوزه‌های سلامت دیجیتال، امنیت دیجیتال، هوشمندسازی صنعتی و انقلاب صنعتی 4، فینتک، هوشمندسازی انرژی و کشاورزی هوشمند فراخوان داده‌ایم تا شتابدهنده‌ها، شرکت‌های نوپا و متوسط که برای توسعه بازار و محصول و دسترسی به زیرساخت فنی نیاز به حمایت دارند در آن ثبت‌نام کنند. ما نیز با ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.»

به گفته وی شتابدهنده‌های متقاضی براساس عملکردهای پیشین، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها خود درجه‌بندی شده و به آن‌ها اعتبار اختصاص داده خواهد شد: «مثلا شتابدهنده‌ای که در گرید A قرار گرفت ما سرمایه‌گذاری روی چهار تیم تا سقف 100 میلیون تومان را تامین می‌کنیم و در قالب تسهیلات ارائه می‌دهیم. همچنین KPI را مشخص و در یک بازه زمانی نتایج را بررسی کرده و امکان تبدیل آن به تسهیلات بلاعوض یا گرنت وجود دارد.»

موسی‌زاده تاکید کرد در این فراخوان از شرکت‌ها وثیقه‌های سنگین، ملکی، خط تولید و... درخواست نمی‌شود و جنس تسهیلات از آن دست تسهیلاتی است که به راحتی ارائه شده و ارزان قیمت است.

به گفته وی تمام سعی آن‌ها این است که با اقتضائات فعالین این حوزه نوع تسهیلات و وثایق مد نظر را تعریف کنند.

ظرفیت‌های اکوسیستم استارتاپی مشهد

موسی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکوسیستم مشهد، اکوسیستم پویا و دارای ظرفیتی است اظهار داشت ظرفیت‌های بسیار خوبی در این شهر وجود دارد که با تعامل و همکاری می‌توان از آن‌ها بیشتر استفاده کرد:

«مشهد جزو شهرهایی است که ظرفیت‌هایش را به بهره‌برداری رسانده است. اکوسیستم این شهر پتانسیل خیلی خوبی داشته و کسب‌وکار و تیم‌های توانمندی در آن فعالیت می‌کنند که بازار را به خوبی می‌شناسند. اما باید اشاره داشت که طبیعتا از ظرفیت‌های آن به طور تمام و کمال برای توسعه اقتصاد دیجیتال استفاده نشده است زیرا ظرفیت‌های این حوزه بسیار زیاد است و البته این امر تنها به اکوسیستم مشهد یا خراسان محدود نمی‌شود.»

به گفته وی یکی از ایده‌های این صندوق آن است که از ظرفیت‌های پراکنده اقتصاد دیجیتال در کل کشور استفاده کنند و قرار نیست فعالیت آن‌ها محدود به شهر خاصی باشد: «هر جایی که حس کنیم ظرفیتی وجود دارد و اکوسیستم نیز پذیرشش را دارد، وارد خواهیم شد و در این راستا هم نیازماند کمک و همکاری همه فعالین این حوزه در سراسر کشور هستیم.»

زین‌اقلی در ادامه به معرفی فعالیت‌ها و رسالت گرین‌تک که از سه بازوی شتابدهی، آموزش و سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی برخوردار است، پرداخت و گفت:

«ماموریت این مرکز، ساخت زیست بوم نوآوری برای سرعت بخشیدن به حرکت هلدینگ گرین وب بر لبه تکنولوژی است. با توجه به نقش بسزای سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی(CVC) و آماده‌سازی استارتاپ‌های سرمایه‌پذیر، انتظار می‌رود که حضور پررنگ و پرتعداد بازیگران جدید توانمند باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر اکوسیستم استارتاپی ایران گردد.»

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه بورسی شدن تپسی به عنوان استارتاپ چه تاثیری بر اکوسیستم خواهد گذاشت، گفت: «این عرضه یک روزنه امید را تبدیل به یک تونل امید کرده و ثابت کرد که حضور استارتاپ‌ها در بورس شدنی است.»

مدیر ارشد سرمایه‌گذاری خطرپذیر گرین‌تک با بیان اینکه IPO شدن گرفتاری‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد اظهار داشت با توجه به شناختی که به شکل فرآیندی و عملکردی از عرضه استارتاپ در بورس داشته و آن را (در استرالیا) تجربه کرده است، گفت: «عرضه در بورس ملزومات زیادی دارد و در هیچ جای دنیا امر راحت و سهل‌الوصولی نیست. البته IPO شدن خوب است و به برخی استارتاپ‌ها پیشنهادش می‌کنیم اما برای برخی نیز شاید اتفاق خوبی نباشد و آماده‌گی حضور در این بازار را نداشته باشند چرا که عمومی شدن مسئولیت‌های سنگینی را برای مدیران یک کسب‌وکار به وجود می‌آورد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی