ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمریکا تحریم‌های جدیدی را برای بزرگترین سازنده تراشه‌ در چین بررسی می‌کند

ایالات متحده محدودیت‌های هدفمند و جدیدی را برای عرضه ابزارهای ساخت تراشه به چینی‌ها بررسی می‌کند. این کشور ظاهرا قصد دارد تحریم‌هایی برای SMIC، بزرگترین ریخته‌گری تراشه در چین در نظر بگیرد که می‌تواند موانعی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

ایالات متحده محدودیت‌های هدفمند و جدیدی را برای عرضه ابزارهای ساخت تراشه به چینی‌ها بررسی می‌کند. این کشور ظاهرا قصد دارد تحریم‌هایی برای SMIC، بزرگترین ریخته‌گری تراشه در چین در نظر بگیرد که می‌تواند موانعی در توسعه و پیشرفت‌های آتی این شرکت ایجاد کند.

رویترز به نقل از چندین منبع توضیح می‌دهد وزارت بازرگانی که بر سیاست‌های مربوط به صادرات نظارت دارد، در حال بررسی امکان ممنوعیت صادرات ابزارهای ساخت تراشه به آن دسته از کارخانه‌های چینی است که با لیتوگرافی 14 نانومتری، نیمه‌هادی‌های پیشرفته و کوچک‌تری می‌سازند. در واقع دولت ایالات متحده قصد دارد با تصویب این ممنوعیت‌ها، از تلاش‌های چین برای ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر جلوگیری کند.

ساخت تراشه

توجه به بازار جهانی ساخت تراشه

البته، دولت بایدن عرضه ابزارهای ساخت تراشه به شرکت‌های چینی را کاملا متوقف نخواهد کرد، بلکه آن‌ها را همچنان به کارخانه‌هایی ارسال خواهد کرد که تراشه‌های پیشرفته تولید نمی‌کنند. بنابراین، مشکل کمبود تراشه جهانی که در حال بازیابی است، با وجود ممنوعیت‌های جدید با چالش‌های جدیدی مواجه نخواهد شد.

سخنگوی وزارت بازرگانی این ادعا را به طور مستقیم تایید نکرد، اما توضیح داد که دولت بایدن به طور منظم با متحدان خود و صنعت همکاری می‌کند تا از دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته با کاربردهای غیرنظامی و نظامی جلوگیری کند.

شرکت چینی SMIC یا «کورپوریشن بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا» تولید تراشه‌های 14 نانومتری را از اواخر سال 2019 آغاز کرده است. در سال 2020 دولت ترامپ این شرکت را در لیست سیاه تجاری خود قرار داد، اما این اقدام تنها صادرات بخش کوچکی از تجهیزات ساخت تراشه را ممنوع کرده بود.

این خبر در حالی منتشر شده که افزایش خرید خودروها و دستگاه‌های الکترونیکی در طول همه‌گیری ویروس کرونا، باعث شده بود تا جهان در اواخر سال 2020 با بحران کمبود تراشه‌ها مواجه شود. اما اکنون، کاهش تقاضا به دلایلی از جمله تورم، باعث از بین رفتن کمبود محصولاتی مانند رایانه‌های شخصی، گوشی‌های موبایل و حتی تلویزیون در بازار شده و به طور کلی، معضل کمبود تراشه در حال برطرف شدن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mmd Okati
    Mmd Okati | ۱۹ تیر ۱۴۰۱

    خوبه اینکار باعث می شه چین قضیه کنار گذاشتن دلار از معاملات رو جدی تر پیگیری کنه و آمریکا زودتر ب انزوا می ره...

    • molavy
      molavy | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

      آبریکا خیلی دیر به فکر شد، آخرین مهره بازی صنعت تراشه است بین چین و آمریکا

مطالب پیشنهادی