ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: فوبوس سه بعدی، قمر عجیب مریخ

اسا یا سازمان فضایی اروپا این تصویر را در سال ۲۰۰۴ میلادی/۱۳۸۳ خورشیدی با دوربین استریو فضاپیمای مارس اکسپرس ثبت کرده است.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

ناسا امروز نیز تصویری سه بعدی برای پروژه «تصویر روز ناسا» (APOD - Astronomy Picture of the Day) انتخاب کرده است. مثل تصویر هفته قبل، می‌توانید عینک سه بعدی خود را بردارید و نگاهی به قمر فوبوس مریخ در این تصویر بیندازید.

اسا یا سازمان فضایی اروپا این تصویر را در سال ۲۰۰۴ میلادی/۱۳۸۳ خورشیدی با فضاپیمای مارس اکسپرس (Mars Express) ثبت کرده است. این فضاپیما با دوربین استریو رزولوشن بالا (High Resolution Stereo Camera) خود از فاصله ۲۰۰ کیلومتری از فوبوس گرفته است.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این تصویر قمر فوبوس از دید مریخ ثبت شده که دهانه‌های برخوردی روی آن به وضوح دیده می‌شود. قطر بعضی از این دهانه‌ها به صدها متر می‌رسد و بزرگترین آن‌ها دهانه استیکنی (Stickney crater) است که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود.

منجمان احتمال می‌دهند که شکل عجیب و نامنظم این قمر به شهاب‌سنگی که دهانه استیکنی را ایجاد کرده است، مربوط باشد. قطر این دهانه ۱۰ کیلومتر است و این در حالی است که قطر کل قمر فوبوس ۲۷ کیلومتر بیشتر نیست.

سیاره مریخ دو قمر دارد که هر دو شکل‌های نامنظمی دارند و کروی نیستند. منجمان احتمال می‌دهند که این دو سیارک‌هایی بودند که در مسیر خود به دام گرانش مریخ افتادند و حالا میلیون‌ها سال است که به دور آن گردش می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی