ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر سندیکای مخابرات: برای اینترنت ماهواره‌ای یا باید با کل دنیا آشتی کنیم یا استارلینک ایرانی بسازیم

رستگار از سازمان فضایی ایران خواست به جای شعار دادن، دست به کار شود تا در کشور یک منظومه مستقل ماهواره‌ای داشته باشیم.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۹

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اعتقاد دارد برای بهره‌گیری از اینترنت ماهواره‌ای دو راه وجود دارد؛ یا آشتی با کل دنیا یا ساخت استارلینک ایرانی. رستگار از سازمان فضایی ایران خواست به جای شعار دادن در بخش فضایی، دست به کار شود تا در کشور یک منظومه مستقل ماهواره‌ای داشته باشیم.

بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران طی یک هفته اخیر بسیار داغ شده است. در همین راستا «فرامرز رستگار»، دبیر و عضو هیئت مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا به بحث راه‌اندازی و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت:

«برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا باید با کل دنیا آشتی کنیم و یکی از مصرف کننده‌های آن‌ها باشیم که این موضوع بعید است یا یک استارلینک ایرانی بسازیم. بدین صورت که منظومه‌ی ماهواره‌ای ایجاد کنیم که ماهواره‌های آن مختص ایران باشد تا ترمینال‌های آن در اختیار خود ما قرار گیرد.»

با توجه به اینکه فعلا به طور رسمی امکان ورود تجهیزات استارلینک به ایران وجود ندارد، آیا می‌توان این ترمینال‌ها را در ایران تولید کرد؟ رستگار در پاسخ به این سوال گفت: «تجهیزات زمینی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید مورد تایید سازمانی قرار گیرد که این بخش فضایی را ایجاد کرده‌ و هر شرکتی توان ساخت آن را ندارد.»

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

به گفته او لازمه ساخت تجهیزات مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در هر کشوری این است که خود آن کشور از منظومه‎‌های ماهواره ای برخوردار باشد تا آن تجهیزات بتوانند فعال شوند: «در جهان هر کسی بخواهد ترمینال زمینی در این خصوص ایجاد کند، باید حتما با استارلینک توافق‌نامه داشته باشد، در غیر این صورت تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آن کشور فعال نخواهد شد.»

دبیر سندیکای صنعت مخابرات از سازمان فضایی ایران خواست به جای شعار دادن در بخش فضایی، دست به کار شود تا در کشور یک منظومه مستقل ماهواره‌ای داشته باشیم. به اعتقاد او این ماهواره‌ در لایه‌های پایین قرار دارد و کار پیچیده‌ای نیست: «البته این موضوع در برنامه‌‌ی از پیش تعیین شده‌‌ی سازمان فضایی بوده است، اما متاسفانه این سازمان وقت خود را برای انجام کارهای دیگر هدر داده است

وی در پاین بار دیگر با تاکید بر اینکه زمانی که منظومه‌ ماهواره‌ای برای کشور دیگری باشد، نمی‌توان در زمین ترمینال ماهواره‌ای ایجاد کرد، گفت: «چراکه از لحاظ فنی این ارتباط فراهم نمی‌شود و به ما سرویسی ارائه نخواهند داد، بنابراین پیگیری این موضوع از رسالت‌های سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه ارتباطات است و این دو ارگان باید به سمت ساخت ماهواره‌های کوچک حرکت کنند.»

گفتنی است رئیس سازمان فضایی ایران، شهریور ماه امسال اعلام کرد بحث راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور در فاز امکان سنجی است و در برنامه 10 ساله فضایی کشور وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • roham
    roham | ۱۲ مهر ۱۴۰۱

    شمااول اینترنتو درست کن و بعد بیا نظر بده
    دومن شما هنوز نتونستین یه ماشین درست کنید اونم پراید
    رو کره ای ها ساختن.

    با اختلاف بهترین جک سال اینه

  • molavy
    molavy | ۱۱ مهر ۱۴۰۱

    شما فیبر نوری تو همین وحیدیه وسط تهران رو بده، در مورد اینترنت ماهواره ای نمی‌خواد نظر بدی

  • Nnb
    Nnb | ۱۰ مهر ۱۴۰۱

    ورود بسیاری از کالا ها و قطعات بزرگ به راحتی بصورت قاچاق وارد میشود و مثل دیش های ماهواره ای همه گیر خواهد شد
    ساخت منظومه ماهواره ای برای ایران کاربردی ندارد
    اینترنت موبایل چندین روز قطع شده
    به نظرتون مردم چرا به اینترنت ماهواره ای علاقه دارن
    چون از دست قند شکن خلاص میشن و محدودیتی ندارن
    اکر قرار بر این باشه اینترنت ماهواره ای بسازن که هر موقع خواستن سانسور کنن مزیت درامد زایی برای دولت نخواهد داشت و ویترینی است...

  • samanparsi
    samanparsi | ۱۰ مهر ۱۴۰۱

    سازمان فضایی مشغول توسعه موشک های دو مرحله ای بوده و هست. توسعه استارلینک بومی هم به علت نبود تکنولوژی انتقال داده لیزری عملا تا 20 سال دیگه ممکن نخواهد بود. تمرکز سازمان روی توسعه ماموریت های فضایی و ساخت ماهواره های اطلاعاتی باشه بهتره

مطالب پیشنهادی