ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت میکروفون منعطف با حساسیت شنوایی بالاتر از گوش انسان و قابلیت اتصال به پوست

این روزها استفاده از فناوری شناسایی فرامین صوتی به شدت رایج شده و کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد. البته استفاده از آن تنها در صورتی ممکن است که کاربر نزدیک دستگاه باشد و فرامین ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

این روزها استفاده از فناوری شناسایی فرامین صوتی به شدت رایج شده و کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد. البته استفاده از آن تنها در صورتی ممکن است که کاربر نزدیک دستگاه باشد و فرامین صوتی خود را به صورت شمرده بگوید. اما اکنون ظاهرا دانشمندان می‌خواهند این محدودیت را با توسعه یک میکروفون منعطف که می‌توان آن را روی پوست نصب کرد، از میان بردارند.

بنابر گزارش‌ها، پروفسور «کیلوان چو» به همراه دکتر «سی‌یانگ لیـ از دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه پوهانگ کره جنوبی، به همراه چند تن از همکاران‌شان از بخش مهندسی مکانیک همین دانشگاه، با به کارگیری مواد پلیمری در سامانه‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) موفق به ساخت نوعی میکروفون فوق ریز با توانایی شناسایی صوت شده‌اند.

گفتنی است که میکروفون‌های مبتنی بر MEMS مرسوم که در گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های بلوتوثی و غیره به کار می‌روند، متشکل از ساختارهای پیچیده‌ و کوچک دیافراگم‌ها هستند. از آنجایی که دیافراگم مورد بحث از سیلیکون خشک و شکننده ساخته شده، خم کردن آن به شکل دلخواه فرایند دشواری محسوب می‌شود. این امر همچنین می‌تواند روی قابلیت شناسایی صوتی دستگاه نیز تاثیری منفی داشته باشد.

ساخت میکروفون منعطف توسط دانشمندان کره‌ای

نحوه ساخت و عملکرد میکروفون پوستی

دانشمندان کره‌ای جهت فائق آمدن به این محدودیت، برای ساخت میکروفون منعطف خود از مواد پلیمری استفاده کردند که مشخصا از انعطاف بیشتری در مقایسه با سیلیکون برخوردار است و می‌توان آن را به هر شکلی در آورد.

این میکروفون تنها به اندازه یک چهارم سطح ناخن است، ضخامتی کمتر از چند صد میکرومتر دارد و می‌توان آن را به سطوح بزرگ بدن یا حتی روی انگشتان نصب کرد.

همچنین همانطور که گفته شد، این میکروفون از حساسیت شنوایی بیشتری نسبت به گوش انسان برخوردار است و عمل شناسایی فرامین صوتی در میان اصوات محیط را بدون هیچ‌گونه اختلالی به انجام می‌رساند.

ساخت میکروفون منعطف توسط دانشمندان کره‌ای

این میکروفون همینطور قادر به شناسایی اصوات مضر برای گوش انسان یعنی صداهای بلند بالای 85 دسی‌بل است و در کنار آن، توانایی دریافت اصوات دارای بسامد پایین که گوش انسان قادر به شنیدن آن‌ها نیست را هم دارد.

کیفیت تشخیص صدای این دستگاه با گوشی‌های هوشمند یا میکروفون‌های استودیویی قابل مقایسه است، طوری که جستجو، ترجمه و کنترل دستگاه‌ها با اتصال این میکروفون به دستیارهای صوتی تجاری (مانند دستیار گوگل) بدون هیچ زحمتی قابل انجام هستند. هنوز نمی‌دانیم این فناوری چه زمانی به صورت تجاری از راه می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی