ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رژیم غذایی غنی از فیبر تصفیه شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد

مصرف بیش از حد فیبر تصفیه شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را در برخی افراد افزایش دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه تولدو اسپانیا نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد فیبر تصفیه شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را در برخی افراد به ویژه افرادی که با بیماری‌های عروقی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش دهد.

این یافته‌های جدید می‌تواند به پزشکان کمک کند تا سال‌ها قبل از تشکیل تومور، افرادی را که در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند، شناسایی کرده و به صورت بالقوه بتوانند با اصلاح رژیم غذایی چنین افرادی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

بسیاری از مردم گاهی غذاهای غنی از فیبر را برای کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان مصرف می کنند. حالا، تحقیقات جدید دانشگاه تولدو نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از فیبر تصفیه شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را در برخی افراد، به ویژه آنهایی که دچار تغییر شکل عروقی هستند، افزایش دهد.

فیبر غنی شده و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد

نتایج این تحقیق در نشریه  Gastroenterology منتشر شده است. دکتر«ماتام ویجی- کومر»، استاد گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی در کالج پزشکی و علوم زیستی این دانشگاه می‌گوید:

«مدت زمان مدیدی است که روی این ایده کار می‌کنیم که اکثر بیماری‌ها از روده شروع می‌شوند. این مطالعه پیشرفت قابل توجهی در این زمینه را نشان می‌دهد. همچنین این تحقیق، سرنخ‌هایی را در مورد شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد ارائه می‌دهد و به صورت بالقوه می‌تواند با تغییر رژیم غذایی چنین افرادی، احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.»

چهار سال قبل، همین تیم تحقیقاتی مقاله‌ای را در نشریه Cell منتشر کرد که نشان می‌داد درصد بالایی از موش‌های دارای نقص سیستم ایمنی، پس از تغذیه با رژیم غذایی غنی‌شده با اینولین به سرطان کبد مبتلا شدند. اینولین نوعی فیبر تصفیه‌شده و قابل تخمیر گیاهی است که در سوپرمارکت‌ها به‌عنوان یک پروبیوتیک برای ارتقا سلامت عرضه می‌شود.

با وجودی که اینولین می‌تواند روی سلامت متابولیک تاثیرگذار باشد، تیم تحقیقاتی دریافتند که از هر 10 موش آزمایشگاهی به ظاهر سالم، یک موش با مصرف رژیم غذایی حاوی اینولین به سرطان کبد مبتلا می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی