ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان چینی روشی قابل کنترل و برگشت‌پذیر برای اصلاح ژن با کریسپر ابداع کردند

دانشمندان چینی مبتنی بر فناوری CRISPR روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از یک آنزیم جدید می‌توان به اصلاح بهتر ژن‌ها پرداخت.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

دانشمندان آکادمی علوم چینی (CAS) ظاهرا با فناوری کریسپر سازوکار اصلاح ژن جدیدی را توسعه داده‌اند که قابل کنترل، برگشت‌پذیر و ایمن‌تر از روش‌های فعلی است. این سیستم با نام Cas13d-N2V8 موجب کاهش قابل توجه ژن‌های دور از دسترس می‌شود و آسیب جانبی ملموسی را به خطوط سلولی و سلول‌های سوماتیک نمی‌رساند، بنابراین می‌تواند پتانسیل‌های زیادی در آینده داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری چینی South China Morning Post، محققان در این روش از آنزیم Cas13 استفاده کرده و RNA را هدف قرار داده‌اند. این روش ایمن‌تر از روش‌های موجود است چون RNA مولکول ناپایداری است که فقط برای یک بازه زمانی کوتاه در سلول‌ها باقی می‌ماند و با ژنوم یکپارچه نمی‌شود.

«یانگ هوئی»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید سیستم اصلاح ژن Cas13 در مقایسه با سایر تکنیک‌های اصلاح DNA ایمن‌تر است، اثرات کوتاه‌مدت‌تری دارد و قابل کنترل‌تر است. این تکنیک از فناوری کریسپر (CRISPR) استفاده می‌کند که یک مکانیزم دفاعی طبیعی است. این مکانیزم به سلول‌های باکتری اجازه شناسایی و نابودی ویروس‌هایی را می‌دهد که به آن‌ها حمله می‌کنند.

ژن

اصلاح ژن دقیق‌تر و مشخص‌تر می‌شود

محققان چینی می‌گویند آنزیم Cas13 نسبت به Cas9 دقیق‌تر و مشخص‌تر است، بنابراین کاربردهای بیشتری دارد. با این حال، توانایی این آنزیم در شکافتن RNAهای غیرهدف که در واقع همان آسیب جانبی محسوب می‌شود، کاربردهای بالینی این سیستم را پایین می‌آورد.

اما اگر همین آنزیم را با فناوری کریسپر به کار بگیریم، تغییرات ژنوم دائمی نمی‌شود و اثرات اصلاح ژن‌ها را می‌توان کنترل‌پذیر، قابل بازگشت و ایمن‌تر کرد. یانگ و همکارانش در مقاله خود توضیح داده‌اند که چگونه سیستمی برای شناسایی اثرات جانبی Cas13 در سلول‌های پستانداران ساخته‌اند و از آن برای تولید گونه‌های متعددی از این آنزیم استفاده کرده‌اند.

محققان به‌طور خلاصه می‌گویند گونه‌های Cas13 که آن‌ها ساخته‌اند به خاطر اثرات جانبی کمتری که دارند می‌توانند برای اصلاح RNA و کاربردهای درمانی در آینده بهتر به کار گرفته شوند. محققان نتایج مطالعات خود را در مجله علمی Nature Biotechnology منتشر کرده‌اند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی