ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

انجمن صنفی VODها: زورآزمایی نهادهای موازی فرهنگی موجب تضعیف این صنعت شده است

انجمن صنفی VODها با انتشار بیانیه‌ای از اعمال فشار و تحمیل نظرات غیرتخصصی برخی نهادها به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه انتقاد کرد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۱

انجمن صنفی نمایش ویدیوی برخط با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به اشتعال‌زایی برای بیش از 13 هزار نفر در این حوزه، از اعمال فشار و تحمیل نظرات غیرتخصصی برخی نهادها به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط، این انجمن با انتشار بیانیه‌ای از زور آزمایی نهادهای موازی فرهنگی در این حوزه انتقاد کرده و آن را موجب تحلیل رفتن نیروهای مستعد صنعت سینما دانست.

انجمن صنفی VODها با اشاره به دو سال پایش و رصد محیط و‌ مناسبات کسب و کارهای این حوزه، اعلام کرد هم‌زمان چند دستگاه اجرایی به‌طور موازی باصلاحیت و بی‌صلاحیتِ قانونی، گاه آشنا و عمدتا کم‌آشنا به این کسب و کار، به‌طور مدوام در حال اعمال فشار و تحمیل نظرات غیرتخصصی خود به فعالان این کسب و کار هستند؛ کسب و کارهایی که انجمن معتقد است به گواه توانمندی‌های کشور می‌تواند علاوه بر ارزآوری موجب اشتغال پاک و تاثیرگذار در جوامع همسایه ایران باشد.

در ادامه این بیانیه به «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی- اهداف و اقدامات کلان» اشاره شده که در آن سهمی برای حضور فعالان و ذی‌نفعان این کسب و کار دیده نشده است:

«کسب و کارهایی که فقط در این دو سال اخیر بی‌آلایندگی زیست محیطی و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی توانسته‌اند موجبات اشتغال بیش از 13هزار تن از هنرمندان و نیروهای فنی را فراهم کنند و مانع مهاجرت فن آوران جوان‌مان به سایر کشورها شوند. همچنین آن‌ها باعث افزایش مصرف کالای فرهنگی تولید داخل شده‌اند.»

این انجمن اعتقاد دارد روند گذار فعلی همچون گسترش شبکه‌های اجتماعی، افول رسانه‌های متمرکز سنتی همانند شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای و نیز رشد طبقه متوسط فرهنگی، همزمان شامل فرصت‌ها و تهدیدهای عدیده‌ای برای کشور است که به نوع نگاه و مدیریت خردمندانه این موقعیت‌ها بستگی دارد: «پر واضح است که در اثر امواج خروشان تغییرات فناورانه، تداوم نظم سنتی فرهنگ پیشین دیگر ممکن نیست و این در حالی است که برخی از بازیگران این حوزه کاملا به نظمی قدیمی چسبیده‌اند که تار و پود ساختار آن در حال گسستن است.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که روز به روز به دلیل برداشت‌های غلط از تحولات و قوانین جاری و زور آزمایی نهادهای موازی فرهنگی،  صنعت سینما و نیروهای مستعد این حوزه در حال تحلیل رفتن است و در عوض کشورهایی که فرسنگ‌ها با ایران فاصله فرهنگی داشته‌اند به مدد اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات درست و بخردانه، امروز در حال تبدیل شدن به قطب‌های سینمایی و سرگرمی‌اند.

در همین راستا انجمن صنفی نمایش ویدیوی برخط به حکم اساسنامه قانونی، وظیفه خویش دانسته تا به عنوان نماینده شرکت‌های صنف، تجربیات، دغدغه‌ها و ملاحظات بخش خصوصی را در تنظیم و تدوین قوانین و مقررات این حوزه با نهادهای متولی این امر به اشتراک بگذارد. این انجمن در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده تا با اقدام هماهنگ تمامی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع در چارچوب اصول قانون اساسی و مصوبات کلان کشوری، هرچه سریع‌تر تردیدها و ابهامات موجود در تنظیم‌گری این حوزه برطرف و زمینه جهت جبران مافات به‌منظور طلایه‌داری ایران در منطقه فراهم شود.

گفتنی است انجمن صنفی VODها مردادماه امسال، پیش‌نویس پیشنهادی قانون انتظام‌بخشی نمایش ویدئویی برخط (آنلاین) را منتشر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی