ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: سحابی مرداب، نسخه بدون ستاره

سحابی مرداب یا M8 در فهرست اجرام مسیه، سوژه تصویر امروز ناسا است که ستاره‌های داخل آن با نرم‌افزارهای پردازش عکس حذف شده است.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

لبه‌های درخشان این گاز و غبار میان‌ستاره‌ای خانه یکی از زیباترین سحابی‌های آسمان ما، یعنی سحابی مرداب (Lagoon nebula) است. این سحابی که به نام M8 در فهرست اجرام مسیه نیز شناخته می‌شود، سوژه تصویر امروز ناسا است.

شاید اولین سوالی که با دیدن این تصویر می‌پرسید، این است که ستاره‌ها کجا هستند. عکاسان نجومی گاهی وقت‌ها برای نشان دادن جزئیات بیشتر گازهای بین‌ستاره‌ای، ستاره‌های داخل آن را با نرم‌افزارهای پردازش عکس حذف می‌کنند و در نهایت، فقط تصویری از گازهای آن باقی می‌ماند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

سحابی مرداب یکی از نواحی شکل‌گیری ستاره‌ها است که پنج هزار سال نوری از ما فاصله دارد، اما همچنان یکی از جالب‌ترین سحابی‌های آسمان است که می‌توانید از پشت تلسکوپ تماشا کنید و از آن لذت ببرید. البته باید بدانید که چشم ما توانایی دیدن چنین رنگ‌هایی از سحابی‌ها را ندارد و تصویری که مشاهده می‌کنید، نسخه سیاه و سفید محوی از سحابی خواهد بود.

این سحابی تا صد سال نوری در فضا گسترش یافته است و رنگ قرمز ابرهای آن با داغ شدن گاز هیدروژن داخل سحابی به وجود آمده است. مرکز سحابی مرداب با انرژی آزاد شده از ستاره‌های پرجرم جوان شکل گرفته و با داغ شدن گازها به رنگ آبی ثبت شده است. در این سحابی خوشه ستاره‌ای باز NGC 6530 قرار دارد که میلیون‌ها سال پیش با گازهای سحابی مرداب شکل گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی