ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خواب
علمی

مطالعه جدید: حرکت چشم‌ها در خواب با جایی که در رویا به آن نگاه می‌‌کنید، مطابقت دارد

محققان در مطالعه‌ای با بررسی سلول‌های مغزی در موش‌ها دریافته‌اند که حرکت چشم‌ها در حین خواب REM احتمالا همسو با حرکت خود فرد در رویاهاست.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

پژوهشگران برای اولین بار ثابت کرده‌اند که حرکت سریع چشم‌ها (REM) در حین خواب تصادفی نیست. آن‌ها با تحقیق روی موش‌ها دریافته‌اند که حرکت چشم‌ها در حین خواب احتمالا همسو با رویاهایی است که در خواب دیده می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو برای مطالعه خود به بررسی سلول‌های «حرکت سر» در مغز موش‌ها پرداختند. این سلول‌ها در واقع عصب‌هایی هستند که در تناسب با حرکت سر حیوان فعال می‌شوند. پژوهشگران با مقایسه وضعیت این سلول‌ها و حرکت چشم‌ها دریافته‌اند که سلول‌ها در حین خواب REM به‌طور تصادفی فعال نمی‌شوند و هم‌راستا با حرکت چشم‌ها هستند. به عبارت دیگر، چشم‌ها در حین خواب احتمالا به همان سمتی نگاه می‌کنند که در حین بیداری این کار را انجام می‌دهند.

«ماسیمو اسکانزیانی»، نویسنده ارشد این مقاله که در مجله Science منتشر شده، می‌گوید: «ما نشان دادیم که این حرکات چشم تصادفی نیستند. آن‌ها همسو با اتفاقاتی هستند که در جهان رویا در حال رقم خوردن است. این تحقیق به ما اجازه می‌دهد نیم‌نگاهی به فرآیندهای شناختی مغز در حین خواب داشته باشیم و در عین حال معمایی را حل می‌کند که از دهه‌ها پیش کنجکاوی دانشمندان را برانگیخته است.»

خواب REM

خواب REM و رویاها به گردآوری اطلاعات کمک می‌کنند؟

گروه اسکانزیانی دریافته که بخش‌های یکسانی از مغز در حین بیداری و رویا دیدن فعال و هماهنگ هستند. این مسئله می‌تواند مؤید ایده‌ای باشد که می‌گوید رویاها روشی برای گردآوری اطلاعات روز هستند. اسکانزیانی حالا می‌خواهد دریابد که بخش‌های مختلف مغز چگونه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا قابلیت خلاقانه رویا دیدن را به وجود بیاورند.

او ادامه می‌دهد: «ضروری است بدانیم که مغز چگونه خود را بر اساس تجارب مختلف به‌روزرسانی می‌کند. درک مکانیزم‌هایی که به ما اجازه می‌دهند بخش‌های مختلف مغز را در هنگام خواب با یکدیگر هماهنگ کنیم، به ما کمک خواهد کرد تا بدانیم که این تجارب چگونه به بخشی از مدل فردی ما از ماهیت جهان و چگونگی کارکرد آن تبدیل شده‌اند.»

اگر تمایل داشتید می‌توانید مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی