ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

تلسکوپ جیمز وب اولین تصویر از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرد

حالا به کمک تلسکوپ جیمز وب می‌توانیم به صورت مستقیم به تصویر سیاره فراخورشیدی HIP 65426 b نگاه کنیم.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

در یک لحظه تاریخی دیگر، تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصویر مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرد. این سیاره «HIP 65426 b» نام دارد و جرم آن درحدود 6 تا 12 برابر جرم مشتری است. قدمت سیاره فراخورشیدی مذکور بین 15 تا 20 میلیون سال است و اخترفیزیکدانان آن را در سال 2017 کشف کردند.

ثبت این تصویر جدید پیشرفت شگرفی است زیرا این اولین بار است که ما تصویری از سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی خود می‌گیریم. دانشمندان سال‌ها پیش وجود سیارات فراخورشیدی را به اثبات رسانده‌اند و جیمز وب نیز موفق شده است وجود دی اکسید کربن را در اتمسفر یکی از این سیارات کشف کند. اما این اولین تصویر واقعی از یک سیاره فراخورشیدی است.

اخترشناسان برای اولین بار در سال 2017 با استفاده از ابزار «SPHERE» در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا - که در شیلی قرار دارد - سیاره فراخورشیدی HIP 65426 b را شناسایی کردند. در آن زمان اخترشناسان با استفاده از طول موج‌های کوتاه نور مادون قرمز از این سیاره عکس گرفتند. اما وب به اخترشناسان اجازه داده است تا این سیاره را در طول موج‌ فروسرخ میانی مشاهده کنند و تصویر مستقیم آن را به ما نمایش دهند. جزئیات ارائه شده در این تصویر قابل قیاس با تصاویر قبلی نیست.

سیاره فراخورشیدی

جالب است بدانید آنچه سبب شد تا تلسکوپ جیمز وب بتواند از این سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کند، فاصله آن تا ستاره‌اش است. فاصله این سیاره تا ستاره‌اش تقریبا 100 برابر فاصله زمین تا ستاره‌اش (خورشید) است. در نتیجه چنین فاصله‌ای، جیمز وب توانست تاثیر نور ستاره را نادیده بگیرد و تصویر دقیقی از سیاره فراخورشیدی به ثبت برساند.

بخش دیگری از آنچه این تصویر را بسیار تاریخی می‌کند این است که فرصت‌های جدیدی در مطالعه سیارات فراخورشیدی را برای اخترشناسان ایجاد می‌کند. به عقیده دانشمندان این سیارات شبیه به زمین احتمالا نشانه‌هایی از حیات و یا حتی حیات موجودات بیگانه خواهند داشت.

جیمز وب کمتر از سه ماه است که فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است و تاکنون تصاویر شگفت‌انگیزی منتشر کرده است. این تلسکوپ 5.5 تا 10 سال فعالیت خواهند کرد - طبق برنامه‌ریزی‌ها - و امیدواریم در این مدت رکوردهای شگفت‌انگیزی در کشف کیهان به ثبت برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی