ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مارمولک دریایی
علمی

دیرینه‌شناسان فسیل یک مارمولک دریایی قاتل را در مراکش کشف کردند

گروهی از دیرینه‌شناسان فسیل مارمولک دریایی قاتل را در مراکش پیدا کردند. این حیوان احتمالا متعلق به 66 میلیون سال پیش است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

تیمی از محققان به رهبری «نیک لانگریچ» دیرینه‌شناس از دانشگاه «باث» در مطالعه‌ای که این هفته در مجله «Cretaceous Research» به چاپ رسید، از کشف یک مارمولک دریایی «موزاسور» جدید به نام «Thalassotitan atrox» خبر دادند. تیم تحقیقاتی نوشت: «در پایان دوره کرتاسه - 66 میلیون سال پیش - هیولاهای دریایی واقعا وجود داشتند.»

مدت‌ها پیش در دریای مراکش کنونی جانوری عجیب بر آب‌ها حکومت می‌کرد. این حیوان یک دایناسور نبود، بلکه مارمولک دریایی بود که طعمه را می‌خورد و استخوان‌های آن را دور می‌انداخت. یک اژدهای کومودو را تصور کنید که با حیواناتی مانند کوسه سفید بزرگ، نهنگ قاتل و یک اژدهای تی‌رکس ویژگی‌های مشترک داشته باشد. این همان مارمولک دریایی قاتل است.

موزاسور در همان زمانی که تی‌رکس در خشکی حاکم بود، در دریاها رشد می‌کرد. این حیوانات واقعا ترسناک و شگفت‌انگیز بوده‌اند. طول آن‌ها به حدود 9 متر می‌رسید و با دندان‌های غول پیکر خود و فک پایین لولایی قادر بودند سایر موجودات دریایی را ببلعند. فسیل‌ها نشان می‌دهند که دندان‌های این حیوانات ساییده شده است که نشان دهنده آسیب ناشی از خرد کردن استخوان‌های طعمه‌های آنهاست.

بستر فسیلی که این مارمولک دریایی در آن حفظ شده بود، اتفاقات زیادی افتاده است. محققان گمان می‌کنند که شواهدی از طعمه این غول نیز در این فسیل یافت شده است: یک ماهی بزرگ، یک لاکپشت دریایی، یک خزنده دریایی دیگر به نام «پلزیوسور» و تکه‌هایی از گونه‌های دیگر موزاسور که همگی نشانه‌هایی از آسیب‌های اسیدی داشتند.

این نشان می‌دهد که این حیوانات مدتی را در معده مارمولک دریایی بوده‌اند - آن‌ها را بلعیده بود - و پیش از آنکه به صورت کامل از بین بروند، به صورت کامل به فسیل تبدیل شده‌اند. درحقیقت این آسیب اسیدی و نزدیکی حیوانات یافت شده به یکدیگر یک نشانه غیرمستقیم برای دیرینه‌شناسان است - اما به احتمال زیادی تصادفی نیست.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد مراکش کشور مملو از فسیل مارمولک دریایی است. دیرینه‌شناسان می‌گویند: «احتمالا بتوان در این کشور فسیل بیش از 30 گونه خزندگان دریایی را پیدا کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی