ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هابل
علمی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویری خیره‌کننده از یک کهکشان مارپیچی به نمایش گذاشت

کهکشان NGC 1961 در صورت فلکی زرافه و فاصله 180 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

عکس جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی هابل به اشتراک گذاشته شده، ساختار خیره کننده یک کهکشان مارپیچی را در دوردست‌ها نشان می‌دهد.

این کهکشان که NGC 1961 نام دارد، به عنوان یک کهکشان مارپیچی میانی با هسته کهکشانی فعال (AGN) طبقه‌بندی می‌شود. همچنین فاصله این کهکشان که در صورت فلکی زرافه (Camelopardalis) قرار گرفته با زمین، 180 میلیون سال نوری برآورد شده است.

ناسا در بیانیه خود درباره این تصویر یادداشت کرده:

«کهکشان NGC 1961 بازوهای مارپیچی زیبای خود را در این تصویر تازه منتشر شده از تلسکوپ فضایی هابل باز می‌کند. نواحی درخشان و آبی رنگ ستاره‌های جوان، بازوهای مارپیچی و غبارآلود اطراف نواحی مرکزی کهکشان را نقطه‌گذاری کرده‌اند.»

کهکشان‌های با AGN، دارای مراکز بسیار درخشانی هستند که به دلیل وجود یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در هسته خود، درخشش بیشتری نسبت به سایر کهکشان‌ها دارند. این سیاه‌چاله کلان‌جرم مواد محیط اطراف خود را جذب می‌کند و مقادیر زیادی تشعشع را به شکل فواره‌های درخشان و باد آزاد می‌کند که باعث سوخت رسانی به هسته فعال کهکشان می‌شود.

مقامات ناسا در این بیانیه اشاره می‌کنند که مشاهدات هابل نشان می‌دهد، کهکشان NGC 1961 دارای یک نوع نسبتا رایج از AGN است که ذرات باردار کم انرژی منتشر می‌کند.

در طول چند سال گذشته و به‌ویژه پس از پرتاب تلسکوپ دیگر ناسا، یعنی جیمز، تصاویر خیره‌کننده‌ای از پدیده‌های طبیعی نجومی به اشتراک گذاشته شده است. اخیرا جیمز وب تصویری خیره کننده و با جزئیات از سحابی رتیل منتشر کرده بود که در فاصله 170 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. علاوه بر این، هفته‌ها قبل، جیمز وب اولین تصویر از یک سیاره فراخورشیدی را نیز به انسان‌ها نشان داده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی