ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری
علمی

حل یک معمای 50 ساله؛ محققان بالاخره فهمیدند باکتری‌ها چگونه حرکت می‌کنند

محققان در مطالعات جدید خود با جزئیاتی در سطح اتمی دریافته‌اند که باکتری‌ها چگونه قابلیت حرکت کردن را دارند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

محققان دانشگاه ویرجینیا معمای پنجاه ساله‌ای را حل کرده‌اند که نشان می‌دهد باکتری E. coli و دیگر باکتری‌ها چگونه قادر به حرکت هستند. آن‌ها می‌گویند همه این کار به کمک یک زائده انجام می‌شود که توسط یک پروتئین ساخته شده است.

یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری «ادوارد اچ. اگلمن» از دانشگاه ویرجینیا توانسته‌اند با استفاده از میکروسکوپ الکترونی کرایو (cryo-EM) و مدل‌سازی‌های پیشرفته کامپیوتری ببینند چه ساختاری موجب حرکت این موجودات فوق‌العاده ریز می‌شود. باکتری‌ها ظاهرا با پیچاندن زائده‌های دراز خود که شکلی شبیه رشته دارند، آن‌ها را به حالتی شبیه ابزار چوب‌پنبه‌کش در می‌آورند و مانند پیشران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگلمن می‌گوید: «هرچند از 50 سال پیش مدل‌هایی درباره چگونگی تبدیل این رشته‌ها به شکل‌های پیچیده‌ی قاعده‌مند وجود داشت، ما حالا ساختار این رشته‌ها را با جزئیاتی در سطح اتمی مشخص کرده‌ایم.»

مقایسه باکتری و آرکی

باکتری‌های مختلف یک یا چند زائده موسوم به تاژک یا فلاژل دارند. یک تاژک از هزاران زیرواحد ساخته شده، اما همه این زیرواحدها دقیقا مثل هم هستند. تاژک‌ها باید حالتی شبیه ابزار چوب‌پنبه‌بازکن داشته باشند تا مانند یک پیشران باکتری را به جلو حرکت دهند. دانشمندان به این شکل «ابرپیچش» می‌گویند و حالا بالاخره فهمیده‌اند که باکتری‌ها چگونه حرکت می‌کنند.

اگلمن و تیمش می‌گوید پروتئینی که تاژک را می‌سازد، می‌تواند در 11 حالت وجود داشته باشد. ترکیب همین حالت‌هاست که امکان شکل‌گیری حالتی شبیه چوب‌پنبه‌کش را فراهم می‌کند.

پیش‌تر تصور می‌شد که پیشران باکتری‌ها نسبت به ارگانیزم‌های تک‌سلولی دیگری موسوم به آرکی‌ها تفاوت‌های زیادی دارند. آرکی‌ها در محیط‌های بسیار سخت زمین از جمله در استخرهای جوشان اسیدی در اعماق اقیانوس وجود دارند. برررسی‌های اگلمن نشان داده که پروتئین سازنده تاژک آرکی‌ها در 10 حالت مختلف وجود دارد. اگرچه جزئیات آن‌ها فرق‌های بسیاری با تاژک باکتری‌ها داشته، اما نتیجه یکسان بوده و همان شکل چوب‌پنبه‌بازکن را ایجاد کرده است.

دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که این یافته نمونه‌ای از تکامل همگراست که نشان می‌دهد طبیعت از طرق مختلف به راهکارهای ساده دست پیدا می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجله Cell چاپ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۷ مهر ۱۴۰۱

    الان پیپرشون رو چک کردم، از آلفا فولد استفاده کردن، به نظرم ازین ب بعدد کمترین پیپری در دنیای پزشکی و بیولوژی رو خواهید تونست پیدا کنید ک از این تکنولوژی استفاده نکنه

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۷ مهر ۱۴۰۱

    کنجکاوم بدونم اون مدلی ک از پروتیین‌ها ارائه دادن از آلفا فولد دیپمایند بدست اومده یا نه، اگر آره ک واقعا جالبه و نشون میده این تکنولوژی چقدر بیولوژی رو در تمام زمینه‌ها جلو انداخته ک در نمام پژوهش‌های ریز و درشت می‌تونه استفاده بشه و کلا متحول کنه همه چیو

مطالب پیشنهادی