ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عوارض آلایندگی اجباری شد؛ مالیات جدید برای تردد با خودرو در کلانشهرهای آلوده ایران

همه ما از این موضوع اطلاع داریم که آلودگی زیست محیطی یکی از مسائل و مشکلات واقعی و مهم تمدن امروزی محسوب می شود و انواع آلودگی های زیست محیطی هم اکنون به یک چالش ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

همه ما از این موضوع اطلاع داریم که آلودگی زیست محیطی یکی از مسائل و مشکلات واقعی و مهم تمدن امروزی محسوب می شود و انواع آلودگی های زیست محیطی هم اکنون به یک چالش تبدیل شده است. آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش است و خودروها و وسایل نقلیه نقش مهمی در این آلودگی ایفا می کنند. وضعیت به شکلی وخیم شده که حالا نه تنها در زمستان و پاییز بلکه در بهار و تابستان شاهد هجمه هوای آلوده به کلان شهرهای کشورمان هستیم، اما راه حل دولت برای کاستن از این معضل چیزی نیست جز اعمال جریمه مضاعف برای تردد با خودروهای شخصی در کلانشهرهای کشور.

این درحالیست که در جامعه بشری کنونی علی رغم اینکه خودرو یکی از نیازهای اصلی هر خانواده ای می باشد و مزایای زیادی دارد ولی انواع مختلفی از مشکلات زیست محیطی همچون ترافیک، تصادفات، آلودگی صوتی و .. را باعث می شود و استفاده از آن بر میزان نگرانی ها می افزاید. آلودگی هوای ناشی از آلودگی خودرو و بنزین مصرفی آنها روز به روز در حال افزایش است و دولت نیز در کمال تعجب، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی را به کندی پیش می برد.
اما در راستای کنترل آلایندگی به تازگی قوانین جدیدی ثبت شده است. معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را امضا و ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه ۵ مرداد ۱۴۰۱،  به موجب تکلیف مقرر در بند (ب) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را تعیین کرد.

بر این اساس، شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک به عنوان شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه تعیین شدند.
 خودروها، کامیون ها و اتوبوس هایی که از سوخت های فسیلی نیرو می گیرند از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. وسایل نقلیه مسافری و کامیون های سنگین منبع اصلی آلودگی ازن، ذرات معلق و سایر انتشارات دود زا امی باشند. وسایل نقلیه مسافری با ایجاد مقدار قابل توجهی اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و سایر آلودگی ها یکی از عوامل اصلی آلودگی خودرو محسوب می شوند. در حقیقت، حمل و نقل بیش از نیمی از اکسیدهای نیتروژن در هوا منتشر می کند .و منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه ای می باشد. مطالعات انجام شده ارتباط آلاینده های اگزوز وسایل نقلیه و تأثیرات سوء آن را تقریباً بر هر سیستمی در بدن نشان داده اند.
آلاینده‌های خودرو اثرات فوری و طولانی مدت بر محیط زیست ایجاد می کنند. اگزوزهای خودرو‌ طیف وسیعی از گازها و مواد جامد را منتشر می کنند و باعث گرم شدن کره زمین، باران اسیدی و آسیب رساندن به محیط زیست و سلامت انسان می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ican
    ican | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

    خیلس هم کار خوبی می کنند. دم و بازدم شهروندان هم خیلی هوا را آلوده می کند.پیشنهاد می کنم حتما هم برای آن هم مالیات ببرند.

مطالب پیشنهادی