ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلینک
علمی

ماهواره‌های استارلینک برای نجات از زباله‌های فضایی موشک روسیه، 1700 بار جابجا شده‌اند

اسپیس ایکس با ارسال پرونده‌ای به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) ادعا کرده که پس از پرتاب موشک ضد ماهواره توسط روسیه در سال گذشته، تاکنون مجبور شده ماهواره‌‌های سرویس استارلینک خود را بیش از هزار ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اسپیس ایکس با ارسال پرونده‌ای به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) ادعا کرده که پس از پرتاب موشک ضد ماهواره توسط روسیه در سال گذشته، تاکنون مجبور شده ماهواره‌‌های سرویس استارلینک خود را بیش از هزار بار در فضا جابجا کند. به طور کلی اسپیس‌ ایکس در این پرونده، جزئیات جالبی درباره ماموریت‌های گذشته خود به اشتراک گذاشته است.

طبق گزارش‌های موجود، شرکت خدمات فضایی متعلق به ایلان ماسک در این پرونده، کارهایی که برای اطمینان پیدا کردن از امنیت و سالم بودن ماهواره‌هایش باید انجام دهد را توضیح داده است. طبق این پرونده، فضاپیماها ابتدا در مدار موقت پارکینگ قرار می‌گیرند و سیستم آن‌ها بررسی می‌شود. پس از پایان آزمایش‌ها، می‌توانند مدار خود را برای ارائه پوشش اینترنتی افزایش دهند.

در ماموریت‌های معمولی استارلینک، مدار پارکینگ ماهواره‌ها در ارتفاع 350 کیلیومتری شکل می‌گیرد و سپس تا ارتفاع 550 کیلومتری می‌توانند بالا بروند.

اسپیس ایکس ادعا می‌کند که بین دسامبر 2021 تا پایان ماه مه 2022، با انجام 6873 مانور، تلاش کرده تا از این موضوع که هیچ یک از ماهواره‌هایش در معرض خطر برخورد با یکدیگر یا فضاپیماهای متعلق به اپراتورهای دیگر قرار ندارند، اطمینان پیدا کند.

خطرات ماهواره‌های استارلینک

در ادامه این پرونده، از طوفان خورشیدی فوریه 2022 که باعث نابودی 40 ماهواره شد و آزمایش سیستم موشکی ضد ماهواره روسیه در نوامبر 2021 به عنوان اتفاقاتی که اسپیس ایکس را وادر به انجام این مانورها کرده، یاد شده است.

اسپیس ایکس درباره طوفان خورشیدی توضیح می‌دهد که ماهواره‌هایش در آن زمان 50 درصد کشش (اصطکاک بین فضاپیما و محیط اطراف) بیشتر را تجربه کرده‌اند و تنها 11 ماهواره قادر به رسیدن به منطقه ایمن بوده‌اند. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقاتی در آینده، ماهواره‌های استارلینک به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای جدیدی دریافت خواهند کرد.

همچنین اسپیس ایکس ادعا کرد که به دلیل آزمایش موشک ضدماهواره روسیه در ماه نوامبر، مجبور شده بیش از 1700 بار ماهواره‌های خود را جابجا کند تا با زباله‌های فضایی ایجاد شده توسط آن برخورد نکنند. روسیه در این آزمایش با موشک بالستیک ضدماهواره A-235 یکی از ماهواره‌های خود با نام کاسموس 1408 (Kosmos 1408) را در مدار پایین زمین هدف قرار داد. طبق برآوردهای انجام شده، این امر منجر به تولید حداقل 1500 زباله فضایی شده است.

اسپیس ایکس از سیستم موشکی ضدماهواره روسیه به عنوان یکی از بزرگترین خطرات ماهواره‌های استارلینک یاد کرده است.

پرونده اسپیس ایکس، در نهایت با بیان دلایلی که باعث عدم موفقیت برخی ماموریت‌های استارلینک در سال جاری شده، به پایان می‌رسد. طبق اسناد موجود، تاکنون شش ماهواره استارلینک در سال 2022 با مشکل مواجه شده‌اند. از این میان، دو مورد ناشی از خرابی کامپیوتر، دو مورد از کار افتادن محرک‌ها و سایر موارد به نقص سیستم‌های داخلی مربوط می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی