ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلول‌های سرطانی
علمی

دانشمندان می‌خواهند با خفه کردن سلول‌های سرطانی، این بیماری کشنده را شکست دهند

محققان درمان جدیدی را برای سرطان پیدا کرده‌اند که با ممانعت از رسیدن اکسیژن به سلول‌ها، باعث از بین رفتن تمامی سلول‌های بدخیم می‌شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

محققان سال‌هاست که سعی دارند درمانی برای سرطان پیدا کنند، اما هنوز در انجام این کار موفق نبوده‌اند. حالا در روشی که به تازگی در آزمایشگاه خود را ثابت کرده، دانشمندان توانسته‌اند با ممانعت از انتقال اکسیژن به سلول‌های سرطانی، آن‌ها را حتی در حالت غیرقابل درمان از بین ببرند.

«تانیا ویل»، «دیوید ان‌جی» و چند پژوهشگر دیگر از موسسه تحقیقات پلیمر مکس پلانک به منظور متوقف‌سازی سلول‌های سرطانی نگاه دقیق‌تری به روش‌های مقابله با این بیماری انداخته‌اند. در بیانیه‌ای که پیرامون تحقیقات آن‌ها منتشر شده، آمده است: «آن‌ها با ایجاد اختلال در اجزای سلول مسئول تبدیل اکسیژن به انرژی شیمیایی، موفقیت اولیه در حذف سلول‌های بیرون کشیده‌شده از سرطان متاستازی غیرقابل درمان را نشان داده‌اند.»

دانشمندان کار خود را با این ایده شروع کردند که سلول‌های سرطانی به شدت انطباق‌پذیرند و می‌توانند مکانیزم‌هایی را برای جلوگیری از درمان‌ها به وجود بیاورند. ان‌جی می‌گوید: «ما می‌خواهیم با حمله به ستون اصلی حیات سلولی – یعنی شیوه تنفس آن‌ها – و تولید انرژی شیمیایی برای رشدشان، مانع از چنین وفق‌پذیری‌هایی شویم.»

سلول‌های سرطانی

موهای ریز جلوی انتقال اکسیژن به سلول‌های سرطانی را می‌گیرند

محققان به همین خاطر دارویی ساخته‌اند که به داخل سلول می‌رود و به شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهد و یک فرآیند شیمیایی را کلید می‌زند. مولکول‌های دارو سپس به یکدیگر می‌چسبند و موهای ریزی را تشکیل می‌دهند که هزاران بار باریک‌تر از موی انسانند. «ژیشوان ژو»، از دیگر نویسندگان این مقاله می‌گوید: «این موها فلوئورسنت هستند، پس می‌توانید با میکروسکوپ به‌طور مستقیم تشکیل شدن آن‌ها را ببینید.»

دانشمندان مصرف اکسیژن را در انواع مختلف سلول‌ها اندازه‌گیری کردند و متوجه شدند که این موها مانع از تبدیل اکسیژن به ATP می‌شود. ATP همان مولکولی است که انرژی را به سلول‌ها می‌رساند. با این روش، همه سلول‌های بدخیم، حتی در مورد سرطان‌های متاستازی، در عرض چهار ساعت از بین رفتند. این یعنی محققان ممکن است بتوانند با تحقیقات بیشتر درمانی را ارائه کنند که حتی قادر به مقابله با سرطان‌های غیرقابل درمان باشد.

نتایج حاضر در شرایط کنترل‌شده آزمایشگاهی به دست آمده و در مجله علمی American Chemical Society منتشر شده است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی