ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خواب
علمی

کم‌خوابی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد

محققان دریافته‌اند که خواب نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته را در افراد افزایش دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

محققان فرانسوی می‌گویند از هر 10 نفر 9 نفر شب‌ها درست نمی‌خوابند و مطالعات نشان داده که خواب نامناسب احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. دانشمندان باور دارند که اگر افراد در شبانه‌روز خواب کافی و مطلوب داشته باشند، می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کنند.

پژوهشگران در مطالعه جدیدی به سراغ بررسی وضعیت خواب افراد از طریق پنج عادت مختلف رفته‌اند و امتیازی را از ترکیب این فاکتورها به دست آورده‌اند. آن‌ها سپس رابطه میان حداقل امتیاز خواب، تغییر امتیاز در طول زمان و بروز بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی کردند.

این تحقیق شامل 7200 شرکت‌کننده زن و مرد بین 50 تا 75 سال بود که هیچ کدام مشکل قلبی عروقی نداشتند. میانگین سن این افراد 59.7 سال و تعداد مردان 62 درصد بود. شرکت‌کنندگان به‌صورت فیزیکی بررسی شدند و پرسش‌نامه‌هایی را درباره سبک زندگی خود پر کردند. آن‌ها همچنین درباره سوابق پزشکی خود و خانواده‌شان صحبت کردند.

خواب

از این پرسش‌نامه‌ها برای گردآوری اطلاعات در خصوص پنج عادت خواب حداقلی استفاده شد و در ادامه دو ملاقات دیگر با شرکت‌کنندگان انجام گرفت. اگر هر فاکتور مطلوب می‌بود، امتیاز 1 و اگر نه امتیاز 0 را دریافت می‌کرد. کسانی که امتیاز بالاتری دریافت کردند، هر شب 7 تا 8 ساعت می‌خوابیدند، به ندرت دچار بی‌خوابی می‌شدند، در طول روز بیش از حد خواب‌آلود نبودند، در خواب دچار وقفه تنفسی نمی‌شدند و شخصیت صبح‌گاهی داشتند.

افراد کمی خواب مطلوب دارند

در پایان تحقیقات مشخص شد که فقط 10 درصد از شرکت‌کنندگان نمره خواب مطلوبی دریافت کردند، در صورتی که 8 درصد نمره ضعیفی گرفته بودند. پس از گذشت هشت سال، 274 نفر دچار بیماری سرخرگ کرنری یا سکته شده بودند. آن‌ها همچنین به بررسی عواملی مثل سن، جنس، مصرف الکل، شغل، مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی، فعالیت‌های فیزیکی، سطح کلسترول، دیابت و سابقه بیماری‌های قلبی در افراد پرداختند و فهمیدند که ریسک بیماری‌های سرخرگ کرنری و سکته به ازای هر یک امتیاز افزایش حدود 22 درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، شانس بروز بیماری‌های قلبی در افرادی که امتیاز 5 دریافت کرده بودند، در مقایسه با کسانی که امتیاز 0 یا 1 گرفته بودند، 75 درصد کمتر بود.

محققان همچنین دریافتند که اگر افراد در ادامه وضعیت خواب خود را بهبود بدهند و امتیاز بیشتری دریافت کنند، می‌توانند به ازای هر 1 امتیاز افزایش، شانس مشکلات قلبی را تا 7 درصد پایین بیاورند. نتایج این تحقیقات در مجله European Society of Cardiology منتشر شده است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی