ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TransPod FluxJet
علمی

سریع‌تر از جت؛ توسعه قطار سریع‌السیر با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت در کانادا [تماشا کنید]

قطاری شبیه هایپرلوپ از TransPod با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و هزینه بلیط آن 75 دلار است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

پروژه‌ای شبیه هایپرلوپ برای حرکت در تونل‌های خلاء که سرعتی بالاتر از هواپیما دارد و هزینه استفاده از آن کمتر از هواپیما خواهد بود، با نام TransPod FluxJet در کانادا معرفی شد. سازندگان این پروژه می‌گویند مراحل مقدماتی احداث این پروژه آغاز شده و آن‌ها توانسته‌اند نیم میلیارد دلار برای پروژه قطار سریع‌السیر خود سرمایه جمع کنند.

سرویس حمل و نقل TransPod FluxJet که چند روز پیش در تورنتو معرفی شد، وعده نوآوری‌های ساختارشکن در زمینه پیشران‌ها، سازگاری با انرژی‌های پاک و جهش‌های فنی در حوزه انتقال توان را می‌دهد. این شرکت در واقع مدعی است که آن‌ها به سراغ مبحث جدیدی از علم فیزیک به نام Veillance Flux رفته‌اند. قطار TransPod قرار است با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

TransPod FluxJet

ایده این پروژه همان ایده قدیمی شرکت‌های دیگر است: کاهش مقاومت هوا برای حرکت سریع یک محفظه در تونلی نزدیک به خلاء. پیاده‌سازی این سیستم در شرایط عادی به خاطر سرعت بسیار بالایی که دارد، نیازمند اسب بخار فوق‌العاده زیاد و البته سیستمی برای کنترل گرماست. اما در شرایط خلاء راحت‌تر می‌توان به این سازوکار دست پیدا کرد.

قطار TransPod از شناوری مغناطیسی استفاده می‌کند

FluxJet مانند هایپرلوپ با استفاده از شناوری مغناطیسی مقاومت سطح را از معادلات خود حذف می‌کند. ولی این سیستم زمانی فعال می‌شود که قطار از شهر خارج شده و آماده رسیدن به حداکثر سرعت است. این دستگاه تجهیزاتی برای فرود دارد که تا قبل از رسیدن به حداقل سرعت 300 کیلومتر بر ساعت جمع نمی‌شوند.

TransPod FluxJet

این شرکت هنوز جزئیات زیادی درباره نوآوری‌های خود ارائه نکرده، اما می‌توانیم حدس بزنیم که Veillance Flux مربوط به یک سیستم تعیین موقعیت دیداری باشد؛ سیستمی که فضای جلوی قطار را اسکن و بعد جایگاه محفظه را با توجه به آن تنظیم می‌کند. هر محفظه 25 متری می‌تواند 54 مسافر داشته باشد.

محفظه‌ها باتری داخلی دارند اما هنگامی که زمان افزایش سرعت فرا می‌رسد، با تجهیزات بدون تماس از تونل انرژی می‌گیرند. TransPod تاکنون 550 میلیون دلار برای این پروژه سرمایه جمع کرده و حالا می‌خواهد بین دو شهر کلگری و ادمونتون یک تونل 300 کیلومتری بسازد. هزینه ساخت این تونل 18 میلیارد دلار برآورد شده و ظاهرا در پایان کار مسافران می‌توانند با پرداخت 75 دلار این مسافت را در مدت 45 دقیقه طی کنند. قیمت بلیت هواپیما برای همین مسیر 125 دلار است. TransPod می‌گوید با تکمیل این پروژه می‌توان سالانه از ورود 636 هزار تن کربن دی‌اکسید به هوا جلوگیری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی