ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکتور هسته‌ای فضایی چین ظاهرا می‌تواند انرژی 10 ایستگاه فضایی بین‌المللی را تامین کند

گزارش‌ها حاکی از موفقیت چین در ساخت یک راکتور هسته‌ای فضایی است که می‌تواند یک مگاوات برق تولید کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

خبرگزاری چینی SCMP در ماه نوامبر پارسال اعلام کرد که پکن در حال توسعه راکتور هسته‌ای قدرتمندی برای ماموریت‌های ماه و مریخ است. حالا گزارش شده که این راکتور ارزیابی‌های جامع عملکردی را پشت سر گذاشته و ظاهرا می‌تواند انرژی 10 ایستگاه فضایی بین‌المللی را تامین کند.

به گزارش SpaceNews، وزارت علوم و فناوری چین بررسی‌های جامع این راکتور فضایی را انجام داده اما فعلا اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده است. این راکتور که توسط آکادمی علوم چین ساخته شده می‌تواند یک مگاوات برق برای فضاپیماها تامین کند. این توان حدود 100 برابر توان دستگاه مشابهی است که ناسا می‌خواهد تا سال 2030 بر سطح ماه بسازد.

این توان می‌تواند انرژی مورد نیاز برای 10 ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم کند. ناسا قبلا تخمین زده بود که ایستگاه فضایی در بیشترین حالت حدود 120 کیلووات انرژی مصرف می‌کند. این پروژه با سرمایه‌گذاری دولت پکن در سال 2019‌ آغاز به کار کرد.

راکت فضایی چین

ماموریت‌های رباتیک به سیارات فضای دوردست انرژی خیلی کمی از خورشید دریافت می‌کنند، در نتیجه نمی‌توانند به پنل‌های خورشیدی متکی باشند. پس برای این ماموریت‌ها باید از سیستم‌های شکافت هسته‌ای استفاده کرد. چین در سال‌های اخیر به شدت به دنبال توسعه و تجهیز توانمندی‌های فضایی خود بوده است.

این کشور در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در ماموریت‌های فضایی بی‌تجربه نیست. آن‌ها قبلا در ماموریت فرودگر ماه «چانگ‌ای 3» از مولد هسته‌ای خاصی با سوخت پلوتونیوم استفاده کردند تا از سرمای زیاد شب‌های ماه در امان بمانند. حالا در پیشنهادهای پکن به منظور استفاده از راکتورهای هسته‌ای فضایی به انجام ماموریت‌هایی مثل وویجر ناسا اشاره شده است. این کشور ظاهرا قصد دارد مدارگردی را با سوخت هسته‌ای به دور سیاره نپتون بفرستد.

متخصصان ناسا و صنعت هوافضای آمریکا سال گذشته به دولت ایالات متحده هشدار دادند که اگر این کشور نمی‌خواهد از رقابت‌های فضایی عقب بماند، باید سرعت فعالیت‌های خود را افزایش دهد.

اگر تمایل داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی