ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات خودرو توسط سایپا و ایران خودرو
خودرو

وزیر صمت تایید کرد: واردات خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

به گفته وزیر سازمان صمت، واردات خودرو توسط سایپا و ایران خودرو در صورت برآورد و پیروی از شرایط قیدشده در آیین‌نامه اجرایی، بلامانع است.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۱

حاشیه های واردات خودرو به کشور تمامی ندارد و پس از گانه زنی های بسیار، حالا وزیر صمت نیز رسما از واردات خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور خبر داده است، خبری که می تواند مهر تاییدی بر ادامه انحصار در بازار خودرو کشورمان باشد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت: «واردات خودرو توسط سایپا و ایران خودرو در صورت برآورد و پیروی از شرایط قیدشده در آیین‌نامه اجرایی، بلامانع است. حضور این دو خودروساز بزرگ در حوزه واردات لطمه‌ای به تولید ملی وارد نمی‌کند.»

آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو با تأخیر فراوان سرانجام در ۲۶ مردادماه سل جاری به تصویب هیئت‌وزیران رسید و تقریبا یک هفته بعد توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. این آیین‌نامه دارای بندهای متعددی است که شروط لازم برای واردات خودرو را مشخص می‌کند. وجود نمایندگی رسمی خودروساز خارجی در داخل کشور، ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری جدید به صنعت خودروسازی ایران، از جمله مهم‌ترین شروط واردات به حساب می‌آیند.

طبق گفته وزیر صمت: «علاوه بر واردکنندگان خصوصی، دو خودروساز بزرگ دولتی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نیز در صورت رعایت شروط آیین‌نامه قادر به فعالیت در حوزه واردات خودرو هستند.»

با این حال برخی بر این باورند که واردات خودرو توسط سایپا و ایران خودرو به معنی آسیب به تولید خودروهای ملی و کاهش تیراژ محصولات داخلی است. ولی باید در نظر داشت که جواز واردات خودرو با دو هدف اصلی، یعنی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار و بهبود کیفیت تولیدات داخلی صادر شده است. به بیان بهتر، ایران خودرو و سایپا با ورود خودروهای خارجی می‌توانند از تکنولوژی آن‌ها جهت بهبود و ارتقای محصولات خود استفاده کنند و با افزایش نقدینگی ناشی از فروش خودروهای خارجی، تیراژ خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند.

از طرف دیگر به سبب توقف تولید و حذف محصولات قدیمی و فرسوده از سبد کالاهای ایران خودرو و سایپا، واردات خودروهای اقتصادی توسط این دو شرکت می‌تواند کمبود محصولات ارزان‌قیمت در بازار را برطرف کند. این امر به نوبه خود موجب کاهش اختلاف و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین تنظیم قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی