ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: حرکت سه بعدی ستاره‌ها در زمینه راه شیری

آسمان ما با حرکت ستارگان در آن زنده است و هیچ ستاره‌ای برای همیشه ثابت باقی نمی‌ماند. در تصویر امروز ناسا می‌توان حرکت ۲۶ میلیون ستاره در کهکشان راه شیری را دید که با داده‌های ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

آسمان ما با حرکت ستارگان در آن زنده است و هیچ ستاره‌ای برای همیشه ثابت باقی نمی‌ماند. در تصویر امروز ناسا می‌توان حرکت ۲۶ میلیون ستاره در کهکشان راه شیری را دید که با داده‌های اخیر ماهواره گایا (Gaia) سازمان فضایی اروپا پردازش شده است.

ستاره‌هایی که در این نقشه به رنگ آبی هستند، به سمت ما حرکت می‌کنند و ستاره‌ای قرمز رنگ از ما در حال دور شدن هستند. رد خط‌هایی که در این نقشه دیده می‌شود، نمایشی از حرکت تمام این ۲۶ میلیون ستاره به دور مرکز راه شیری است.

البته ناحیه‌ای در مرکز این تصویر دیده می‌شود که با حرکت ستاره منظومه شمسی خودمان یعنی خورشید ایجاد شده است. خورشید با حرکت خود نسبت به ساختار میله‌ای مرکزی کهکشان راه شیری این حرکت را در میان ستاره‌هایی که به ما نزدیک می‌شود، برعکس کرده است.

اهمیت حرکت ستاره‌ها در زمینه راه شیری

منجمان مدت‌هاست که مدت زمان زیادی را صرف درک حرکت ستاره‌ها می‌کنند که می‌تواند به ما کمک کند تا تاریخ پیچیده کهکشان راه شیری را درک کنیم و منشاء شکل‌گیری خورشیدمان را متوجه شویم.

ماموریت گایا ماهواره‌ای است که هدف آن تهیه نقشه‌های سه بعدی از کهکشان است تا داده‌هایی از ترکیبات شیمیایی، تشکیل و تکامل کهکشان به دست آورد. گایا تا امروز اطلاعات بی‌نظیری از سرعت زاویه‌ای و موقعیت ستاره‌های کهکشان راه شیری به دست آورده است که با دقت بسیار زیادی انجام شده است. این ماهواره تا امروز حدود یک میلیارد ستاره در کهکشان ما را پردازش کرده که این مقدار فقط یک درصد از تمام ستاره‌های راه شیری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی