ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ Odyssey G9؛ یک تجربه منحصر به فرد

نگاهی به تمام جزئیات مانیتور عجیب و خاص سامسونگ ادیسه G9

نوشته شده ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مانیتور سامسونگ ادیسه G9 یکی از بهترین و گران‌ترین مانیتورهای گیمینگ جهان محسوب می‌شود که برای گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده است. این مانیتور سامسونگ از ویژگی‌های کم‌نظیری مانند نمایشگر خمیده ۴٩ اینچی با نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی، رزولوشن 5K با نسبت تصویر ٣٢:٩ و طراحی مدرن و جذاب بهره می‌برد. سامسونگ این مانیتور گیمینگ پرچمدار را برای بررسی در اختیارمان قرار داده است. بنابراین قصد داریم تا بررسی کاملی روی قابلیت‌ها و امکانات آن داشته باشیم و ببینیم که Odyssey G9 تا چه حد می‌تواند کاربران مختلف را راضی نگه دارد.

بررسی ویدیویی مانیتور سامسونگ ادیسه G9

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات فنی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9
  • نمایشگر ۴٩ اینچی با پنل VA
  • درجه انحنای 1000R نمایشگر
  • رزولوشن ١۴۴۰ در ۵١٢۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ١۰٩ پیکسل بر اینچ
  • نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی
  • نسبت تصویر ٣٢:۹
  • کنتراست ٢۵۰۰:١
  • زمان پاسخ‌دهی ١ میلی‌ثانیه‌ای پیکسل‌ها
  • حداکثر روشنایی ١۰۰۰ نیتی
  • قابلیت نمایش بیش از ١ میلیارد رنگ
  • پوشش ١٢۵ درصدی گستره رنگی sRGB و ٩٢ درصدی گستره رنگی Adobe sRGB
  • زاویه دید ١٧٨ درجه‌ای
  • دارای دو درگاه دیسپلی پورت ١.۴، یک درگاه HDMI و سه درگاه USB
  • دارای پایه حرفه‌ای با قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه نمایشگر در جهت‌های مختلف
  • مجهز به نورپردازی RGB با قابلیت شخصی‌سازی
  • وزن با پایه ٣۶.٨ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

اولین چیزی که در مانیتور ادیسه G9 نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند، طراحی مدرن و آینده‌نگرانه آن است. هنگامی که برای اولین بار به این مانیتور نگاه می‌کنید، احتمالا یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌افتید. چنین طراحی جالبی سبب می‌شود تا گیمرها بتوانند تعامل بیشتری با مانیتور خود داشته باشند. سامسونگ ادیسه G9 تنها در رنگ سفید روانه بازار شده است.

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

روی قاب پشتی این مانیتور غول پیکر، انواع و اقسام طرح‌ها حک شده‌اند که به حس مدرنیته آن می‌افزایند. محل اتصال پایه در این قسمت نیز در کانون توجهات قرار دارد؛ محلی که نقطه عطف اصلی طراحی ادیسه G9 محسوب می‌شود. محل اتصال پایه این مانیتور به نورپردازی RGB مزین شده و جالب این‌که می‌توانید رنگ‌بندی و جلوه‌های آن را به صورت دلخواه شخصی‌سازی کنید.

پایه این مانیتور غول‌پیکر از فلز و پلاستیک ساخته شده و از استحکام بالایی برخوردار است. سامسونگ ایده جذابی را در مورد این پایه عملی کرده و به لطف این موضوع، می‌توانید کابل‌های وصل شده به مانیتور را از آن رد کرده و به وضعیت آن‌ها سر و سامان دهید. امکان تنظیم زاویه نمایشگر در جهت‌های مختلف به لطف این پایه امکان‌پذیر است و می‌توانید آن را طبق سلیقه شخصی خود در وضعیت‌های مختلفی قرار دهید. امکان قرار دادن هدفون روی پایه مانیتور یکی دیگر از مزایای کاربردی آن است.

در گوشه پنل زیرین مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9 از پورت‌های مختلفی استفاده شده، هرچند حداقل انتظار پورت USB-C با پشتیبانی از تاندربولت یا دیسپلی‌پورت را در این مانیتور گران‌قیمت داشتیم تا اغلب کاربران مک بتوانند با دغدغه کم‌تری از آن استفاده کنند. در ادامه مروری بر لیست پورت‌های موجود این مانیتور داریم:

  • دو عدد دیسپلی پورت ١.۴
  • یک عدد HDMI
  • دو عدد USB-A
  • یک عدد USB-B به عنوان USB Hub
  • جک هدفون

سامسونگ می‌توانست از بلندگوی داخلی در ادیسه G9 استفاده کند تا کاربر حتی برای گوش دادن به پیام‌های صوتی نیاز به اتصال بلندگوی خارجی یا هدفون نداشته باشد اما این موضوع نقطه ضعف مهمی به شمار نمی‌آید.

در نهایت نوبت به قاب جلویی ادیسه G9 می‌رسد. این محصول سامسونگ، اولین مانیتور جهان است که به نمایشگر بزرگ ۴٩ اینچی خمیده تجهیز می‌شود. این نمایشگر طویل با اندازه حدودا ١ متری، بزرگ‌ترین مانیتوری است که به دفتر دیجیاتو آمده و مشخصا دستگاهی نیست که در هر مکانی قابل استفاده باشد. بنابراین با توجه به ابعاد بزرگ آن، باید محل مناسبی را برای قرارگیری‌اش در نظر بگیرید.

باید این را هم بگوییم که با توجه به وزن ٣۶.٨ کیلوگرمی مانیتور سامسونگ Odyssey G9 با پایه، حمل آن به هیچ وجه ساده نیست. در نتیجه باید بیشترین میزان دقت را حین حمل و نقل آن به خرج دهید.

کیفیت تصویر و صفحه نمایش

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

در کنار طراحی حرفه‌ای و جذاب، سامسونگ از نمایشگری با ویژگی‌هایی مخصوص گیمرها در این محصول استفاده کرده است؛ اما آیا این مانیتور تنها برای گیمرها کاربردیست یا کاربران هر قشری می‌توانند از آن استفاده کنند؟

اجازه بدهید ابتدا مروری بر مشخصه‌های نمایشگر این مانیتور داشته باشیم. مانیتور ادیسه G9 از نمایشگر بزرگ ۴٩ اینچی VA با نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی و رزولوشن ١۴۴۰ در ۵١٢٠ پیکسلی بهره می‌برد. این نمایشگر از قابلیت‌هایی از جمله نمایش محتوای HDR، پوشش ١٢۵ درصدی گستره رنگی sRGB، استانداردهای G-Sync و FreeSync برای جلوگیری از مشکل پارگی تصویر (Screen Tearing) و انواع و اقسام ویژگی‌های جذاب پشتیبانی می‌کند. در نتیجه سامسونگ با توپ پر به میدان آمده است.

یکی از کاربردهای جذاب نمایشگر بزرگ و طویل در این محصول، امکان مدیریت نمودارهای مربوط به رمز ارز، گراف‌ها و موارد این‌چنینی محسوب می‌شود. به‌کارگیری پنل خمیده با انحنای 1000R در برخی بازی‌ها سبب تجربه فراگیرتر از بازی کردن می‌شود. حتی این موضوع منجر به تماشای یکسان محتوا در تمام بخش‌های صفحه می‌شود؛ حتی این خمیدگی می‌تواند از خستگی چشم و ذهن پس از کارکرد طولانی با مانیتور جلوگیری کند.

یکی از قابلیت‌های کلیدی این مانیتور که باعث می‌شود آن را یک مانیتور گیمینگ بدانیم، پشتیبانی از نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی است. مشخصا به‌کارگیری چنین پنل پر قابلیت و با کیفیتی در کنار نرخ رفرش بالا، سبب رسیدن به مرحله جدیدی از بازی کردن خواهد شد.

نسبت تصویر ٣٢:۹ این مانیتور می‌تواند در تجربه برخی بازی‌ها و اجرای همزمان اپ‌ها جذاب باشد؛ با این حال بسیاری از ویدیوها و اپ‌ها به صورت مستقل از چنین نسبت تصویری پشتیبانی نمی‌کنند و به صورت تمام صفحه اجرا نمی‌شوند. برای تماشای ویدیوهای عادی با این مانیتور، دو طرف مانیتور با بخش مشکی رنگ بزرگی احاطه می‌شود که این موضوع به نسبت تصویر عریض نمایشگر مربوط می‌شود، چرا که اکثر محتوای ویدیویی با نسبت تصویر ۱۶:۹ یا نهایتا ۲۱:۹ تولید می‌شوند و محتوایی با نسبت تصویر ۳۲:۹ به‌سختی پیدا می‌شود.

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

اگر ادیتور یا تدوینگر باشید، بهره‌مندی از مانیتوری با کیفیت بالا و پوشش گسترده فضای رنگی از محورهای کلیدی کار شما محسوب می‌شود. نمایشگر مانیتور گیمینگ ادیسه G9 از حدود ١٢۵ درصد فضای رنگی sRGB، ٩٢ درصد Adobe sRGB و حدود ٨۰ درصد DCI-P3 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین بهتر است که خیلی برای Color Correction و کارهای مشابه روی آن حساب باز نکنید اما این میزان پوشش فضای رنگی برای ادیت ویدیو کفایت می‌کند.

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

مشکل شایع پنل‌های VA حتی در این مانیتور گیمینگ پرچمدار نیز به چشم می‌خورد. در نتیجه انتظار مواجهه با مشکلاتی مانند ضعف Local dimming و عدم یکنواختی رنگ مشکی و نور پس‌زمینه را داشته باشید. البته مدل Neo G9 این مانیتور که از پنل بک‌لایت mini-LED بهره می‌برد، با چنین مشکلی دست و پنجه نرم نمی‌کند.

جمع‌بندی بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ Odyssey G9

بررسی مانیتور گیمینگ سامسونگ ادیسه G9

به شکل واضح می‌توان گفت که مانیتور سامسونگ ادیسه G9 یکی از محصولاتی است که هر گیمری آرزوی داشتن آن را در سر می‌پروراند. این مانیتور با طراحی و ویژگی‌های کم‌نظیری که دارد، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در عملکرد حرفه‌ای یک گیمر باشد. حتی اگر گیمر نباشید، این مانیتور برای برخی استفاده‌های عمومی هم تجربه منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. در کل این مانیتور با قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان، گزینه‌ای حرفه‌ای برای تکمیل سیستم‌های گیمینگ پر قدرت محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • itookan
    itookan | ۸ شهریور ۱۴۰۱

    برای دیزاین چطوره؟ من تو ریویوهاش دیدم که به خاطر شعاع انحنای R1000 که داره خطوط راست خمیده به نظر میرسن. درسته آیا؟

مطالب پیشنهادی