ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: تولد ناسا مبارک!

۶۴ سال پیش ناسا به سازمانی مستقل تبدیل شد که هم مهندسی هوانوردی و هم اکتشافات فضایی را مدیریت می‌کرد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

۶۴ سال پیش، دوایت دی. آیزنهاور، رئیس جمهور وقت ایالات متحده قانونی را امضا کرد که آژانس فضایی ناسا را به‌وجود می‌آورد. این قانون در ۲۹ ژوئیه به‌ثبت رسید، اما فعالیت ناسا از ۱ اکتبر ۱۹۸۵ آغاز شد.

تاسیس ناسا

در دوره‌ی جنگ سرد، شوروی ماهواره اسپوتینک- ۱ را به فضا پرتاب کرد و این ماهواره موفقیت‌های خود را به همراه داشت. این موفقیت‌ها باعث ایجاد نگرانی ایالات متحده مبنی بر کوتاهی آمریکا در زمینه پیشرفت‌های فضایی شد. به همین دلیل هم به فکر ایجاد سازمان فضایی ملی خود افتاد.

دوایت آیزنهاور، ناسا را جایگزین کمیته رایزنی ملی هوانوردی یا به اختصار ناکا (Naca) کرد و آن را به سازمانی مستقل تبدیل کرد که بتواند هم مهندسی هوانوردی و هم اکتشافات علمی- فضایی را مدیریت کند.

ناسا بر پایه گسترش دانش بشری و توسعه فناوری جدید تبدیل به یک آژانس غیرنظامی شد که تنها بر اکتشافات فضایی متمرکز بود و با کشورهای دیگر نیز همکاری می‌کرد.

توماس کیت گلنان به عنوان نخستین مدیر ناسا و هیو لاتیمر درایدن به عنوان معاون او برگزیده شدند.

دوایت آیزنهاور دکتر کیت گلنان را به عنوان مدیر ناسا و هیو لاتیمر درایدن را به عنوان معاون او برگزید.

دستاوردها و پروژه‌های فضایی

ناسا تعداد زیادی برنامه فضایی سرنشین‌دار و بدون سرنشین به فضا ارسال کرده است.
پروژه مرکوری اولین برنامه سرنشین‌دار ناسا بود که طی آن اولین آمریکایی در مدار زمین قرار گرفت.
پروژه جمینای دستاوردهای دیگری مانند مانور در فضا، اتصال فضاپیماها به یکدیگر و راهپیمایی فضایی را نخستین بار برای ایالات متحده رقم زد.

پس از آن بود که شناخته شده‌ترین ماموریت فضایی در جهان، آپولو شروع به‌ کار کرد. طی این برنامه ۱۲ انسان روی کره ماه فرود آمدند و پس آن دیگر پای هیچ انسانی به ماه نرسید. از سال ۱۹۸۱ نیز شاتل‌های فضایی پا به عرصه گذاشتند. این فضاپیماها قابلیت بازگشت دوباره به زمین و پرواز برای دفعات بعدی را دارا بودند. شاتل‌های فضایی با ۱۳۵ پرواز زمینه‌ساز ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

علاوه بر این‌ها، ماهواره‌های فضایی بدون سرنشین زیادی مانند وویجر۱ و ۲، مریخ‌نورد کنجکاوی، مارینر، ماژلان و کاسینی برای رصد و جمع‌آوری اطلاعات از سیارات منظومه‌شمسی به فضا پرتاب شده‌اند.

تلسکوپ‌های فضایی هابل و جیمز وب نیز از مهم‌ترین تجهیزات ناسا برای گسترش دانسته‌های ما از ناسا محسوب می‌شود.

جالب است بدانید این سازمان با وجود مصرف سوخت بسیار زیاد خود، به فکر محیط زیست زمین نیز بوده است. ناسا اولین سازمان فدرالی است که برای تولید انرژی در مراکز خود از گازهایی استفاده می‌کند که ناشی از دفن زباله‌ها است.

دستاوردهای این آژانس فضایی علاوه بر پیشرفتی که در زمینه کیهان‌شناسی و پروازهای فضایی حاصل شد، الهام بخش بسیاری از انسان‌ها در هر نقطه از زمین بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی