ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

پادکست متاورس؛ تلاشی برای کشف زوایای پنهان سرزمین عجایب

پادکست متاورس قصد دارد پدیده متاورس را بیشتر به عموم مردم بشناساند و زوایای پنهان و اثراتش را بر انسان کشف کند. «سیاوش صفاریان‌پور» مدیر این پادکست معتقد است متاورس آینده بشریت است و اکنون ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۶

پادکست متاورس قصد دارد پدیده متاورس را بیشتر به عموم مردم بشناساند و زوایای پنهان و اثراتش را بر انسان کشف کند. «سیاوش صفاریان‌پور» مدیر این پادکست معتقد است متاورس آینده بشریت است و اکنون بشریت در دروازه آن قرار گرفته. به گفته وی، محتوای تولیدی آن‌ها اگرچه میزبان متخصصانی از حوزه‌های تکنولوژی، فلسفه و... است اما تنها مخاطب خاص را هدف قرار نداده و همه افرادی که علاقمند به شناخت بیشتر متاورس هستند می‌توانند شنونده این پادکست باشند.

متاورس که شاید در گذشته‌ای دور بیشتر شبیه به یک رویا بود، امروز آینده‌ای نزدیک است که همگان بی‌صبرانه انتظار آن را می‌کشند. اگرچه تکنولوژی تا به امروز بیشتر نقش تسهیل‌گری را برای زندگی مردم ایفا کرده اما به نظر می‌رسد تا چند دهه دیگر، تکنولوژی و زندگی با یکدیگر ادغام شده و نتوان آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد.

گره خوردن آینده بشر با متاورس آن را تبدیل به نقل محافل عملی و دوست‌داران تکنولوژی کرده و همه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این سرزمین عجایب هستند.

«سیاوش صفاریان‌پور» که نامی آشنا برای دوست‌داران تکنولوژی و علم است این بار گام در مسیر معرفی پدیده ناشناخته متاورس گذاشته است. او پادکستی با عنوان «متاورس؛ صدای آینده نزدیک» را طراحی و کارگردانی کرده و «میلاد اصانلو» نیز تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده دارد. «زی‌تل» نیز که نامی آشنا در میان اپراتورهای سرویس‌دهنده اینترنت است، اسپانسر این پادکست علمی-فناوری است.

چند ماهی از تولد پادکست متاورس نمی‌گذرد اما طی 6 اپیزود گذشته توانسته به طرفداران پروپاقرصی دست یابد. از همین رو با صفاریان‌پور هم کلام شده‌ایم تا علاوه بر آشنایی با ایده شکل‌گیری و هدف این پادکست، عدم توجه صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر به موضوعات علمی روز دنیا را آسیب‌شناسی کنیم.

پادکستی با مهمانان متخصص و شنوندگان غیرتخصصی

صفاریان‌پور ایده اصلی تولید پادکست متاورس را «ارزش خبری این پدیده نوظهور» عنوان کرد و به دیجیاتو گفت:

«دنیای کریپتوکارنسی، NFT و... موضوعاتی بودند که طی چند وقت اخیر زیاد از آن‌ها شنیده‌ایم و کم‌کم با واژه جدیدی آشنا شدیم که احتمالا دنیای جدید است و باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم. پدیده متاورس چند وقت اخیر در سر خط خبرها بوده و در برنامه‌های رادیویی تولیدی مختلف چندین نوبت با کارشناسان از جمله «میلاد اصانلو» درباره متاورس صحبت کردیم و متوجه شدیم هرچقدر راجع به این پدیده حرف می‌زنیم، باز دروازه جدیدی به روی ما باز می‌شود. از همین رو با اصانلو تصمیم گرفتیم تا پادکستی مختص متاورس بسازیم. او تهیه کننده این پادکست است و من طراحی و کارگردانی آن را برعهده دارم.»

صفاریان‌پور می‌گوید او این پادکست را مثل سایر پادکست‌های تولیدی‌اش در کست‌باکس و شنوتو منتشر می‌کند اما زمانی که تعداد شنوندگان آن به یک اندازه‌ مشخصی برسد روی پادگیرهای دیگر مثل اپل پادکست نیز در دسترس خواهد بود.

پادکست متاورس

او با ابراز رضایت از اینکه طی 6 اپیزودی که از این اثر منتشر شده، مخاطب قابل اعتنایی پیدا کرده است، در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه پادکست متاورس چه دسته از مخاطبان را هدف قرار داده است، گفت: 

«این پادکست در عین اینکه خیلی متخصصین را به عنوان مخاطب دنبال نمی‌کند، مخاطبی که هیچ چیز در مورد متاورس نمی‌داند را نیز هدف‌گذاری نکرده است. در واقع گروه بینابینی این افراد، تارگت اصلی ما بودند، افرادی که متخصص نیستند اما در عین حال چیزهایی از متاورس شنیده، به آن علاقمند بوده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره آن هستند.»

کارگردان پادکست اعتقاد دارد متاورس در عین آنکه یک پروژه تکنولوژی‌محور است، یک مفهوم فلسفی نیز برای انسانی دارد که همیشه به دنبال گسترش وسعت میدان دید و چشم‌انداز خود بوده است: «یک زمانی انسان از غار بیرون آمد و چشم‌اندازش تنها افقی بود که از بالای تپه پیش پای او قرار داشت؛ اما اکنون در دروازه متاورس ایستاده و به قلمروی جدیدی نگاه می‌کند که گستردگی آن به واسطه خود انسان است.»

وی با بیان اینکه انسانی که تجربیات زیادی از سفر به ماه و سیارات دیگر دارد، اکنون در حال ایجاد سرزمین جدیدی برای خود است به دیجیاتو گفت:

«فارغ از مفاهیم تکنیکال، متاورس بر انسان تاثیرگذار خواهد بود و ما به دنبال آن هستیم ببینیم به لحاظ فلسفی چه چیزی در انتظارمان است. از همین رو تنها کارشناسان حوزه تکنولوژی مهمان برنامه ما نیستند و پذیرای فعالین حوزه بین رشته‌ای دیگر نیز هستیم. به طور مثال در قسمت ششم پادکست‌مان میهمان یک متخصص مغز و اعصاب و نورولوژیست بودیم که روی فرآیندهای شناختی انسان مطالعه می‌کند. در آن برنامه به دنبال این پاسخ بودیم که آیا متاورس، انسانی متفاوت و ابر انسان را به وجود خواهد آورد یا یک قدرت جدیدی را برای طبقه سرمایه‌دار و فرصتی جهت برده‌داری ایجاد می‌کند.»

تلاش برای شناخت آینده بشر و زندگی پیش‌رو

صفاریان‌پور متاورس را سرزمینی ناشناخته و یک پدیده می‌خواند چرا که به اعتقاد او با چیزی روبه‌رو هستیم که جهت‌های مختلفی دارد.

این کارگردان و سازنده برنامه‌های تلویزیونی با تاکید بر اینکه تعریف یک خطی درباره این پدیده در سایت‌های مختلف مثل ویکی‌پدیا زیاد است اظهار داشت آن‌ها در تلاش هستند تا زوایای دیگر متاورس را کشف کنند:

 «در طی این سال‌ها برنامه‌های مختلف علمی ساخته‌ام که موضوعات متفاوتی داشته و اکثرا تنه‌ای به مرزهای فناوری و دانش زده‌اند. اما متاورس آنقدر برایم ناشناخته‌است که در این برنامه به دنبال یافتن جوابی برای سوالات خودم و ایجاد تفاهم معنایی برای مخاطب هستم تا ببینیم اصل ماجرا چیست.»

او با اشاره به اینکه به واسطه ابزار تکنولوژی، ارتباطات انسانی وسیع شده است اظهار داشت در متاورس این ارتباط بیشتر نیز خواهد شد و باید دید در آن، تکلیف روابط فردی چه خواهد بود.

پادکست متاورس

صفاریان‌پور در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چه آینده‌ای در انتظار پادکست متاورس است، گفت: «در آینده می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه زندگی و آینده‌ای در انتظارمان است. به نظر می‌رسد باید چمدان‌مان برای برای سفر در دنیای متاورس ببندیم از همین رو داشته‌های ما حائز اهمیت است؛ مثل انسانی که قرار است به سیاره دیگر کوچ کند. شاید هم خبری از کوچ نباشد و قرار است ماژول‌های جدیدی به زندگی‌مان اضافه شود. شاید انسان در آینده در کپسول‌های کوچکی قرار گیرد که کمترین مصرف و تحرک را داشته و زندگی او با عینک‌های VR و سنسورهای ارسال کننده و دریافت کننده رقم خورد. همه این‌ها سوالاتی است که باید بهشان پاسخ دهیم.»

بخش پایانی گفتگو با مجری سابق تلویزیون به کم‌کاری این رسانه در رابطه با موضوعات علمی اختصاص داشت. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا مثل گذشته شاهد تولید برنامه‌های عملی و تکنولوژی محور مثل متاورس در صداوسیما نیستیم، گفت:

«متاورس هم همانند پدیده‌های دیگری است که آن‌قدر ماجرای آن از جاهای دیگر شنیده می‌شود و در نهایت وارد بستر آموزشی رسانه‌ای صدا و سیما می‌شود. متاسفانه این موضوع نیز به رویکرد مدیران میانی تلویزیون باز می‌گردد که راهبری رسانه و برنامه‌سازی را برعهده دارند.»

به اعتقاد صفاریان‌پور، مدیران میانی این رسانه بایستی هوشیار باشند که پدیده جدیدی در جهان ظهور کرده که اگر در مورد آن صحبت نشود، بخش زیادی از مردم کشور برخلاف سایر دنیا از این مفهوم عقب خواهند ماند: «این وظیفه رسانه و تلویزیون است که به سبب فراگیری خود، مردم را با علم روز آشنا کند. اگر جای بحث درباره رفتار انسان و تاثیر تکنولوژی بر انسان، در تلویزیون نباشد در کجاست، این سوال مهمی است که تلویزیون بایستی به آن فکر کند.» 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی